تبلیغ شماره 1

اشتباهات مالی یا داشتن هزینه‌های غیرضروری و اضافه برای گذران زندگی که بر پایه قرض و وام صورت می پذیرد را خیلی از ما تا به حال مرتکب شده‌ایم؛ این ها برای ما موانع مالی به‌حساب می‌آیند. ۹۰ درصد این اشتباهات را مرتکب شدیم چون هوش مالی بالایی نداشتیم. در اینجا با چندین اشتباه مالی رایج و نحوه جلوگیری از آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

 

هماهنگی بین دخل‌وخرج همیشه مشکل‌ترین کار در زندگی به‌حساب می‌آید؛ به‌خصوص اگر جوان بوده و تجربه کمی در این زمینه داشته باشید و هنوز هم به استقلال مالی نرسیده باشید؛ این‌زمانی میسر می‌شود که هزینه‌های شما بسیار کمتر از درآمدتان باشد. برای اینکه اشتباهات مالی خود را به حداقل برسانید و هرگز در اواخر ماه پول کم نیاورید چه راهی اندیشیده‌اید؟ فقط صرفه‌جویی در هزینه‌ها؟ اما اولین گام این است که شما واقع‌بین باشید.

همه از میزان درآمدشان اطلاع کامل دارند، اما نمی‌دانند در طول ماه چه مقدار هزینه خواند کرد و هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند چه مقدار برای آن‌ها باقی خواهد ماند. بعضی از اشتباهات باعث می‌شوند اختلاف میان درآمد و هزینه‌ها بالا برود و البته معمولاً بزرگ‌ترین اشتباهات مالی، رایج‌ترین آن‌ها هم هستند. به مواردی که در ادامه با تحقیقات و بررسی‌های گروه آموزشی ماهان تیموری خدمت شما ارائه می‌شود، توجه کنید.

 

صرف هزینه‌های اضافه یا خرج فراتر از درآمد:

خیلی از اوقات افراد بیشتر از درآمد خود در رستوران‌ها هزینه می‌کنند یا مهمانی‌های مجللی به پا می کنند و به سفرهای لوکسی می‌روند که با درآمد آن‌ها هیچ‌گونه هماهنگی نداشته و فقط حساب بانکی آن‌ها خالی می‌شود. “زندگی فراتر از درآمد و صرف پول برای تحت تأثیر قراردادن دیگران یک سیاهچاله مالی و عاطفی است.”

گاهی اوقات مخارج بیش‌ازحد تنها به‌قصد تحت تأثیر قراردادن دیگران نیست، بلکه صرفاً نتیجه بی‌دقتی و نادانی ما از اصول مالی و سرمایه‌گذاری محسوب می شود. خریدهای جزئی مثل یک روزنامه معمولی، عضویت در باشگاه که به‌ندرت از آن استفاده می‌کنیم، یا مجله‌ای که ماهی یک‌بار هم به آن نگاه نمی‌اندازیم ولی برای لغو اشتراک آن تنبلی می‌کنیم، شاید ازنظر ما کوچک و بی‌ارزش باشند اما چنین هزینه‌هایی وقتی انباشته می‌شوند در بلندمدت ما را با مشکلات جدی مالی روبه‌رو می‌کنند.

 

اول هزینه بعد پس‌انداز:

یکی از اشتباهات مالی رایج افراد این است که پس‌انداز ازنظر آن‌ها یعنی کنار گذاشتن باقیمانده پول بعد از خرج‌های آن‌ها در طول ماه. بااین‌حال، این روش اشکالات خود را دارد، بهتر است ابتدا میزان پولی که هرماه پس‌انداز خواهید کرد را تعیین کنید و بعد طبق آن هزینه‌های دیگر خود را بودجه‌بندی کنید این حالت نه‌تنها به حذف هزینه‌های اضافه و غیرضروری که در ابتدا به آن اشاره کردیم، کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که اهداف پس‌انداز شما زودتر محقق شده و در یک‌زمان بندی دقیق و مناسب به هدف از پس‌انداز خود برسید.

 

معوق کردن پس‌انداز:

 قدرت سازش رو فراموش نکنید، این همان چیزی است که متخصصان امور مالی مدام تکرار می‌کنند. پوشکر شارما، یک مشاور مالی می‌گوید: هر بار که پس‌انداز شما حتی یک سال به تأخیر بیافتد، در آسایش آینده شما تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، با توجه به محاسبات بانکی، ۲۰ هزار دلار که در طول مدت ۵ ساله پس‌انداز شود با نرخ سود ۱۰% می‌تواند دارایی شمارا به بیش از ۱۶۰۰ هزار دلار برساند و در طول ۱۰ سال این میزان پول به ۴۲۰۰ هزار دلار می‌رسد، البته با افزایش میزان پول موجود در حساب پس‌انداز سود بیشتری هم به شما تعلق می‌گیرد. تنها کافیست به مدیریت زمان تسلط کامل داشته باشید تا زمان را برای پس‌انداز از دست ندهید.

 

پس‌انداز بدون سرمایه‌گذاری:

پس‌انداز به‌تنهایی یک گام بزرگ است، رویکردهای ما درباره پس‌انداز گاهی اوقات تنها شامل اندوختن پول در حساب‌های پس‌انداز است، اما روش مناسب‌تر این است که پول ما تنها در یک حساب انباشته نشود و راهی را انتخاب کنیم که این پول بارها رشد و افزایش پیدا کند. سرمایه‌گذاری به ما در داشتن آینده‌ای امن از لحاظ مالی، کمک می‌کند و تضمین می‌دهد که ما به اندازه کافی برای بازنشستگی و یا هزینه‌های اضطراری مثل مخارج تعمیرات منزل یا ماشین ، بیماری و یا اتفاقات پیش‌بینی‌نشده دیگر، پول داشته باشیم.

 

عدم تنوع‌بخشی:

شما به ‌مرورزمان مخارج اضافه خود را حذف کردید، پس‌انداز کردن و بعد سرمایه‌گذاری را شروع کردید، درست است؟ متأسفانه، افراد درحالی‌که سرمایه‌گذاری می‌کنند، اشتباهاتی را نیز مرتکب می‌شوند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها عدم ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری است. اگر تمام پول خود را تنها بر روی یک مورد سرمایه‌گذاری کنید مثل این است که به قول یک‌ ضرب‌المثل معروف “تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار بدی” هرگونه آشفتگی بازار بر روی سرمایه‌گذاری شما تأثیر می‌گذارد و بلافاصله شمارا در معرض خطر از دست دادن سرمایه قرار می‌دهد.

 

اعتماد نکردن به متخصصان امور مالی:

یکی از راه‌های مؤثر برای تنوع‌ بخشیدن به سرمایه خود، کمک گرفتن از مشاوران مالی است. بااین‌حال، اغلب مردم سعی می‌کنند خودشان به مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری خود رسیدگی کنند، زیرا آن‌ها معتقد هستند که استخدام افراد حرفه‌ای تنها هزینه غیرضروری است.

دقیقاً این موضوع مثال افرادی است که با  انجام ندادن تحقیقات کافی یا عدم تحلیل مناسب شرایط، زیان‌های بزرگی را متحمل می‌شوند. همان‌طور که متخصصان حرفه‌ای درزمینهٔ امور مالی می‌گویند “عاقلانه‌ترین کار این است که پول خود را برای مدیریت مالی بهتر به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید تا بعدها مجبور نباشید که برای جبران خسارت‌های مالی از آن‌ها کمک بگیرید.”

 

نادیده گرفتن بیمه خود و خانواده‌تان:

همیشه باید به اتفاقات خوب و مثبت فکر کرد، اما برای اتفاقات تلخ هم در زندگی آمادگی خود را حفظ کنید. نگرش مثبت به زندگی و باور اینکه هیچ اتفاق بدی برای شما نخواهد افتاد، ضربه بزرگی را هم به خود و هم به خانواده خود وارد خواهید کرد. “هر فرد مخصوصاً کسی که منبع درآمد یک خانواده را تامین می کند اعضای خانواده خود را تحت پوشش قرار داده و هزینه‌های درمانی شمارا کاهش می‌دهد.”

علاوه بر بیمه درمانی، می‌توانید خود و اعضای خانواده‌تان را تحت پوشش بیمه‌های مختلف مثل بیمه عمر که این روزها خیلی از افراد جامعه تحت پوشش آن هستند، قرار دهید. درباره بیمه‌های مختلف تحقیق کنید و تحت پوشش هر بیمه‌ای که امکان‌پذیر است قرار بگیرید. امروزه اطلاعات کامل درزمینه بیمه در اکثر وب‌سایت‌ها وجود دارد. پس دیگر بهانه بی‌اطلاعی را نیاورید.

 

مشورت نکردن درباره مسائل مالی با عزیزان:

بااینکه گفتگو درباره مسائل مالی خیلی رمانتیک و عاشقانه نیست، اما سعی کنید درباره مسائل و مشکلات مالی با همسر خود مشورت کنید. یک‌عمر زندگی کردن در کنار همسرتان تنها داشتن اقوام مشترک و خانواده‌ای بزرگ‌تر نیست، بلکه در این میان مسائل بزرگ‌تری مانند مسائل مالی مطرح است. شما نه‌تنها ثروت بلکه بدهی همسرتان را نیز به ارث می‌برید. این بدین معناست که مخارج اضافی یکی از زوجین آینده مالی طرف مقابل را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همیشه با همسر خود درباره مسائل مالی او و خودتان صحبت داشته باشید و برای رسیدن به اهداف مالی مشترک خود در کنار هم تلاش و پشتکار داشته باشید. اعتمادبه‌نفس را در یکدیگر رشد دهید تا ارتکاب به اشتباهات مالی به حداقل برسد.

 

انباشته شدن بدهی:

یکی از رایج‌ترین اشتباهات مالی مردم ایجاد بدهی است که می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد؛ مثل پرداخت نکردن به‌موقع قبض‌ها و جریمه‌های رانندگی، اجاره منزل که این بدهی‌ها معمولاً از میزان درآمد بسیار بیشتر است و باعث می‌شود افراد از بانک‌ها و مؤسسات وام دریافت کنند که پرداخت قسط‌های وام آن هم معضل دیگری برای آن‌ها به‌حساب می‌آید. بسیاری از این اشتباهات مالی را می‌توان با پیروی از راهنمایی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، مانند بودجه‌بندی، کاهش هزینه‌های اضافی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری جبران کرد.

درواقع، می‌توان از بسیاری از این اشتباهات مالی اجتناب کرد اگر یک سری اصول را در ذهن خود پروش دهیم و دائماً در فکر پیشرفت زندگی و کسب‌وکار خود باشیم.

 

اشاره ای کوتاه به اشتباهات مالی:

در ادامه اشاره کوتاهی به یک سری از اشتباهات مالی افراد در زندگی شخصی و کسب‌وکار خود خواهیم کرد و امیدواریم با توجه به موارد ذکرشده این مشکلات برای همیشه حل شود.

خرج کردن بیشتر از درآمد ماهانه
امضا کردن قرارداد بدون مطالعه دقیق تمامی بندها
دریافت وام‌هایی با سود بالا تنها جهت جبران کمبودهای مالی موقت
خرید کالا بدون تحقیق درباره خدمات پس از فروش، کیفیت و قیمت آن
گرفتن وام برای خرید اقلامی که به‌مرورزمان از ارزشش کاسته خواهد شد
بررسی نکردن دقیق مخارج که باعث از بین رفتن کنترل بر اوضاع می‌شود
نداشتن پس‌انداز هم یکی از اشتباهات مالی رایج مخصوصاً در بین جوانان است. حداکثر ۱۰ درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید.
یکی از اشتباهات مالی معمول بین کارمندان مذاکره نکردن درباره حقوق ماهیانه خودشان است. اولین حقوق شما هر میزان که باشد افزایش حقوق شما هم بر اساس همان است.
خرید منزلی بزرگ‌تر که غیرضروری است. این یعنی هزینه مالیات بیشتر، تعمیرات بیشتر و وسایل بیشتر
کنار نگذاشتن مبلغی پول برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده. همیشه مثبت اندیش باشید اما مقداری پول هم برای شرایط پیش‌بینی‌نشده کنار بگذارید.
یکی دیگر از اشتباهات مالی عدم اطلاع‌رسانی به همسر درباره مخارج و شرایط مالی است؛ این را به یاد داشته باشید که دانایی یعنی قدرت.
خرید کالاهای غیرضروری که تنها از پشت ویترین یک‌بار به آن نگاه کردیم.
نداشتن برنامه‌ریزی دقیق مالی به‌صورت هفتگی، ماهانه و سالانه.
اسراف و خرید بی ریه مواد غذایی و دور ریختن آن‌ها.
ازدواج با افراد ولخرج و کسانی که به حفظ پول و افزایش آن اهمیتی نمی‌دهند.


 

نتیجه‌گیری:

اشتباهات مالی بحث بسیار گسترده و بزرگی است که خیلی از موارد مربوط به آن را در این مقاله به‌طور مفصل برای شما عزیزان توضیح دادیم. همه ما در مسائل مالی مرتکب خطا و اشتباه می‌شویم، مهم این است که اشتباه خود را مجدداً تکرار نکنیم. البته این کار همیشه آسان نیست چون گاهی خطاهایمان را فراموش می‌کنیم. بهتر است تلاش کنیم تا این اشتباهت را از زندگی شخصی و کسب‌وکار خود حذف کنیم تا از نتایج آن کمتر متضرر شویم. شما تابه‌حال چه اشتباهات مالی مرتکب شده‌اید؟ و برای رفع آن چه راه‌حلی اندیشیده‌اید؟

 

 

منبع:

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی