تبلیغ شماره 1

آموزش مسائل مالی به فرزندان و پرورش عادات مالی خوب در آنها دارای مزایای بلند مدت بوده و تلاشی ارزنده به شمار می آید. بی توجهی والدین در این باره می تواند پیامدهایی ناخوشایند برای آتیه فرزندان، به همراه داشته باشد

افسوس برخی والدین در آموزش مسایل مالی به فرزندان خود کوتاهی می کنند زیرا فکر می کنند که اساساً حرف زدن راجع پول به فرزندان درست نیست یا برای این کار وقت و پول کافی در اختیار ندارند.والدین صرف نظر از هر سطحی از درآمد وظیفه دارند فرزندان را با پول و مسایل آن آشنا سازند.

 

آموزش مسایل مالی به کودکان و نوجوانان تنها به آماده کردن آنها برای بازار کار و اشتغال یا آموزش پس انداز پول به آنها محدود نمی شود. ما به عنوان والدین باید به فرزندان خود کمک کنیم تا معانی مثبت و منفی پول را درک کنند. اینکه آنها صرفاً به پول علاقه داشته باشند کافی نیست بلکه باید به آنها آموخت که برای بدست آوردنش، باید تلاش کنند. والدین و فرزندان باید احساسات و عقاید کار خود را راجع به پول بیان کنند تا بتوانند در این مورد به یک نظر واحد برسند. برخی پدر و مادرها احساس و نظر خوبی راجع به پول ندارند.

 

این موضوع بعضاً از تجربیات ناخوشایند و باورهای خانوادگی غلط خود آنها ناشی می شود. هرآموزش مسایل مالی به فرزندان نیازمند می شود. به هر حال آموزش مسایل به فرزندان نیازمند داشتن یک رویه و نگرش واحد راجع به پول است.برای آموزش مسایل مالی به کودکان و نوجوان باید در چارچوب ذهنی آنها بیاندیشیم و عمل کنیم. بچه ها برای فهم موضوعات مالی نیازمند شبیه سازی، مثال عینی، تمرین و … هستند.

 

آنها دقیقاً می خواهند بدانند که چطور باید مثل آدم بزرگ ها عمل کنند. هر وقت پول در می آوریم، یا پول خرج می کنیم، درواقع داریم پول را جابجا می کنیم، پولی را به کاری اختصاص می دهیم، پولی به کسی می بخشیم، از کسی پول قرض می کنیم، همه و همه فرصت هایی هستند که با استفاده از آنها می توانیم به بچه های خود نحوه عملکرد پول و شیوه تصمیم گیری مالی را بیاموزیم. فقط به خاطر داشته باشیم که:

در آموزش مسایل مالی به فرزندان باید از دیکته کردن چیزها، جهت دادن، نقد کردن بی مورد اجتناب کرده و در عوض به آنها اجازه دهیم تا به روش کودکانه خود از روش آزمون و خطا به مسایل پی ببرند.

 

اولین و مهم ترین گام برای این منظور آشنا ساختن فرزندان با مفاهیم عمده مالی اعم از کسب درآمد، خرج کردن، پس انداز قرض کردن و بخشیدن است. البته درک مفاهیمی چون قرض کردن و بخشیدن برای کودکان کم سن و سال به ویژه آنهایی که تازه شروع به حرف زدن می کنند، دشوار است زیرا آنها هنوز قادر به انجام محاسبات مالی و درک مسایل از زاویه های متفاوت نیستند.

 

بنابراین، بهتر است والدین، اول با آموزش سه مفهوم، آغاز کنند. یادگیری درست مهارتهای مالی در کودکان و نوجوانان نیازمند گذر زمان است.

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی