تبلیغ شماره 1

 صاحبان کسب‌وکار و کارآفرینان در طی مسیر کاری، مرتکب برخی اشتباهات، چه اشتباه مالی و چه مدیریتی می‌شوند. گاهی این اشتباهات سطحی بوده و از آنها می توان به راحتی گذشت و گاهی در طولانی مدت منجر به خسارات جبران‌ناپذیر خواهند شد. هرچند که بسیاری از اشتباهات مالی نتاج سنگینی را به بار خواهند داشت، اما گروهی دیگر قابل‌پیشگیری هستند. در ادامه چندین مورد از اشتباهات زیان بار که به‌راحتی هم قابل‌پیشگیری است، بیان می‌شود.

تعویق های دریافت و پرداخت:

اشتباه مالی در تعویق پرداخت و واریز

 

شاید شما در کسب‌وکار خود، دریافت وجه از مشتریان و یا پرداخت‌های وجه را تا آخرین لحظات به تعویق بیندازید و یا بعضی اوقات به منظور جذب مشتری، مهلت پرداخت طولانی‌تری به آنها بدهید. پیشنهاد می‌شود که این زمان بیشتر از چهارده روز نباشد، مخصوصاً اگر کسب‌وکار شما خدماتی عالی یا کالایی باکیفیت را ارائه می‌دهد؛ از آنجاییکه در چنین مواقعی مشتری با نهایت رضایت برای پرداخت نقدی آمادگی دارد و این امر افزایش نقدینگی در کار شما را موجب خواهد شد.

در ادامه نوبت به پرداخت صورت‌حساب‌های خودتان می‌رسد! در این شرایط هم بهتر است در اسرع وقت، مانند مورد قبل در حداقل ۱۴ روز نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام فرمایید. مخصوصاً در مورد اقساط وام که در صورت تأخیر، علاوه بر آن‌که مشمول جریمه دیرکرد می‌شوید، باعث خدشه‌دار  شدن اعتبار شما را نیز نزد مؤسسه‌ی اعتباری یا بانک می شود.

بهترین راه برای اجرای این پیشنهاد، بهره گیری از یک سیستم آنلاین پرداخت و حسابداری می باشد که صورت‌حساب‌ها را طبقه بندی کرده و امکان پرداخت آن‌ها در هر زمان و مکان را ایجاد می کند.

 

عدم توجه به پس‌انداز:

اشتباه مالی در عدم توجه به پس‌انداز 

 

برای انجام هر کاری، انتظار می‌رود یک مسیر جایگزین وجود داشته باشد تا در صورت بروز مشکل، از راه حل دومی استفاده شود. در موضوعات مالی هر کسب‌وکار نیز این توصیه همیشه مطرح شده و پیشنهاد می‌شود که هر شرکت، به‌اندازه‌ی هزینه‌های ۲ ماه کار سودآور خود، پس انداز ذخیره کند. بهتر است بدانید که بسیاری از استارت آپ‌ها به علت کمبود اعتبارات، شکست می خورند.

پیشنهاد ما این است زمانی که نقدینگی وارد کسب‌وکارتان می‌شود، قسمتی از آن را در صندوق پس انداز کنار بگذارید! مهم نیست چه مبلغی کنار می گذارید، مهم این است که هنر پس‌انداز کردن به صورت صحیح را یاد بگیرید. به‌تدریج خواهید فهمید که هراندازه پس‌انداز کنید، برای مابقی سرمایه‌ی خود، توانایی مدیریت هزینه‌های جاری برای افزایش درآمد خود را پیدا خواهید کرد.

 

عدم جدایی حساب کاری از حساب شخصی:

اشتباه مالی در عدم جدایی حساب کاری از حساب شخصی

 

در کسب‌وکارهای کوچک، زندگی شخصی به‌طور متداول درگیر کار می‌شود و این امر در درازمدت بسیار خطرناک است! هنگام شروع کسب‌وکار باید حساب مجزایی برای کار در نظر داشته باشید. یکی از نقاط قوت این کار خدشه‌دار نشدن اعتبار شخصی شما در صورت شکست خوردن در کسب‌وکارتان است.

از معایب جدا نکردن حساب کاری و شخصی می‌توان به مواردی مانند؛ ناهماهنگی در حسابرسی‌ها و اختلال در پرداخت مالیات، مشخص نبودن میزان سوددهی و عدم شفافیت در هدف‌گذاری مالی اشاره کرد.

گام اول، افتتاح یک حساب بانکی مخصوص شرکت است. گام بعدی دقت به این موضوع که تمامی هزینه‌های کسب‌وکار از طریق همین حساب پرداخت‌شده و تمامی کارهای شخصی با حساب شخصیتان انجام شود. این دو مرحله در ظاهر بسیار ساده و در عمل بسیار دشوار و نیازمند مدیریت جدی شماست!

 

صرف هزینه‌ی اضافی و بی‌مورد:

اشتباه مالی در عدم صرف هزینه های بی رویه

 

اولویت‌بندی فعالیت‌های اقتصادی که برای کسب‌وکار شما درآمدزایی بیشتری دارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هر فردی در روز ۲۴ساعت زمان در اختیار دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که هدف شما از گذراندن این ۲۴ ساعت چیست؟ آیا می‌دانید افرادی که امروزه به میلیاردرهای خودساخته معروف شده‌اند، از ۲۴ ساعت زمان خود بهترین استفاده را می‌کردند. شما نیز در بحث مدیریت زمان، باید به سطح سودآوری خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هنگامی‌که درک کنید زمان مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه شماست، با آن مثل یک دارایی ارزشمند و غیرقابل جایگزین رفتار خواهید کرد! نیازی نیست در تمام جلسات برگزارشده در محیط کاری خود شرکت کنید یا به هر تماس تلفنی پاسخ دهید. پیشنهاد می‌کنیم تنها کارهایی را انجام دهید که می‌دانید برای شما و کسب‌وکارتان سودآور هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری:

 

 در این مقاله به اشتباهات مالی در معقوله کسب و کار پرداخته شد. برای حسن ختام، قانون ۲۰-۸۰ را فراموش نکنید. همیشه طوری فعالیت داشته باشید که ۲۰ درصد کار و زحمت شما به‌اندازه ۸۰% نتیجه‌بخش باشد. به دنبال فعالیت‌هایی باشید که برای کسب‌وکارتان نقدینگی ایجاد می‌کنند و حداکثر زمان خود را به آن‌ها اختصاص دهید!

 

 

منبع:

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی