تبلیغ شماره 1

پول مسئله بزرگ زندگانی روزمره ماست و ما به بدرت به فکر ماهیت پول و معنای آن هستیم. می توانیم ادعا کنیم که پول هم، مانند هر کالایی دیگر به دو عامل زمان و مکان بستگی دارد؛ این ارتباط چنان است که از اولین روزهای شکل گیری اقتصاد، هرگز اتفاق نظری درباره تعریف پول وجود نداشته است.

 

آنچه پول خوانده می شود باید سه مشخصه عمده داشته باشد.

 

* وسیله مبادله:

پول به عنوان وسیله مبادله عمل می کند ما می توانیم با پول کالا و خدمت خریداری کنیم اگر کالا و خدمتی را بفروشیم در مقابل آن پول دریافت می کنیم درباره این وظیفه هیچ گاه به فکر ننشسته ایم، این وظیفه یا خدمتی که پول ارائه می دهد نقش بزرگی در افزایش کارآیی اقتصادی دارد مبادله بدون پول یعنی معاوضه یا تهاتر کالا با کالا برخی از این مبادلات تهاتری هنوز هم در اقتصادهای پول وجود دارند اما تهاتر به عنوان وسیله اصلی مبادله غالباً غیر کارا می باشد مساله این است که انجام معامله تهاتری به سازگاری خواسته های دو نفر نیاز دارد اگر آقای الف علاقه مند به خرید کفش و فروش جواهرات باشد و آقای ب علاقه مند به فروش کفش و خرید رایانه این دو نمی توانند کالاهایشان را با هم مبادله کنند باید فرد سومی را بیابند که خواست مبادله اش با این دو سازگار باشد یعنی علاقه مند به فروش یارانه و خرید جواهرات باشد. در یک اقتصاد پولی آقای الف کفش را از آقای ب در مقابل پرداخت پول خریداری می کند آقای ب نیز با پولی که بدست آورده می تواند رایانه مورد نظر خود را از هر که علاقه مند به فروش یارانه است خریداری کند آقای الف تنها باید فردی را بیابد که علاقه مند به خرید جواهرات می باشد.

 

* وسیله ذخیره ارزش:

پول نقش وسیله ذخیره ثروت را نیز بازی می کند، افراد می توانند مقداری از درآمد خود را جهت خرید کالا و خدمات در آینده پس انداز کنند پول یکی از دارایی های مالی است سایر ابزار ذخیره ارزش (اوراق قرضه دولتی یا خصوصی) پول نیستند زیرا سایر وظایف یا نقش های پول را انجام نمی دهند از آنها نمی توان به عنوان وسیله مبادله یا واحد حساب استفاده کرد.

 

* واحد حساب:

قیمت ها بر حسب پول سنجیده می شوند علاوه بر این بدهی ها نیز بر حسب پول سنجیده می شوند پول به عنوان واحد سنجش نقش مهمی را در اقتصاد بازی می کند.

 

 

نویسنده:

محمد علی عضدی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی