تبلیغ شماره 1

توصیه مالی که باید یک جوان ۳۰ ساله بداند با بقیه سنین متفاوت است. در ذهن خیلی از افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله رسیدن به این سنین مساوی است با اشتباهات و ضعف مالی؛ در حالی که ۳۰ ساله شدن لزوماً موضوع خاص یا بدی نیست و سن تنها یک عدد است. از لحاظ فرهنگ اجتماعی از ما انتظار می رود که با رسیدن به سن ۳۰ سالگی باید سروسامان بگیریم. 

 

برداشت بسیاری از افراد از سروسامان گرفتن هم در واقع این است که باید ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند. در صورتی که زمانی به سرانجام رساندن این بخش از زندگی آسان خواهد شد که منابع مالی آن جور شده باشد.اگر پایه گذاری ها محکم و با اطمینان انجام شده باشند، زندگی شما امنیت بیشتری خواهد داشت. در اینجا به چند توصیه مالی اشاره خواهیم کرد که باید آنها را بدانید:

 

توصیه مالی ۱: اجاره یا خرید ملک:

 

اجاره یا خرید ملک

 شرایط داشتن یک سرپناه موضوعی است که هر فرد ۳۰ ساله ای باید به آن بپردازد. کدام بهتر است؟ اجاره یا خرید خانه؟ جواب به این سوال کمی پیچیده است و احتیاج به بررسی و دقت فراوان دارد. هیچ جواب قطعی و درستی را نمی توان به این سؤال داد.  تنها چیزی که همه ما می دانیم این است که ” خریدن ملک همیشه انتخاب خوبیست. ” هم خرید و هم اجاره ملک هر دو می توانند تصمیمات مناسب اقتصادی برای آینده شما باشند. در این میان تنها باید شرایط فردی خودتان را در نظر بگیرید. 

 

در صورت خرید ملک:

در صورت خرید ملک باید یک سری جوانب را نسبت به برنامه ریزی های خود برای منطقه ای که قصد زندگی در آن را دارید، مورد توجه قرار دهید که شامل وضعیت نابسامان یا حبابی مسکن نیز می شود ( آیا قیمت ملک در منطقه شما بیش از حد افزایش پیدا کرده؟) جوانب دیگری هم وجود دارند که باید آن ها را هم در نظر بگیرید. در همین مقاله به آنها اشاراتی خواهیم داشت.  اگر تصمیم گرفتید ملکی را بخرید مطمئن باشید که آمادگی هزینه های اضافی خرید ملک را دارید این هزینه های اضافی شامل مواردی مثل؛ هزینه تعمییرات، بازسازی، مالیات و بیمه مسکن می شود. به هزینه های غیر منتظره همیشه بودجه ای محدود اختصاص دهید. مثلاً آلودگی منزل به حشرات یا شکسته شدن ناگهانی شیشه پنجره

 

در صورت اجاره:

در صورت اجاره ملک، مطمئن باشید که هزینه اجاره و افزایش آن، بیشتر از ۳۰% از حقوق ثابت شما را به خود اختصاص ندهد. این قانون کلی برای تمامی افرادی که ملکی را اجاره می کنند صادق است. شاید هزینه اجاره یک ملک خیلی کمتر از خریدن آن باشد و شاید احساس کنید با نداشتن یک ملک در یک سری از هزینه های صرفه جویی کرده اید، اما این را هم در نظر بگیرید که شما هیچ ملک و دارایی در مقابل ندارید. پس توصیه مالی در این مورد چیست؟ اگر دوست دارید که بدانید کدام مورد از لحاظ اقتصادی بیشتر به نفع شماست تنها کافیست از یک مشاور املاک مورد اطمینان مشورت بخواهید درباره آینده املاک اطلاعات بدست بیاورید. و یا درباره هزینه های اجاره و خرید ملک بیشتر تحقیق و بررسی انجام دهید.

 

توصیه مالی ۲: زندگی با حقوق بخور و نمیر:

توصیه مالی در این قسمت برای تعداد بسیاری از شما صادق است. شاید این روش زندگی برای عموم به همین شکل باشد. یعنی اول ماه، حقوقی را کم و بیش دریافت می کنید و تا آخر ماه مجبور هستید که همان مبلغ را خرج کنید. باید مواظب باشید که مبادا هزینه های شما اضافه شود و قادر به پرداخت آن ها نباشید. در بسیاری از موارد هم پول شما تا آخر ماه تمام شده و در پرداخت هزینه هایتان در روزهای آخر ماه دچار مشکل می شوید. این توصیه مالی ممکن است کمی بیشتر با شرایط عموم همخوانی داشته باشد.  بعضی اوقات موضوع بی پولی آخر ماه از دید خیلی از افراد و رسانه ها موضوع عادی و معمولی تلقی می شود. زندگی به این روش یعنی از این حقوق تا حقوق بعدی برای فردی که به ۳۰ سالگی رسیده به هیچ وجه ایده آل نیست. شاید این افراد به پول هایی که وسط ماه به دستشان می رسد، سودهای بانکی، صندوق های قرض الحسنه خانوادگی دل خوش کرده اند اما اینها موقتی هستند و مشکل را کامل حل نمی کنند.

 

پس توصیه مالی در این مورد چیست؟ 

اگر از ابتدا درآمد بالایی نداشتید به صورت کاملاً جامع و صادقانه به این موضوع توجه کنید که پول شما از کجا آمده و به کجا می رود؟ 
آمادگی حذف برخی هزینه های غیر ضروری را در خود ایجاد کنید. اگر در حال حاضر بودجه خود را بیشتر کرده اید اما هنوز هم مشکلات مالی شما را آزار می دهند، باید به دنبال شغلی باشید که درآمد زایی بیشتری برای شما داشته باشد. یا اینکه می توانید در کنار شغل ثابت خود شغل دومی هم اختیار کنید. در این صورت برای پرداخت هزینه های خود فشار کمتری را احساس خواهید کرد. 

 

توصیه مالی ۳: بودجهبندی هزینه های اضطراری:

رسیدیم به توصیه مالی درباره موضوع هزینه های اضطراری. آیا این جمله را شنیده اید که ” تنها چیز ثابت در زندگی، تغییر است. ” زندگی غیر قابل پیش بینی است. حتی در بهترین شرایط هم آمادگی هر اتفاقی را داشته باشید. پیشامد یک مشکل می تواند برای شما هزینه های بالایی به همراه داشته باشد. ممکن است برای وسیله نقلیه شما مشکلی ایجاد شود، یا ناگهان دچار بیماری یا آلرژی حاد شوید یا مواردی از این قبیل که باید حتماً بودجه ای را برایش کنار گذاشته باشید تا از خرج ماهانه شما کسر نشود.

توصیه مالی در این مورد چیست؟ آیا باید پس انداز را شروع کنیم؟ این را به یاد داشته باشید که دسترسی به پس انداز برای هزینه های اضطراری باید برای همه افراد خانواده امکان پذیر باشد. به هدف جمع آوری مقادیر کمی پول، شروع کنید تا کم کم این مبلغ را بیشتر کنید و در زمان های اضطراری بابت هزینه های اضافی خیالتان راحت باشد.

 

توصیه مالی ۴: از  عهده بدهی برآمدن:

داشتن بدهی در این دوره و زمانه موضوع غیر معمولی نیست. همه ما به طریقی به کسی یا جایی بدهکار هستیم. از هر ۱۰ دانشجوی فارغ التحصیلی حداقل ۷ نفر به دانشگاه بدهی دارند.  این روزها حتی بدهی داشتن به بانک هم برای خیلی از افراد موضوع عادی است که بعضی اوقات افراد مجبوراند برای پرداخت بدهی به بانک و جلوگیری از بسته شدن حساب و دردسرهای بعد از آن، با دریافت وام بدهی خود را بپردازند که در ازای آن وام سودهای بسیار بالایی هم باید پرداخت کنند.

اصولی که بانک ها و مؤسسات مالی دنبال می کنند برای نرخ سود در قبال پرداخت وام متفاوت است. بحث درباره این موضوع در اینجا امکان پذیر نیست.  متأسفانه شرایط اقتصادی برای افرادی که شرایط مالی ضعیفی دارند، بسیار سخت بوده و اکثراً این دسته از افراد بدهی های بالایی را داشته و قادر به تسویه حساب نیستند.

پس توصیه مالی در این زمینه چیست؟ باید با به کار گیری روش های مناسب بدهی ها را تسویه کرد. بهترین روش برای افرادی که بدهی زیادی دارند این است که برنامه ریزی کنند، ابتدا بدهی های خود را که مبالغ کمتری است تسویه نمایند و به نوبت به بقیه آن ها رسیدگی کنند. 

 

توصیه مالی ۵: توسعهبخشیدن به درآمد:

اگر تصمیم دارید که با پس انداز خود درآمدی داشته باشید و یا بدهی های خود را تسویه کنید، باید بطور جدی به فکر درآمد دیگری به جز حقوق ثابت خود باشید. به دنیای کسب و کار دوم خوش آمدید، به دنیایی که دورکاری نه تنها بی هزینه و بسیار پولساز است بلکه زمانی که پیگیر باشید و تلاش کنید می توانید توانایی های خود را گسترش دهید و پول بیشتری را بدست آورید. 

در این توصیه مالی به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار شغل اصلی تان راه های دیگری را نیز برای کسب درآمد خود امتحان کنید. در واقع آنقدر روش های مختلف وجود دارد که باید در مورد آن ها تحقیق کنید و مطابق مهارت های خود برای دورکاری، شغلی را انتخاب کرده و اقدام کنید. مثلاً شغل هایی مثل نویسندگی وب سایت، بازاریابی محتوا و انجام کارهای گرافیکی همگی مثال های بسیار پولساز و پر درآمدی هستند که شما می توانید بدون نیاز به پرداخت اجاره مکان و هزینه های جانبی انتخاب کنید، در آن ها رشد کنید و به ثروت برسید.

پس توصیه مالی در این زمینه چیست؟ درباره شغل های دورکاری بیشتر تحقیق کنید. فهرستی از آن ها تهیه کنید و سعی کنید توانایی های خود را در آن ها بالا ببرید، سعی کنید در صورت انجام مشاغل دورکاری موردی را انتخاب کنید که برای شما کمترین هزینه را داشته باشد. سپس خدمات خود را به افراد دوروبر خود معرفی کنید و برای خود تبلیغات کنید.

 

توصیه مالی ۶: انتخاب همسر

آیا انتخاب همسر هم در رده توصیه های مالی قرار می گیرد؟ بله، قطعاً ، شک نکنید. 

این مسئله آنقدر مهم است که مسائل مالی را هم در بر دارد. پول دلیل عمده اختلاف بین زوج هاست – طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴، ۷۰% زوج ها درباره پول نسبت به موضوعات دیگر، بیشتر بحث می کننند. صحبت ما این نیست که اگر همسر آینده شما بدهی داشت یا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کرد، رابطه خود را با او برهم بزنید. به هر حال، این موضوع را هم نادیده نگیرید که هر چه از جیب او برود از جیب شما هم رفته است. این گونه مسائل بر روی ثبات مالی شما تأثیر منفی گذاشته و رسیدن به استقلال مالی و امادگی برای تشکیل خانواده و بچه دار شدن برای شما دیرتر اتفاق می افتد.

پس توصیه مالی در این مورد چیست؟ اگر همسر دارید، با او راجع به مسائل مالی و شرایط مالی خود صادقانه به صحبت بشینید و درباره مسائل زیر صحبت خود را شروع کنید:

نظر او درباره مدیریت مالی و هوش مالی چیست؟
آیا روش های خرج کردن پول در هر دوی شما یکسان است؟
آیا او عادت به خرید بی رویه دارد؟
آیا مشکل بیماری جسمی یا روحی خاصی دارد، آیا در آینده لازم است که مبلغی برای شرایط روحی و جسمی او کنار بگذارید؟

 

توصیه مالی ۷: پرداخت مالیات:

همه افراد جامعه مجبور به پرداخت مالیات هستند. فرار از مالیات نه تنها یک جرم سنگین است بلکه از لحاظ اخلاقی امتناع از پرداخت مالیات در طولانی مدت کشور را از پیشرفت باز می دارد. هیچ کس از پرداخت مالیات لذت نمی برد، مخصوصاً اگر نگاه بدبینانه به سیستم های دریافت مالیات داشته باشید. همه ما از بهره و سود مالیاتی که نسل های قبل پرداخت کرده اند زندگی می کنیم.

پس توصیه مالی در این زمینه چیست؟ بهتر است ما هم سهم خودمان را از مالیات بپردازیم تا نسل های آینده زندگی بهتر و راحت تری داشته و در کشوری پیشرفته تر رشد کنند و آن ها نیز با پرداخت مالیات به دولت برای فرزندان خود آینده ای مطمئن بسازند و این چرخه ادامه پیدا کند.

 

نتیجه گیری:

توصیه های مالی ذکر شده در قسمت بالا به شما کمک می کنند تا بر مدیریت مالی خود تسلط پیدا کنید. تلخ ترین حقیقت برای یک جوان ۳۰ ساله این است که اگر از توصیه ها و نکاتی که گفته شد استفاده نکند کسی نمی تواند کمک بزرگی به او کند. پس بهتر است از این توصیه های مالی استفاده کرده و سعی در بهبود وضعیت مالی خود داشته باشید.

 

 

 

منبع:

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی