تبلیغ شماره 1

ری کراک 57 ساله با دشواریهای جدی روبه رو بود و در طول زندگی همواره آرزوی ثروتمند شدن را داشت. او به محض بازگشت از جنگ جهانی اول بلافاصله برای ثروتمندشدن دست به کار شد. در سال 1937 او وارد عرصه جدید یعنی مخلوط کن مخصوص شد که شش مواد را با هم مخلوط می کرد.

 

او با مخترع آن وارد معامله شد و سپس خود را به عنوان عرضـه کننده انحصاری مخلوط کن مطرح کرد. 20 سال در این کار سپری کرد ولی ثروتمند نشد. در سال 1954 کراک از سان برناردینو کالیفرنیا سفارش هشت دستگاه مخلوط‌کن همبرگر را دریافت کرد. این سفارش حالت غیرعادی داشت. لذا او تصمیم گرفت که خود راساً به محل برود و کار مخلوط کن را ملاحظه کند.

 

موقعی که ری کراک به محل رسید خیلی تعجب کرد زیرا صف طولانی برای خرید همبرگر ایجاد شده بود و او میزان بازار همبرگر را 250 هزار دلار تخمین زد. علاوه بر آن، او تحت تاثیر سرعت انجام کار و تمیزی محیط کار قرار گرفت. مک دونالد همبرگر معمولی را به قیمت 15 سنت می فروخت. منشاء مک دونالد در کالیفرنیای امریکا در سال 1954 است . این موفقیت شامل 30000 مغازه فرانچایز در 119 کشور و ارائه خدمت به 47 میلیون نفر در هر روز  و بدست آوردن 15 بیلیون دلار سود سالیانه است.

 

هدف اولیه جذب شهروندان متوسط ومرفه بود که استطاعت مالی قیمت های مک دونالد را داشته باشند. بعد از آن به آهستگی  هدفشان متوجه  شهروندان کم درآمد شد. ساختار کسب و کار مک دونالد بر مبنای ساختار جغرافیایی است. به طوری  وقتی  وارد وب سایت مک دونالد می شوید از شما سئوال خواهد شد که کشور مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در واقع فعالیتهای مک دونالد به 5 منطقه جغرافیایی تقسیم می شود.65% از رستورانهای و 75% درآمد مک دونالد از اروپا و امریکا است.

 

معاون مک دونالد توضیح می دهد که مرکزی برای فرماندهی رستورانهای زنجیرهای مک دونالد وجود ندارد بلکه فلسفه وجودی  مک دونالد کیفیت خدمات بالا، نظافت و ارزش یکسان برای همه شعبات می باشد. هدف گذاری مک دونالد ارائه خدمت سریع ورعایت استانداردهای بهداشتی وهزینه مقبول برای مشتریان خود است. چین و فرانسه مثالهای خوب برای شعبات مک دونالد هستند.

 

رقیبان

در سال 2002 برای اولین بار مک دونالد در صورتهای مالی خود ضرر اعلام کرد. یکی از دلایل مشکلات مک دونالد این بود که مشتریان گرایش به سمت رقیبان مک دونالد از جمله Burger King,Wendy,Sub way پیدا کرده بودند. رقیبان مک دونالد بر ارائه خدمت با مواد غذایی تازه تر، داغ تر، با کیفیت بالا، هزینه پایین و ارائه خدمت سریع تر تاکید داشتند مک دونالد برای جبران نقایص، تصمیم گرفت 719 شعبه خود را که خدمات ضعیف ارائه می کردند، ببندد.

 

نقاط قوت:

سابقه طولانی و کسب تجربه زیاد در زمینه رستوران داری.

تعداد شعبات بسیار زیاد در کشورهای مختلف.

دارای یک برند بین المللی شناخته شده در دنیا.

دارای نفوذ در ارکان تصمیم گیری در اکثر کشورهای دنیا.

درآمد سرشاری که مک دونالد را قادر به انجام برنامه های انعطاف پذیر برای جذب مشتریان جدید کند.

ارائه غذاهای که منحصرا در مک دونالد ارائه می شود.

 

نقاط ضعف:

شناخته شده بعنوان رستورانهای که غذاهای فست فود ارائه می کنند که برای مردمی که نگران سلامتی و اضافه وزن خود هستند بار منفی به همراه دارد.

اشباع شدن بازار از رستورانهای مک دونالد.

تصویر منفی ناشی از اینکه این شرکت با صاحبان قدرت  رابطه پنهانی  داشته و در صدد ایجاد انحصار برای خود می باشد.

 

فرصتها:

بازارهای بکری که رقبا به آنجا وارد نشده اند.

تبلیغات انجام شده بر روی بچه ها که می تواند فرصت وفاداری نسل آینده را برای مک دونالد فراهم آورد.

تصویر مثبتی که ناشی از کمک های بشر دوستانه شرکت در اذهان مردم ایجاد شده است.

تصویر مثبت ایجاد شده ناشی از حمایتهای مالی که شرکت از رویدادهای ورزشی و غیره می کند باعث جذب مشتریان طرفدار آن رویداد می شود.

 

منبع:

برترین ها

مدیران ایران

چطور

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی