تبلیغ شماره 1

آیا می‌توان بدون سرمایه‌ گذاری روی کودکان امروز، شاهد پدیدار شدن کارمندان و کارشناسانی خلاق، کارآفرین و توانمند در بیست سال آینده برای سازمان‌ هایکشور بود؟انسان‌ هایی که به راحتی بتوانند گروه های کاری فعال تشکیل داده و هدف ‌های خود را تعیین نمایند و با ذهن خلاق خود راه های نو را کشف نموده و با سرعت راهکارهای لازم را یافته و با شکیبایی و اراده به اهداف خویش دست یابند.

مقدمه 
تمامی پدران و مادران، آینده شغلی درخشانی را برای فرزندان خود آرزو دارند. آن ها می‌ خواهند که فرزندان شان در آینده شغل خوبی داشته باشند و در کار خود موفق شوند. به همین دلیل به دنبال الگوها و برنامه‌ های آموزشی مناسبی هستند که بتوانند بنیان های فکری و مهارتی کودکان را برای ساختن آینده شغلی آن ها پی‌ ریزی کنند و استعدادهای آن ها را شکوفا نمایند؛ چرا که دوران کودکی، زمان بسیار حساس و مناسبی برای شکوفایی بسیاری از استعدادها و یادگیری برخی از مهارت ها می باشد.

روانشناسان به این نتیجه رسیده‌ اند که شش سال اول زندگی از 60 سال بعد از آن مهم تر است و آموزش ‌های کودکان در شش سال اول می‌ تواند آینده‌ آن ها را رقم بزند؛ اما چگونه می توان از هم اکنون که فرزند ما در آغاز کودکی خود می باشد، او را مجهز به توانمندی ها، نگرش و مهارت هایی کرد که موفقیت او را در زندگی تا میزان زیادی افزایش داده و آینده‌ی درخشانی برایش رقم بزند؟ آیا برنامه آموزشی مناسبی وجود دارد که اجرای آن نگرانی‌ های والدین را نسبت به آینده‌ ی شغلی کودکان تا حدود زیادی کاهش دهد و در آینده، دیگر شاهد بیکاری جوانان جامعه نباشیم؟


خوشبختانه پاسخ به این پرسش ها مثبت می ‌باشد. اگر به دور و بر خود نگاه کنیم، کم و بیش افرادی را مشاهده می‌کنیم که کاری برای خود راه ‌اندازی کرده و به موفقیت های فراوانی دست یافته ‌اند. این افراد با توجه به خصوصیاتی که داشته ‌اند، هیچ گاه صبر نکردند تا دیگران برای آن ها کاری فراهم کنند. بلکه خودشان دست به کار شده‌، فرصتی پیدا کرده و براساس آن کاری راه ‌‌ندازی کرده ‌اند و علاوه بر اینکه زندگی بهتری برای خود و خانواده ‌شان به وجود آورده ‌اند، برای دیگران هم فرصت شغلی فراهم آورده و کالاها یا خدمات مورد نیاز را ارائه کرده و موجب افزایش رفاه و آسایش بیش تر جامعه شده‌ اند. چنین افرادی کارآفرین نامیده می‌ شوند و کاری که انجام داده ‌اند، کارآفرینی نام دارد.


آیا کارآفرینی ارثی است؟!
افراد چگونه کارآفرین می ‌شوند؟ آیا آن ها کارآفرین به دنیا می‌ آیند و کارآفرینی ارثی است؟
دانشمندان برای یافتن پاسخ این پرسش ها، تحقیقات فراوانی انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده ‌اند که می توان ویژگی های کارآفرینانه را در کودکان ایجاد و تقویت کرد. می ‌توان مباحث کارآفرینی را در قالب قصه، بازی، نقاشی، کاردستی، نمایش و حتی لالایی‌ های مادران برای کودکان به صورت مؤثر ولی غیرمستقیم، آموزش داد. این آموزش ها را می ‌توان‌ در سه‌ قالب‌ زیر اجرایی نمود:


1. تدارک‌ و آماده‌ سازی‌ کودکان‌ در بهره ‌برداری‌ از فرصت ‌های‌ محیطی‌ و زمینه‌ های‌ کارآفرینی
2. آموزش‌ مفاهیم‌ کارآفرینی‌ از جنبه‌ عملی‌
3. ترکیب‌ و ادغام‌ مباحث‌ کارآفرینی‌ با دیگر موضوعات‌ نظیر: ریاضیات‌، علوم‌ اجتماعی‌، حل‌ مسأله‌، یادگیری‌ گروهی‌ و تفکر در شرایط‌ بحرانی


رشد کودکان با توجه به اهمیت و نقش آن، یکی از ملاک های معتبری است که در بررسی ‌های مختلف توانمندسازی و شکل ‌گیری شخصیت کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرآیند رشد، تغییرات تدریجی، پیوسته، مستمر، قابل مشاهده و اندازه گیری است که در مراحل گوناگون زندگی انسان ایجاد می ‌شود. رشد دارای چهار جنبه‌ی اساسی است:


1-  رشد جسمی-حرکتی
2-  رشد عاطفی-روانی
3-  رشد شناختی و کلامی
4-  رشد اجتماعی- اخلاقی
که این چهار جنبه با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و بر هم تأثیرگذارند و با وحدت خود، هستی و وجود انسان را شکل می‌دهند. 


کارگاه‌ های آشنایی با مشاغل
در کشور ما هم اکنون شش هزار و 400 رشته شغلی وجود دارد که از نمدبافی تا مهندسی هوا- فضا را در بر می‌گیرد، اما مطالعات نشان داده، 84 درصد کودکان حداکثر پنج شغل معلمی، مهندسی، پزشکی، پرستاری و کارمندی را می‌ شناسند؛ بنابراین برگزاری کارگاه ‌های آشنایی با مشاغل می ‌تواند ارتباط ملموسی بین کودک و مشاغل مختلف برقرار کند. با این کار دورنمای شغل به کودک منتقل می‌ شود و او به دلیل داشتن شخصیت انعطاف ‌پذیر نسبت به آن ‌ها واکنش نشان می ‌دهد. 


اردوهای کارآفرینی
اردوهای کارآفرینی هم می‌تواند بخشی از فرآیند آموزش باشد که عملی ‌ترین و جذاب ‌ترین بخش آن است. کودک در این اردوها به ترتیب با مشاغل نرم مانند کارخانه تهیه شکلات و شیرینی و بستنی؛ مشاغل نیمه سخت مانند نانوایی؛ و مشاغل سخت مانند کار در کارخانه خودروسازی آشنا می‌ شود و فرآیند کاری آن‌ ها را از نزدیک می ‌بیند. 


نکات‌ مهم‌:
1. از مهم ترین‌ مواردی‌ که‌ باید به‌ آن‌ توجه‌ اساسی‌ نمود، برگزاری دوره‌ های‌ آموزشی‌ جهت‌ ارتقای‌ سطح‌ فنی‌ و به ‌روز کردن‌ معلمین‌ است‌. لازم است جهت‌ اجرای‌ بهتر و مؤثرتر‌، مربیان نیز با فرصت‌ های‌ جدید، آشنا شوند.


2. ضروری‌ است‌ که‌ با توجه‌ به‌ سطوح‌ مختلف‌ یادگیری‌ دانش ‌آموزان‌ آموزش ‌‌‌های‌ جداگانه ‌ای‌ برای‌ آن ها فراهم‌ شود. 


3. باید تا حد امکان‌ در دوره‌ های‌ آموزشی‌ از تکنولوژی ‌ها و نرم ‌افزارهای‌ مدرن‌ کامپیوتری‌ بهره‌ برد. به‌ عنوان‌ مثال‌، دوره‌ های‌ آموزش‌ و پرورش‌ گل‌ و گیاه‌ در بسیاری‌ از نقاط‌ جهان‌ و برای‌ سنین‌ مختلف 8 تا 12 سال  اجرا می ‌شود؛ اما شرکت ‌کنندگان‌ آن ها نمی ‌توانند به‌ عنوان‌ یک‌ کارآفرین‌ ظهور نمایند، چرا که‌ مسیر و محور اصلی‌ ارتقاء و نوآوری‌ برای‌ آن ها مجهول‌ و پوشیده‌ است‌. اما این‌ دوره‌ های‌ آموزشی‌ در کشور هند به‌ نحوی‌ دیگر اجرا شد. در آنجا نیز پایه‌ اصلی‌ کار بر همان‌ آموزش‌ و پرورش‌ گل‌ و گیاه‌ بود، اما آن‌ چیزی‌ که‌ مازاد و افزون‌ بر سایر دوره‌ های‌ آموزشی‌ جلوه‌ می‌کرد، آموزش‌ نحوه‌ خرید و فروش‌ گل‌ و گیاه‌ از طریق‌ اینترنت‌ و وب ‌سایت‌ های‌ تجاری‌ بود. در واقع‌ این‌ دوره‌ آموزشی،‌ آن‌ افق‌ و مسیر مجهول‌ را به‌ نوعی‌ نمایان‌ می ‌ساخت.


4. یکی‌ از نکات‌ بسیار مؤثر و مهمی‌ که‌ در امر کارآفرینی در سنین‌ مختلف باید توجه‌ خاص‌ و ویژه‌ ای‌ به‌ آن‌ مبذول‌ داشت،‌ توانایی‌ و هنر شنیدن‌ و بیان‌ کردن‌ است‌. متأسفانه‌ این‌ یکی‌ از مواردی‌ است‌ که‌ از توجه‌ دقیق‌ و موشکافانه‌ به‌ دور مانده‌ است‌. در تعریف‌ شنیدن‌ مؤثر و تفهیم‌ مفاهیم‌ با بیانی‌ رسا و دقیق،‌ می‌ توان‌ چنین‌ بیان‌ نمود که‌ در این‌ اثربخشی ‌ها ما نکات‌ ریز، مهم‌ و استراتژیکی‌ را می ‌بینیم‌، می‌ شنویم‌ و بیان‌ می‌ کنیم‌ که‌ از دید انسان‌ های‌ عادی‌ که‌ فاقد این‌ توانایی‌ هستند، به‌ دور است؛‌ لذا یکی‌ از نکات‌ اساسی‌ که‌ معلمین‌ و اساتید باید توجه‌ محوری‌ به‌ آن‌ نمایند، تقویت‌ و پرورش‌ قوای‌ سمعی‌، بصری‌ و بیانی‌ افراد است‌ و در این‌ زمینه‌ همین‌ نکته‌ کافی‌ است‌ که‌ بدانیم‌ شالوده‌ و محور اصلی‌ پیشرفت‌، نوآوری‌، خلاقیت‌ و در نهایت‌ کارآفرین‌ شدن؛‌ اثربخشی‌ بالا در شنیدن‌، دیدن‌ و بیان‌ کردن‌ است‌. 
کارآفرین موفق، فکر و ارزش افزوده تولید می ‌کند، اما متاسفانه کارآفرین در کشور ما به دنبال دولت و اقدامات دولتی است، در حالی که کارآفرین باید خود منشاء اثر باشد. 


نتیجه گیری:
با آمدن اسم کارآفرینی، همه به یاد کمک‌ های دولتی می‌ افتند، در حالی‌ که مثلث کارآفرینی از سه بعد انسانِ کارآفرین، موضوعِ کارآفرینی و ابزارهای کارآفرینی ایجاد شده‌ است و در این میان، انسان کارآفرین بر سایر ابعاد کارآفرینی ارجحیت دارد. در حال حاضر آموزش ‌های کارآفرینی در کشور ما برای کسانی ارائه می ‌شود که از همه‌ جا ناامید بوده و به دلیل رسیدن به نقطه بیکاری و نه از روی علاقه، به دنبال کسب آموزش ‌های کارآفرینی برای دریافت کمک‌ های مادی هستند، اما اگر یک کودک از ابتدا با شیوه ‌های مختلف کارآفرینی آشنا شود، در جوانی با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود.
زمان به ‌سرعت می گذرد و اگر فرصت آموزش کودکان را از دست بدهیم، بزرگ ترین فرصت را از دست داده ‌ایم. در کارآفرینی همیشه تاکید بر بهره ‌گیری از بهترین فرصت‌ هاست و آموزش کودکان در زمینه خلاقیت و کارآفرینی ستونی را پدید می ‌آورد که بدون آن بنای کارآفرینی کشور در آینده فرو خواهد ریخت و این ضرب ‌المثل چینی را به خاطر داشته باشیم که می گوید: پول، ثروت بی جان است، ولی بچه ها ثروت زنده هستند. 

 

منبع:

karafarinenab

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی