تبلیغ شماره 1

چگونه طرح مالی مان را مشخص کنیم؟ با استفاده از طرح مالی می توانید به بررسی ریز سود و زیان شرکت بپردازید و روند نقدینگی شرکتتان را پیش بینی کنید.طرح مالی بخش مهمی از کسب و کار است زیرا سایر بخش های کسب و کار (فرصت، طرح عملیاتی ، طرح بازاریابی ،و تیم مدیریت ) را برای نتایج مالی پیش بینی شده معنی دار می نماید.

 

 در این مقاله موارد زیر را بررسی می کنیم :

پیش بینی علایق مخاطب
تعیین سرمایه مورد نیاز کسب و کار
تهیه پیش بینی های مالی
بیان مفروضات
تجزیه تحلیل سر به سر برای فروش
تخمین ریسک و پاداش
پیش بینی علایق مخاطب:

مخاطبان متفاوت طرح کسب و کار ،از جمله ( کمیته سرمایه گذاری ، سرمایه گذار ، وام دهنده ) هنگامی که طرح مالی را مطالعه می کنند ، نقطه نظرات متفاوتی دارند.

اعضای کمیته سرمایه گذار : طرح پیشنهادی شما را پیش بینی می کند تا بدانند که این کار می تواند نرخ بازده مطلوب شرکت (حداقل نرخ بازده مورد انتظار تمامی پروژه ها‌)را حاصل کند؟
سرمایه گذار در هنگام خرید به ریسک توجه می کند که کسب و کار چه نوع بازده سرمایه گذاری را تحصیل می کند؟
وام دهنده با بررسی ظرفیت استقراض شرکت و توانایی بازپرداخت بدهی آن تصمیم می گیرد که اعطای وام را تایید نماید یا خیر.
مهم ترین چیز این است که مطمئن شوید به اهداف مالی تان دست می یابید و همه برنامه ریزی ها و تلاش هایتانم در پایان به ثمر می رسد.

 

این بخش از طرح کسب و کار ، وضعیت جاری و طرح های آتی مالی شرکت را به مخاطبان نشان می دهد.پیش بینی های مالی که شما در این بخش ترسیم می کنید، بهترین تخمین از ریسک ها و بازده های سرمایه گذاری را ببان می کنند و شاهد عینی برای موفقیت کاری شما می باشند.

تعیین سرمایه مورد نیاز کسب و کار:

نسبت به این که پروژه تان توسعه کسب و کار است یا ایجاد کسب و کار،مخاطبان در جست و جوی این هستند که نوع  سرمایه گذاری اولیه  مورد نیاز شما چیست؟چه مقدار پول نیاز دارید؟ چه مقدار از این پول را لازم  است آنها تامین کنند؟ این پول صرف چه قسمتی می شود؟ کسب و کار را با وام زیاد که از عهده ان بر نمی آیید ، برنامه ریزی نکنید. پول زیاد می تواند جالب به نظر برسد ،اما بدهی خیلی زیاد نیز می تواند توانایی شرکت را برای رشد کاهش دهد.

تهیه پیش بینی های مالی:

در این بخش شما می بایست :

اهمیت اقلام مهم صورت سود و زیان پیش بینی شده ( درآمد ، سود عملیاتی ، حاشیه سود عملیاتی ، سود خالص ، حاشیه سود خالص)  را برای حداقل یک دوره سه  تا پنج ساله نمایان نمایید و شرح دهیید.
زمان مورد انتظار سود آوری شرکت را بیان کنید.
تعریفی از اقلام مهم سود و زیان :

صورت های مالی: صورت های مالی  پیش بینی شده حرفه ای ، سود مورد انتظارتان را در آینده نشان می دهد.این صورت ها صادقانه ترین تجزیه و تحلیل پیش رفت مالی کسب و کارتان را نمایش می دهند.

صورت سود و زیان: صورت سود و زیان  که به income statement نیز معروف است ، حاشیه سودرا نشان می دهد.

ترازنامه : ترازنامه تصویری از دارایی ها ، سرمایه و بدهی های شرکت را در یک تاریخ معین ارائه می دهد.علاوه بر سودو زیان ، اغلب مخاطبان به صورت جریان وجوه نقدی اهمیت می دهند.صورت جریان وجوه نقدی  که خلاصه جریان نقدی ، حداکثر نیازها و ظرفیت ها را مشخص می کند. اگر کسب و کار شما ، جدید و در مرحله آغاز است ، در طرح مالی ، توجه ویژه ای به جریان نقدی داشته باشید.اگرچه اغلب مردم بر این باورند که سود در رتبه اول است، ولی جریان نقدی می تواند برای کسب و کاردر حال ایجاد مهم تر باشد.جریان نقدی اغلب در بازه های ماهانه یا فصلی نشان داده می شود.

 

مفروضات خود را مفصل بیان کنید:

مفرضات شما پشتیبان و تایید کننده طرح مالی تان است .مفروضات خود را در این زمینه ها شرح دهید :

 

صنعت مورد نظر و نرخ رشد بازار
متغیر های داخلی کسب و کار ،از قبیل هزینه های ثابت و متغیر ، نرخ رشد فروش ، هزینه سرمایه ای و تغیرات جریان نقدی فصلی منابع ، شواهد، عقاید تخصصی و استدلال هایتان را برای انتخاب نرخ رشد مشخص یا هزینه توزیع ارایه دهید.


تجزیه و تحلیل سر به سر برای فروش:

نقطه سر به سر زمانی اتفاق می افتد که کسب و کار نه سود و نه زیان داشته باشد.دانستن نقطه سر به سر از این نظر به نظر بسیار مهم است که بدانید کسب و کارتان از چه زمانی شروع به سود آوری می کند و دانستن زمان  شروع سود آوری به شما کمک می کند تا :

 

بدانید چه زمانی ایده های جدید را شروع کنید.
مقروض نشوید.

برای محاسبه ی نقطه ی صسر به سر را با استفاده از این فرمول می توانید محاسبه کنید نقطه سر به سر برابر است با هزینه های ثابت به روی فروش منهای هزینه های متغیر تقیسم بر فروش .

………..هزینه ثابت ………………………….= نقطه سربه سر
فروش / ( هزینه های متغیر ـــ  فروش )

هزینه های ثابت‌: هزینه هایی هستند که در صورت افزایش یا کاهش فروش ، تغییر نمی کنند( برای مثال تسهیلات اجاره ای)

هزینه های متغیر: هزینه هایی هستند که با مقدار فروش تغییر می کند ( برای مثال مواد خام ).

 

نتیجه گیری:

با استفاده از طرح مالی می توانید به بررسی ریز سود و زیان شرکت بپردازید و روند نقدینگی شرکتتان را پیش بینی کنید، سعی کنید از طرح مالی در روند کل شرکت و کسب و کارتان استفاده کنید ، این طرح کمک کننده بسیار خوبی برای پی ریزی هزینه های شرکت است . 

 

 

 

 

منبع:

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی