تبلیغ شماره 1

با توجه به زمزمه‌های کاهش بیشتر سود سپرده‌های بانکی، پول بیشتری به بازار سرمایه گذاری‌های دیگری چون بورس ، املاک و … وارد می‌شود که البته همچین بازارهایی گاهی اوقات ممکن است ریسک بالایی هم داشته باشند. اما اجازه ندهید ترس از شکست جلوی تجربه‌های موفق مالی شما را بگیرد! با تحقیق و مطالعه در هر بازاری می‌توانید با کمترین ریسک ممکن سرمایه گذاری‌های خوبی را انجام دهید که بسیار سودآورتر از خواباندن پول‌تان در بانک‌هاست. در این مقاله شما با 7 ویژگی یک سرمایه گذاری بد آشنا می‌کنیم.

در یک سرمایه‌گذاری، دانستن این نکته که چگونه پولمان را از دست ندهیم به اندازه‌ی سود کردن اهمیت دارد.

بن کارلسون از شرکت مدیریت ثروت ریتهولتز، این مسئله را در کتاب منتشر شده‌ی اخیرش با عنوان “ثروت خرد”، که وبلاگی هم با همین عنوان دارد، به خوبی مطرح کرده است. هدف این کتاب ارائه‌ی دستورالعمل‌های ساده ولی قوی است که در هر برنامه‌ی سرمایه‌گذاری بلندمدت موثر هستند، و در آن راه‌حل‌های عجولانه و موقتی و رنگ و لعاب‌های دیگر جای ندارند. وی می‌نویسد: ” بهترین سرمایه‌گذاران می‌دانند چگونه از خطراتِ راه‌شان برحذر باشند. این مسئله به این معنی نیست که همیشه تصمیمات‌ درست را در بهترین زمان بگیرد. این هدف غیرممکن است. ولی در طول زمان اتخاذ تصمیم درست و کاهش اشتباهات ساده باعث می‌شوند احتمال موفقیت‌تان بیش‌تر از همیشه باشد.”

به اندازه‌ی کافی ساده است، نه؟ البته واقعاً این طور نیست. طبق نظر کارلسون، اطلاعات نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران به صورت مکرر اشتباهات ابتدایی مشابه‌ای را تکرار می‌کنند، مانند این‌که دقیقا بعد از بالا رفتن قیمتِ دارایی آن را می‌خرند، و در هنگام سقوط قیمت آن را می‌فروشند. در ادامه به ۷ مسئله‌ی مهمی اشاره می‌کنیم که حرفه‌ای‌ها می‌دانند باید از آنها حذر کنند ولی تازه‌کارها نمی‌دانند؛ پس با آلامتو همراه شوید تا به یک سرمایه گذاری موفق نزدیک‌تر شوید:


۱. می‌خواهند خیلی سریع پولدار شوند.

تازه‌کارها فکر می‌کنند بازار بورس سهام مانند کازینو است. هر کسی که در بازار به سرعت به موفقیت زیاد می‌رسد، احتمالا خوش‌شانس است. باید هر کسی را که اعلام کند به سرعت پولدار شده است نادیده بگیرید. و اگر فکر می‌کنند نکته‌های‌شان واقعا خوب جواب می‌دهند، باید آنها را برای خودشان نگه دارند.


۲. سرمایه‌گذاری بدون طرح مدون.

این کار ضمانتی برای شکست است، چنین سرمایه‌گذارانی در موقعیت‌های دشوار به غریزه‌شان اتکا می‌کنند، و سرمایه‌گذاران موفق خلاف این نوع بینش عمل می‌کنند.


۳. تصمیم‌گیری بر اساس افکار دیگران.

گاهی اوقات نظر جمعی درست است. ولی هر حباب مالی بزرگی توسط شمار زیاد آدم‌هایی ایجاد می‌شود که فکر می‌کنند ارزش دارایی‌ها هم‌چنان اضافه می‌شود. و هنگامی که یک جمعیت اشتباه کنند، فاجعه به بار می‌آید.


۴. تمرکز بر کوتاه‌مدت.

استفاده از اتفاقات وابسته به جغرافیای سیاسی و اخبار ۲۴ ساعته‌ی جهان برای پر و بال دادن به یک اتفاقِ در حال وقوع، کار آن‌چنان دشواری نیست. این قبیل اتفاقات معمولا خارج از کنترل سرمایه‌گذاران است. و اغلب غیرممکن و خیلی زود است که دقیقا بفهمید چرا حرکت بازار به صورت روزانه بر اساس روش خاصی صورت می‌گیرد. بنابراین با هر بالا و پایین رفتن قیمت‌ها خودتان را نگران نکنید.


۵. تمرکز بر چیزهایی که تحت کنترل‌تان نیستند.

این مسئله هم شامل اتفاقات خبری می‌شود که پیش‌تر گفتم. آن‌ چه واقعا تحت کنترل‌تان است، مانند تخصیص دارایی معقول، پایین نگه داشتن هزینه‌ها، تشخیص میزان تحمل ریسک، مسائلی هستند که سرمایه‌گذاران موفق را نگران می‌کنند.


۶. نگاه شخصی به بازار داشتن.

این مسئله این گونه آغاز می‌شود که به جای بررسی اشتباهات راهبردی و پذیرفتن این مسئله که هر معامله‌ای به پیروزی نمی‌انجامد، دیگران را بابت اشتباهات شخصی سرزنش می‌کنید. مشکل از سمت بازار نیست، بلکه مشکل از سمت افراد است، و سرمایه‌گذار موفق به ناچار یاد گرفته است چگونه پول از بین می‌رود.


۷. انکار محدودیت‌ها.

کارلسون می‌نویسد: ” اعتماد به نفس بیش از حد بزرگ‌ترین نابودگر ثروت در جهان است”. و این مسئله را باید جزء پیش‌بینی‌های خود قرار دهیم. و به خاطر همین مسئله است که تنوع اهمیت پیدا می‌کند، زیرا باید بپذیریم ممکن است هر چیزی و در هر جایی دچار اشتباه شود، و باید فضایی برای اشتباهات کنار گذاشت، یا به قول بنجامین گراهام، حاشیه‌ی امنیت ایجاد کرد.

 

منبع:

آلامتو

 

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی