تبلیغ شماره 1

ایا موفقیت رازی دارد؟ آیا امکان دارد زن خانه به دوشی بتواند میلیاردر شود؟ اگر چنین است چه رازی در موفقیت او نهفته است؟

او دخترکی خیال‌پرداز بود. در بیشتر مواقع در اتاقش یا در میان علف‌های بلند به بازی تخیّلی می‌پرداخت. والدین او به امید پرورش قدرت تخیّل فرزندشان از همان کودکی خواندن کتاب را برای او را آغاز کردند.

او دائما برای خواهر کوچک‌ترش داستان‌های ساختگی تعریف می‌کرد. از شش سالگی شروع به نوشتن داستان کرد. عاشق نوشتن بود و هرچه را که به ذهنش می‌رسید، می‌نوشت. والدینش با در نظر گرفتن علاقه و اشتیاق دخترشان به ادبیات توصیه کردند که زبان و ادبیات فرانسه بخواند تا بتواند در آینده به‌عنوان یک منشی دو زبانه انگلیسی-فرانسوی با شرایط مناسبی استخدام شود.

دانشگاه را تمام کرد و در چند جای مختلف به‌عنوان منشی کار کرد. اما از هیچ‌کدام از کارهایش راضی نبود و دائم کارش را رها می‌کرد و دوباره به ‌اجبار در جایی دیگر شروع به ‌کار می‌کرد. همچنان به نوشتن ادامه می‌داد بدون اینکه اصلاً به فکر انتشار کارهایش باشد.

وقتی که ۲۵ سالش بود در ایستگاه راه‌آهن داخل قطار نشسته بود که ایدۀ یک داستان جدید به ذهنش رسید. تاکنون ایدۀ داستان‌های بسیاری به ذهنش رسیده بود و اکثر آن‌ها را هم نوشته بود. اما این‌یکی متفاوت بود. هیچ ایده‌ای تاکنون این‌قدر او را به هیجان نیاورده بود. قطار تأخیر داشت و او همچنان داخل واگن قطار نشسته بود. باید ماجراهای هیجان‌انگیزی را که به ذهنش هجوم آورده می‌نوشت اما خودکار همراهش نبود. از اینکه از کسی یک خودکار قرض بگیرد خجالت می‌کشید ولی بالاخره این کار را کرد و شروع به نوشتن ایده‌هایش کرد. در مدت چهار ساعتی که در قطار نشسته بود هر آنچه را که به ذهنش می‌رسید نوشت اما هنوز راه درازی در پیش بود.

چند ماه بعد مادرش که فقط ۴۵ سال داشت، فوت کرد و بحران روحی بزرگی برایش پیش آمد. دچار ناامیدی و افسردگی شدید شد و حتی مدتی در بخش بیماران روانی به علت افسردگی و اقدام به خودکشی ناموفق بستری شد. چند ماه بعد برای رهایی از افسردگی به‌عنوان معلم انگلیسی به پرتغال رفت. در آنجا به‌مرور نوشتن را ادامه داد. مدتی بعد همان جا ازدواج کرد و یک سال بعد دخترش به دنیا آمد. چند ماه بعد از همسرش جدا شد و بیکار هم بود.

هفت سال پس از فارغ‌التحصیلی، او خود را یک شکست‌خورده واقعی می‌دانست، او با داشتن دختری هفت ساله، هم در ازدواجش ناکام شده‌بود و هم بدون شغل و منبع درآمد بود. هیچ راهی پیش روی خود نمی‌دید جز اینکه نوشتن را جدی بگیرد. در این دوره مدتی پیش خواهرش زندگی می‌کرد و مدتی بعد دوباره به تدریس زبان انگلیسی پرداخت. باوجود تدریس تمام‌وقت و آماده کردن درس قبل از کلاس و نگهداری از یک بچه‌ کوچک اصلاً وقت نوشتن نداشت. بااین‌حال از هر فرصتی برای نوشتن استفاده می‌کرد. درعین‌حال که عاشق کتابش بود گاهی از نوشتن متنفر می‌شد اما همچنان به نوشتن ادامه داد تا بالاخره بعد از ۵ سال نوشتن کتاب به پایان رسید.
او سه قسمت اول کتاب را در یک پوشۀ پلاستیکی زیبا گذاشت و برای ناشری فرستاد. آنها کتاب را همان روز پس فرستادند. ۸ ناشر چاپ اثرش را رد کردند. اما او همچنان پیگیر چاپ کتابش بود. آن قدر مداومت به خرج داد تا بعد از دو سال ناشری قبول کرد تا کتاب او را چاپ کند.

جادوی تخیل
یکی از قابلیت‌های شگفت‌انگیز ذهن انسان، قدرت تخیل است. برخی فلاسفه تخیل را «ملکۀ قابلیت‌های ذهنی» نامیده‌اند. ما در کودکی رویاپردازانی نابغه هستیم. اما با بزرگ‌سالی این توانایی سرکوب می‌شود. با سرکوب خیال‌پردازی در واقع ما به یک آدم منطقی تبدیل می‌شویم. به یک شهروند عادی، نرمال و قابل‌کنترل.جی کی رولینگ اما قدرت خلاقیت خود را نیز از دست می‌دهیم.

در سال ۱۹۹۶ سرانجام یک مؤسسۀ انتشاراتی به نام «بلومزبری»چاپ کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» را پذیرفت و جوآن کاتلین رولینگ با درج نامش به‌صورت مخفف جی کی رولینگ بر روی جلد موافقت کرد تا مبادا پسرها به دلیل این که نویسنده کتاب یک زن است، از خواندن کتاب خودداری کنند. قرار شد سالیانه ۲۰۰۰ پوند بابت حق تألیف دریافت کند. این آغاز تسخیر تخیل میلیون‌ها نفر در جهان توسط تخیلات زنی خانه‌به‌دوش بود.

«هری پاتر و سنگ جادو» روز ۳۰ ژوئن سال ۱۹۹۷ در ۲۲۳ صفحه به چاپ رسید. انتشارات بلومزبری که در سال ۱۹۸۶ تشکیل شده بود، در سال ۱۹۹۸ یک سال پس از انتشار نخستین رمان هری پاتر ۱/۶ میلیون پوند هزینه کرد تا فعالیتش را گسترش دهد. این ناشر اینک ۱۰۰ میلیون پوند سرمایه دارد.
۱۴ ماه بعد انتشارات اسکولاستیک آمریکا در تاریخ اول سپتامبر سال ۱۹۹۸ نسخه آمریکایی این رمان را در ۳۰۹ صفحه و با عنوان «هری پاتر و سنگ سقراط» به چاپ رساند. سهم رولینگ از فروش حق انتشار ۱۰۵ هزار پوند بود . تا آن زمان چنین رقمی‌ هرگز به یک نویسنده گمنام کودکان پرداخت نشده بود. اما هیچ‌کدام از دو ناشر از پرداخت این مبالغ پشیمان نشدند، نخستین جلد از مجموعه هری پاتر ۱۲۰ میلیون نسخه در سطح جهان فروخت و به ۶۷ زبان زنده جهان ترجمه شد.
تب هری پاتر خیلی زودتر و تندتر از آنچه تصور می‌شد، همه‌گیر شد. مجموعه هفت جلدی هری پاتر به ۶۷ زبان زنده جهان ترجمه شده است و اینک می‌توانید تقریباً به هر زبانی، نسخه‌ای از هری پاتر را پیدا کنید. به‌این‌ترتیب رولینگ به یکی از پرخواننده‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات تبدیل شد.

نویسنده میلیاردر
محبوبیت ناگهانی هری پاتر، فروش کتاب‌ها، حق ترجمه‌ها، فروش امتیاز کتب برای فیلم و بازی‌های کامپیوتری و حتی امتیاز تولید تی‌شرت‌ها و وسایل و اسباب‌بازی‌های هری پاتر همه و همه باعث شد که هم ناشران و هم خود خانم رولینگ به ثروت رویایی دست پیدا کنند، چنان که خانم رولینگ به تنها نویسنده میلیاردر در حال حاضر جهان تبدیل شده است. تاکنون بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌های هری پاتر به فروش رسیده است و چهار فیلم نخست هری پاتر در فهرست ۲۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار گرفته است. تمام اینها باعث شد که در سال ۲۰۰۵ سرمایه خانم رولینگ ۴ میلیارد دلار برآورد شود. چنانچه او را در انگلستان ثروتمندتر از ملکه الیزابت دوم می‌دانند. رولینگ شناخته‌شده‌ترین و پول‌سازترین نویسنده حال حاضر جهان است.

 

منبع:

زندگی رویایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی