تبلیغ شماره 1

ثروتمند نشدن برای هر شخص دلایل متفاوتی دارد. شرایط مختلف دست به دست هم می دهند تا شما پولدار و ثروتمند نشوید. در اینجا به چند دلیل عمده اشاره شده است. چرا حساب ملی شما، رشد هوش مالی یا سواد مالی تان را نشان نمی دهد؟ راه رسیدن به استقلال مالی آسان نیست. به محض این که در این مسیر قرار بگیرید، در ادامه راه همیشه با موانع زیادی برخورد خواهید کرد.

بسیاری از افراد در این مرحله دچار ناامیدی می شوند و به سرعت دست از تلاش می کشند. بعضی از افراد هم به تلاش کم و بیش خود ادامه می دهند و در صورت دریافت نکردن نتیجه مناسب، ناامید شده و از مسیر خارج می شوند. تنها تعداد کمی از افراد می توانند به سمت موفقیت حرکت کنند و واقعاً ثروتمند شوند.

اغلب در بین اطرافیان خودمان افرادی را می بینیم که تلاش و پشتکار دارند ولی هنوز هم به استقلال مالی نرسیدند و حساب بانکی آن ها همان گردش همیشگی را دارد. آن ها کتاب مطالعه کردند، دوره های مختلف موفقیت را گذراندند و می توانند به راحتی مسائل مالی را تحلیل و تفسیر کنند. 

خیلی از شما عزیزان سؤالات مشابه در این خصوص داشته اید. مثلاً پرسیده بودید که “هوش مالی خوبی دارید اما علی رغم تلاش زیاد هنوز ثروتمند نشده اید. ایراد کار کجاست؟” 

پاسخ ما به شما این است: ” مشکل شاید از جانب کاری که انجام می دهید نباشد، بلکه ایراد کار همان احساساتی باشد که شما را از رسیدن به اهدافتان باز می دارد.” 

شاید پذیرش این موضوع برای ما کمی سخت باشد اما احساسات و رفتارها آینده ما را می سازند و گاهی اوقات احساسات، منش و رفتار ما می توانند بین ما و هدف هایمان دیوار بلندی بکشند که به راحتی نمی توانیم به اهداف خود دست یافته و از لحاظ مالی مستقل شویم. با کمی آموزش و تمرکز می توان مشکلات را برطرف کرد.

 

دلایل پولدار نشدن:

در ادامه چندین دلیل برای پولدار نشدن افرادی که هوش و سواد مالی خوبی دارند اما گردش مالی خوبی ندارند و هنوز هم به استقلال مالی نرسیده اند و نقدینگی کمی دارند، آورده شده است. 

دلایل اصلی شامل:

 

ترس:

ثروتمند نشدن به دلیل ترس

 

این شایعترین علت ثروتمند نشدن اکثر افراد به حساب می آید. اگر می خواهید به موفقیت برسید باید شکست بخورید. تنها از طریق شکست یاد می گیریم و رشد می کنیم.  نگران شکست خوردن نباشید. خود را به عنوان یک فرد با اراده ببینید و از فرصت های از دست رفته درس بگیرید. برای ایجاد موفقیت های بزرگ شکست اولین مرحله است. اگر از هیچ چیزی نمی ترسیدید همین حالا برای پولدار شدن خود چه اقدامی می کردید؟ کار خود را ترک می کردید؟ کسب و کار خودتان را شروع می کردید؟ پس انداز خودتان را سرمایه گذاری می کردید؟

بسیاری از مردم وقت خود را صرف مطالعه جهت افزایش سواد مالی خود می کنند، اما وقتی زمان اقدام فرا می رسد، جا می زنند. آن ها میترسند.

ترس شما کاملاً طبیعی است.  در نظر گرفتن خطرات یا ریسک ها، ایجاد تغییرات، همه اینها ترسناک هستند. احساس ترس کردن هیچ عیب و ایرادی ندارد. چیزی که ایراد دارد این است که اجازه دهید ترس مانع از اقدام کردن شما شود. این زمانی است که ترس از یک امر طبیعی تبدیل به مانعی می شود که به شما اجازه پیشروی را نمی دهد.

 

بدبینی:

ثروتمند نشدن به دلیل بدبینی

 

بدبینی یکی دیگر از انواع ترس می باشد. این کلمه به معنای بی اعتمادی است که شما را از داشتن اعتماد به نفس برای پیشرفت و موفقیت باز می دارد. این بی اعتمادی می تواند از خود شما نشأت گرفته باشد، و یا از شک و تردید های شما شکوفا شود. برای مثل پارانویا در مورد بازارها، تردید در مورد معاملات، انصراف از  سرمایه گذاری در آخرین لحظه. 

با این حال، بدبینی خودش را نمایان می کند. این حالت شما را از حرکت و اقدام باز می دارد. شما باید یاد بگیرید که بین نگرانی واقعی و ترس بیش از حد وجه تمایز قائل شوید. اگر سواد مالی و تمرین داشته باشید، به توانایی های خود اعتماد خواهید کرد. به دیگران اجازه ندهید شما را از برنامه ریزی که برای خود تعیین کرده اید، منصرف کنند و همیشه به دانش و آگاهی های خود اطمینان داشته باشید. 

 

تنبلی:

ثروتمند نشدن به دلیل تنبلی

 

تصور اشتباه همه ما این است که می دانیم تنبلی چگونه است. از نظر خیلی از ما تنبلی یعنی جلوی تلوزیون روی مبل بنشینیم و ساعت ها تلوزیون تماشا کنیم و پاپ کرن بخوریم. اگر فردی سخت کوش را به تنبلی متهم کنید، از او پاسخ بسیار تندی دریافت خواهید کرد.

اما تنبلی همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، افرادی که مشغله بیشتری دارند اغلب تنبل تر هم هستند. افراد به راحتی برای خودشان مشغله های گوناگون ایجاد می کنند مثل؛ مراقبت از سلامتی، خانواده و پولشان. آن ها در طول روز در محیط کارشان هستند و زمانی که آنجا را ترک کرده و به منزل می آیند انرژی برای انجام کارهای دیگر را ندارند.

وقتی آن ها مشغله خانواده و کار نداشته باشند، اغلب مشغول تماشای تلویزیون یا خرید کردن، هستند. ولی در اعماق وجودشان این را می دانند که در حال حاضر از توجه به موضوع مهمی اجتناب می کنند اما حاضر نیستند کمی تأمل کنند و به آن موضوعات بپردازند. 

این شایع ترین نوع تنبلی است: تنبلی با داشتن مشغله فراوان.

پس صادقانه به زندگی خود نگاه کنید، آیا بهانه شما برای سرمایه گذاری نکردن و پیشرفت نکردن، مشغله های فراوانتان است؟ واقعاً مشغله شما چیست؟ این مشغله ها چگونه جلوی استقلال مالی شما را می گیرد؟

 

عادت های بد:

ثروتمند نشدن به دلیل ترک عادت

 

عادت ها آینده ما را کنترل می کنند. اگر عادت های بد را در وجود خود پرورش دهید، کنترل آینده شما از دستتان خارج می شود. 

گاهی اوقات عادت های بد می تواند بدترین مانع بر سر راه پیشرفت شما باشد. ترک عادات بد کار بسیار دشواری است، اما می توانید با نظم و انظباط و تلاش آگاهانه این امر را ممکن سازید. 

خیلی از افراد انضباط و اراده از بین بردن عادت های بد را ندارند. و بدتر از این، خیلی از افراد حتی متوجه عادت های بد خود نیستند. مثلاً کسی که آخر هفته ها ساعات طولانی را به خواب می پردازد گمان می کند کمبود خوابش را جبران کرده است. در صورتی که این ساعات که به خوابیدن گذشته بهترین زمان برای تمرکز، سرمایه گذاری و شروع یک کسب و کار بوده است. 

عادت های خود را در زندگی بررسی کنید. بعضی ها ممکن است آنقدر در روال زندگی شما عادی شده باشند، که حتی شما آن ها را نادیده گرفته اید. این عادت های بد مخفی چگونه جلوی پیشرفت شما را می گیرد؟

 

غرور:

ثروتمند نشدن به دلیل غرور

 

به گفته بابای پولدار در کتاب رابرت کیوساکی   “هر بار که مغرورانه رفتار کردم، گوشه ای از سرمایه ام را از دست دادم. چون زمانی که مغرور می شوم، معتقدم چیزی که از آن آگاهی ندارم حتماً اهمیتی هم ندارد”. 

خیلی از افراد از غرور برای پنهان کردن جهل خود استفاده می کنند. آن ها با غرور و اعتماد به نفس گمراهی خود را از دید همه مخفی نگه می داشتند، در صورتی که آن ها باید با صداقت تغییر را در زندگی خود بپذیرند و دیگران و شرایط را برای وضعیت مالی خود سرزنش نکنند.

اکثر افراد مغروری که همین الآن مشغول مطالعه مقاله هستند پیش خود می گویند “منظور مقاله، شخص من نیست.” 

اگر نمی توانید با خودتان صادق باشید ، شانس رسیدن به استقلال مالی را از دست خواهید داد.

 

رفاقت با افراد بی پول:

ثروتمند نشدن به دلیل بی پولی

پول برای شما قطعاً شخصیت نمی سازد. برخی از افراد خوش قلب و با شخصیت هیچ پولی ندارند. اما اگر هدف شما بدست آوردن پول بیشتر است، باید دور و بر افرادی باشید که پول دارند و از آنها مسائل مالی را یاد بگیرید. آگاهی مسری است. مثلاً اگر تصمیم داشته باشید وزن کم کنید عضو یک باشگاه شده و دوروبر افراد خوش هیکل قرار می گیرید.

 

نداشتن هدف:

ثروتمند نشدن به دلیل بی هدفی

 

اگر رسیدن به استقلال مالی جزو برنامه های اصلی زندگی شماست، بهتر است برای آن برنامه ریزی داشته باشید. ابتدا مدیریت دخل و خرج را در خود تقویت کنید، پول خود را بودجه بندی کنید و مقداری را هم برای سرمایه گذاری کنار بگذارید. تنها از طریق برنامه ریزی است که همه ما در همه مراحل زندگی موفقیت را تجربه می کنیم. هدف خود را از ثروتمند شدن تعریف کنید. آن را بر روی کاغذ بنویسید و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. به موفقیت خود ایمان داشته باشید و با تکیه بر توانایی های خود به پیش روید.

رو به رو شدن با شکست اهمیت زیادی ندارد، چیزی که حائز اهمیت است این است که شما از آن درس بگیرید، بیاموزید و اشتباهات خود را مجدد در شرایط دیگر تکرار نکنید. 

 

نداشتن باور:

ثروتمند نشدن به دلیل باور

 

خیلی از افراد به دلیل اینکه فکرش را هم نمی توانند بکنند که روزی پولدار می شوند، هرگز هم پولدار نمی شوند اما باورهای بازدارنده مانع آن ها می شود. شما اگر خود را باور داشته باشید، توانایی های خود را قبول داشته باشید و کمی تلاش کنید. هم به پول می رسید و هم به موفقیت.  بعضی از افراد اعتقاد دارند استقلال مالی موهبتی است که تنها نصیب افراد خوش شانس می شود. اگر می خواهید ثروتمند باشید، اولین مرحله این است که باور داشته باشید که ثروتمند شدن لیاقت شماست.

 

 

اگر از مواردی که در قسمت بالا ذکرشد درسی گرفته باشید و به گوشه ای از ذهنتان این مطالب را ببرید و به آنها فکر کنید. اگر گرفتار یکی از شرایطی که در بالا ذکر شد هستید، این یعنی فرصت خوبی برای ثروتمند شدن دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای رفع موانع پیش روی خود آموزش ببینید.

در واقع، فوق العاده دشوار است، در غیر این صورت همه ثروتمند بودند. اما پذیرش و درک عواملی که شما را از ثروتمند شدن باز می دارند، اولین گام به سمت ثروت است.

 

نتیجه گیری:

برای ثروتمند شدن از مسیری که در آن قرار گرفته اید نترسید، بدبین نباشید و تنبلی ر افراموش کنید، عادت های بد را ترک کنید، غرور بی جای خود را کنار بگذارید، با افراد ثروتمند رفت و آمد کنید، برنامه ریزی داشته باشید، هدف گذاری کنید و به توانایی های خود باور داشته باشید.

 

 

 

منبع :

ماهان تیموری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی