تبلیغ شماره 1

بعضی‌ها پول دارند و بعضی‌ها ثروتمند هستند

«بعضی‌ها پول دارند و بعضی‌ها ثروتمند هستند.»       کوکل شانل

بر طبق پژوهش‌های انجام شده، پول، موضوع بیشتر نزاع‌های خانوادگی است. زن و شوهرها چه پولدار باشند، چه بی‌پول، اغلب درباره هزینه ها و امور مالی خانواده جر و بحث می‌کنند. بیشتر این جر و بحث‌ها درباره آن است که کدامیک پول چه چیزی را داده، آن چیز چه قیمتی داشته و آیا این هزینه ضروری بوده است یا نه.


افزایش شاخص دلار آمریکا چه تاثیری بر قیمت کالا دارد

بررسی اینکه افزایش شاخص دلار آمریکا چه تاثیری بر قیمت کالا‌ها دارد، در اقتصاد کنونی حائز اهمیت است. شاخص دلار آمریکا نسبت به سایر ارزهای رایج جهانی در کمتر از دو سال گذشته، از زیر ۸۰ به بالای ۹۸ رسیده است و بخش بزرگی از این افزایش در بین ماه‌های می ۲۰۱۴ و مارس ۲۰۱۵ رخ داده است. این واحد پولی وارد مرحله تثبیت و بالاترین سطح خود، یعنی ۱۰۰ رسیده است. دلایل بسیار زیادی برای افزایش شاخص دلار در ایالات متحده، که یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان است، وجود دارد. این کشور نسبت به جمعیتی که دارد از اقتصاد پر قدرتی بهره‌مند است. حتی با وجود اینکه کمتر از ۵ درصد جمعیت جهان هم در مرزهای آمریکا زندگی می‌کنند، همچنان قدرت اقتصادی خود را حفظ کرده است.

 


آیا ارزش دلار بر قیمت مواد خام تاثیر معکوس دارد؟

رابطه معکوس بین ارزش دلار ایالات متحده و قیمت کالاها، همچنان برای تولیدکنندگان مواد خام مشکل ایجاد می‌کند. به طوری که در سال ۲۰۱۱، قیمت کالاها به اوج خود رسید. در ماه می ۲۰۱۴، شاخص دلار در بازار معاملات بین‌المللی عدد ۷۸/۹۳ بود؛ در حالی که در ماه مارس ۲۰۱۵ به عدد ۱۰۰/۳۸ رسید؛ این به معنی افزایش ۲۷ درصددی در طی ۱۰ ماه است.

 


۶ کشوری که بالاترین نرخ تورم را دارند

تورم یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی در جهان است که از نظر علم اقتصاد، به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی و یا قیمت اشاره دارد و عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. درنتیجه تورم، قدرت خرید واحد پولی سقوط می‌کند. همچنان که کالاها و خدمات نیازمند پول بیشتر برای خرید هستند، ارزش ضمنی پول کاهش می‌یابد.

 


افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر قیمت اجناس و ارز کالایی دارد؟

در روند افزایش عمده قیمت دلار، که از ماه می سال ۲۰۱۴ شروع شد و تا ماه می سال ۲۰۱۵ ادامه داشت، قراردادهای آتی شاخص دلار از ۷۸/۹۳ به ۱۰۰/۳۸ افزایش یافت. این افزایش ده ماهه در ارزش پول آمریکا، غیرعادی بود؛ به این دلیل که تغییر بیش از ۲۷ درصد در نرخ ارز اصلی دنیا، نشان دهنده تعدیل بسیار زیاد قیمت است. هنگامی که اقتصاد آمریکا در بحران مالی ۲۰۰۸ جان سالم به در برد، قیمت دلار باز هم افزایش یافت. در پی این بحران مالی، بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) از ابزارهای پولی برای تحریک اقتصاد آمریکا استفاده کرد.

 


ارزش دلار آمریکا چگونه تعیین می شود و کاهش آن به چه معنا است؟

ارزش دلار آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۷ به طور ثابت کاهش داشته است و رشد شدیدی که در ابتدای ریاست جمهوی دونالد ترامپ اتفاق افتاده بود را کاملا پاک کرد. برای مثال، مقدار یورویی که می‌توانیم با یک دلار خریداری کنیم به کمترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. همچنین ارزش دلار آمریکا در برابر پوند انگلیس، ین ژاپن و یوان چین هم کاهش داشت است.

 


عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا را بهتر بشناسیم

قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد یا کاهش می‌یابد؟ با توجه به بعضی مدل‌های آماری قیمت طلا در حال حاضر ۴۶٪‌ بالاتر از قیمت واقعی آن است، در حالی که برخی آمارهای دیگر نشان می‌دهد طلا ۳۵٪ پایین‌تر از قیمت واقعی داد و ستد می‌شود. امکان اینکه بگوییم کدام آمارها صحت بیشتری دارد تقریبا غیر ممکن است.

 


اشتباهات رایج در مورد پول

تاجر موفق اندرو کارنگی که چند سکه‌ی ده‌سنتی را تبدیل به ثروت کرد، ناپلئون هیل روزنامه نگار را برآن داشت که پیش از انتشار اثر پرفروشش به نام “فکر کنید و پولدارتر شوید” در ۱۹۳۷، بیش از ۵۰۰ میلیونر خودساخته را طی ۲۰ سال بررسی کند. او علاوه بر پرده‌ برداشتن از راز کسب ثروت در ۱۳ اصل، ۳۰ دلیل اصلی شکست را که بسیاری از ما را از ثروتمند شدن بازمی‌دارد آشکار ساخت.


بهتر است این 5 رقم مالی را بدانید

سواد مالی شما در چه حدی است؟ در طول زندگی‌تان عددهای زیادی هست که لازم است بدانید. تعداد قاشق شکری که رییس‌تان در قهوه‌اش دوست دارد. هر ماه اجاره‌تان چه‌قدر است. ماشین‌تان با باک بنزین خالی چند کیلومتر می‌رود. البته بعضی از این اعداد از بقیه مهم‌تر هستند. 


نحوه محاسبه قیمت سکه

قیمت تئوریک سکه به عواملی از جمله:
قیمت جهانی طلا، قیمت دلار آزاد، هزینه ضرب سکه و سال ضرب سکه بستگی دارد.


نحوه محاسبه قیمت طلا

قیمت طلا به عوامل زیر بستگی دارد:
قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار که از مظنه بازار بدست می آید:


هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی