تبلیغ شماره 1

یکی از راههای ایجاد سرعت در توسعه اقتصادی و آبادانی و ایجاد اشتغال ، جلب سرمایه و سرمایه گذاری خارجی است . جلب سرمایه گذاری خارجی می تواند موجب اصلاح نظام مدیریتی و تبادل تجربیات اقتصادی و انتقال دانش نوین و تکنولوژی و فناوری جدید باشد .

تجربه و تاکید بر سرمایه گذاری خارجی پس از جنگ جهانی دوم و از سوی کشورهایی که تازه استقلال خود را یافته بودند، مطرح شد. در آن زمان توجه ویژه ای به جذب سرمایه خارجی صورت گرفت و تصور بر این بود که الان استقلال پیدا کردند و اگر سرمایه به این کشور وارد شود مشکلات اقتصادی نیز رفع می شود اما شواهد نشان می دهد که اقتصاد چنین کشورهایی با جذب سرمایه با شکست مواجه شد.

 

جذب سرمایه خارجی فی نفسه نه مثبت و نه منفی است و ما باید به صورت خنثی به آن نگاه کنیم. این موضوع بستگی دارد که در چه شرایطی جذب بشود.

 

جذب سرمایه خارجی در صورتی که با تولید ما  در ارتباط باشد. براساس اینکه سرمایه خارجی به کدام بخش می رود نتیجه فرق می کند. اگر این سرمایه وارد صنایع اولیه بشود، پیوند و انتقال دانش و فناوری صورت نخواهد گرفت و فقط آن ها از منابع ما به صورت رانتی استفاده خواهند کرد اما اگر این قبیل سرمایه ها وارد بخش تولید صنعتی شوند، انتقال تکنولوژی اتفاق می افتد.


شواهد اندکی مبنی بر تاثیر سرمایه گذاری خارجی بر تکنولوژیکی کشورهای درحال توسعه وجود دارد. یعنی تقریبا تاثیر خاصی ندارد؛ در واقع سرمایه خارجی در کشورهای در حال توسعه کارکرد توسعه ای نداشته است چراکه بسترهای لازم در این کشورها فراهم نیست.


مشکل بر سر این نیست که ما سرمایه نداریم مشکل این جا است که این سرمایه به بخش مولد نمی رود و به بخش هایی منتقل می شود که سودآوری بیشتر و ریسک کمتری دارد و عموما غیرمولد هستند.


سرمایه گذار خارجی با نگاه به وضعیت اقتصادی ما مسلما وارد بخش تولیدی صنایع ما نمی شود که بازدهی کم و زمانبر زیادی دارد.  اگر هم به سمت تولید بروند امتیازات بالایی را از ما مطالبه خواهند کرد.

 

منبع:

شهد اقتصاد

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی