تبلیغ شماره 1

طی سال‌های اخیر فعالیت‌های جوانان ایرانی برای راه اندازی شرکت استارتاپی بسیار افزایش یافته است، اما برعکس اتفاقات شیرینی که برای اکثر شرکت‌های استارتاپی در کشورهای توسعه‌یافته رخ می‌دهد، سرنوشت فعالان استارتاپی ایرانی آنچنان با موفقیت همراه نیست.  اما چه چیز باعث شده که این جریان پر شوق راه اندازی استارتاپ‌ها بعد از مدتی خاموش شود؟ در این مقاله به اختصار به بررسی دلایل شکست استارتاپ‌ها و عدم موفقیت آنها پرداخته شده است.

1-برای شروع کار خود به دنبال جذب سرمایه می‌روند.

 یکی از ابتدایی ترین اشتباهاتی که ممکن است هرکسی در راه اندازی استارتاپ خود مرتکب شود، جستجو برای جذب سرمایه گذار در ابتدای امر است. زمانی که شما فقط ایده‌ای خام در ذهن دارید، جستجو برای جذب سرمایه گذار فقط می‌تواند اوضاع را پیچیده تر کند. 

اولین کاری که یک استارتاپ باید بکند، راه اندازی نسخه اولیه کسب‌وکار خود (MVP) است تا بتواند مشتریان اولیه‌اش را جذب کند. استارتاپ‌ هایی که سرمایه مورد نیاز خود را از مشتری تامین می‌کنند و در واقع برای رشدشان به جای سرمایه‌گذار وابسته به مشتریانشان هستند رشد سریع‌تری خواهند کرد چراکه مجبورند برای بقای خود مشتریان بیشتری جذب کنند و خدمات باکیفیت‌تری به مشتری ارائه دهند.

 

 

 2️-کسب درآمد را در اولویت اول خود قرار نمی‌دهند.

چرخک بنگاه کسب‌وکار با پول می‌چرخد. هرچند ممکن است انگیزاننده‌های دیگری هم وجود داشته باشند ولی اگر پول وارد سیستم نشود به تدریج دیگر انگیزاننده‌ها نیز از یاد می‌روند، چراکه همه اعضای تیم برای گذران زندگی روزمره خود نیازمند درآمد هستند. اشتباه مهلک استارتاپ‌ ها در اینجاست که به جای تمرکز روی شیوه درآمدزایی بر روی جزییات و حواشی تمرکز می‌کنند.  برخی صاحبان استارتاپ‌ های ایرانی نیز بیشتر از اینکه زمان خود را صرف کار بر روی درآمدزایی و رشد خدمات خود بکنند، درگیر شرکت در همایش‌ها و رویدادهای مختلف می‌شوند و همین نیز مقدار زیادی از وقت‌ و تمرکزشان را از بین می‌برد.

 

 

 3️-یا مربیان خوبی ندارند و یا به حرف آن‌ها گوش نمی‌کنند.

مربی خوب اهمیت بسیار ویژه‌ای در رشد و موفقیت یک استارتاپ دارد. این همان مسئله استاد و شاگردی است که در فرهنگ سنتی‌مان نیز داشته‌ایم. باید مدتی شاگردی کنید تا به یک استاد کار ماهر تبدیل شوید. این تصور که من خودم همه فن حریفم و نیازی به کمک و نظرات دیگران ندارم، تصور مخربی است که متاسفانه اغلب ایرانی‌ها دچار آن می‌شویم. بدیهی است که همه به مربیان حرفه‌ای در مراکز شتابدهی دسترسی نداشته باشند ولی اینترنت و منابع آنلاین امکان آموزش را به خوبی فراهم کرده است. به یاد داشته باشید که اگر فکر می‌کنید باهوش‌ترین فرد در اتاق هستید، حتما در اتاق اشتباهی قرار دارید.

 

 

 4️-نیاز مشتری را به درستی متوجه نمی‌شوند.

این مورد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل شکست استارتاپ های ایرانی است. اغلب استارتاپ‌ها به جای اینکه در فکر یافتن راه‌حلی عملی برای مشکلی باشند که افراد زیادی با آن دست به گریبان هستند، برخی ایده‌ها را اجرایی می‌کنند که نیاز چندانی به آن‌ها وجود ندارد و صرفا تصور می‌کنند که افراد به آن نیاز دارند. از این رو بعد از مدتی با مشکل تعداد مشتریان کم مواجه می‌شوند و همین منجر به شکست‌شان می‌شود. اغلب ایده‌های استارتاپ‌ های ایرانی ایده‌های ویتامینی هستند! بودنشان خوب است ولی اگر نباشند هم مشکلی به وجود نمی‌آید. ولی در بیشتر اوقات فقط استارتاپ‌ هایی موفق می‌شوند که ایده‌شان تسکین دهنده درد جامعه هدف باشد. برای مثال تاکسی آنلاین و یا سفارش آنلاین غذا راه‌حل‌های مفید برای راحتی زندگی امروز هستند ولی برای مثال نرم افزار اشعار حافظ یا نرم افزار آموزش آشپزی چندان نمی‌توانند مخاطب جذب کنند چرا که اگر نباشند از طریق جستجو در گوگل به راحتی محتوای آن‌ها قابل دست‌یابی است به بیان دیگر نیازهایی که این دو نمونه اخیر رفع می‌کنند چندان شدید نیست.

 

 

 5️-درانتخاب هم تیمی‌های خود دچار اشتباه می‌شوند.

دربین استارتاپ‌های ایرانی این اشتباه را می‌توان دلیل شماره یک شکست دانست. چراکه ما ایرانی ها کار تیمی را به خوبی بلد نیستیم و راه‌اندازی کسب‌وکار تک نفره را بیشتر می‌پسندیم. ولی اغلب استارتاپ‌ها نیاز به تیم دارند چرا که یک نفر نمی‌تواند هم برنامه‌نویسی کند، هم لوگو طراحی کند و هم بازاریابی کسب و کارش را انجام دهد. اغلب تیم‌ها در استارتاپ‌های ایرانی که تا بحال با آن مواجه شده‌ام مشکلات از این دست داشته اند: همه افراد تیم احساس مدیر بودن می‌کرده‌اند و به یک نفر در تیم ایمان کامل نداشتند، توان عملیاتی تیم موزون نبوده (برای مثال چند برنامه‌نویس استارتاپی را راه انداخته بودند که نیاز شدید به بازاریابی داشت)، اخلاق غیرحرفه‌ای همچون حسادت، غیبت، زیرآب زنی و … در بین اعضای تیم وجود داشته و موارد دیگری از این دست. 

 

منبع:

ایران استارت آپ

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی