تبلیغ شماره 1

آشنایی با تفاوت‌ سرمایه‌گذاری و ریسک کردن در مسیر مدیریت مالی بسیار مهم است. اخیرا، ارزش هر واحد بیت‌کوین به ۲۵۰۰ دلار رسیده است. در شرایط کنونی، این سوال مطرح می شود که ارز رمزپایه چه آینده‌ای دارد؟ آیا سرمایه‌گذاری بر روی آن ارزشمند است یا خیر؟ حقیقت مهم این است که هیچ‌کس نمی‌تواند با حدس و گمان راجع به بیت کوین تصمیم آگاهانه‌ای بگیرد و این تصمیمات و افکار، سرمایه‌گذاری نیست، بلکه ریسک کردن است.

 

هر چند سرمایه‌گذاری و ریسک هرگز از هم جدا نبودند (تا زمانی که اطلاعات کاملی نداشته باشیم هیچ چیز تضمین نمی شود)، اخیرا جامعه، خط‌ مشی‌های واجد شرایط برای یک سرمایه‌گذاری مطلوب را کمرنگ کرده است. سرمایه‌گذاری باید بر اساس شرایطی باشد که میزان افزایش یا کاهش ارزش مربوطه را در اختیار ما بگذارد، درحالی که ریسک کردن، امری مبتنی بر غریزه است؛ حتی اگر به پشتوانه‌‌ اطلاعات مربوطه ارائه شده باشد. مسابقه‌ اسب‌دوانی نمونه‌ای رایج از این ریسک کردن است. افراد با تجربه‌ای که در این مسابقه شرط‌بندی می‌کنند به راحتی می‌توانند اسب خوب را از اسب بد تشخیص دهند؛ با این حال، هر ایده و تفکری هم در ذهن صاحبان اسب باشد، نمی‌توان نتیجه‌ مسابقه را پیش‌بینی کرد. در حالی که یک سرمایه‌گذاری قوی، میزان دارایی را در نظر می‌گیرد و ثابت می‌کند که میزان ثابتی از شک و تردید درباره‌ ارزیابی مربوطه منطقی است. در ادامه شما را بیشتر با تفاوت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک کردن آشنا‌ می‌کنیم.

 

تفاوت سرمایه‌گذاری و ریسک کردن درباره‌ بیت‌ کوین

بیت کوین به دلیل نوسان‌های ناگهانی ارزش آن، شهرت سابق خود را از دست داده است. ارزش بیت کوین به طور ناگهانی در سال ۲۰۱۳، از ۲۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار در طی یک ماه رسید و دوباره ارزش آن در طی دو هفته به ۵۰۰ دلار رسید؛ اخیرا ارزش هر واحد بیت کوین از ۱۰۰۰ دلار به ۲۵۰۰ دلار در طی ۷ هفته رسیده است. بزرگ‌ترین مشکل با بیت کوین، این است که هیچ چیز ارزش آن را توجیه نمی‌کند. برخلاف سهام، که شما به کمک آن مالک بخشی از سرمایه‌ شرکت مربوطه هستید و سود مورد نیاز شما بر اساس آن تعیین می‌شود، بیت کوین فاقد این ویژگی منحصر به فرد است. هیچ پشتوانه‌ای برای پول بیت کوینی شما وجود ندارد. مشابه‌ این اتفاق در سال ۲۰۱۴ پیش آمد که در اثر آن، بخش عمده‌ای از بیت کوین‌ها هک شد. شرط‌بندی بر روی بیت کوین مانند انداختن تاس است، به طوری که قیمت‌های پایین ممکن است به طور شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کند و این شرایط منجر به یک لذت ذهنی غیر منطقی شود. یکی از رایج ترین عباراتی که مردم در مورد املاک و مستغلات می‌شنوند این است که سرمایه‌گذاری در ملک و املاک بسیار ارزشمند است.

با این حال اگر داده‌ها و اطلاعات مربوط به مسکن و مستغلات را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که ارزش قیمت مسکن در چند سال اخیر صفر درصد بوده است و ارزش قیمت در حدود ۹۰ درصد مربوط به ارزش زمین بوده است نه ملک. آیا شما با این اطلاعات می‌توانید خرید خانه‌ها یا زمین را در حالی که منتظر افزایش قیمت آن هستید، توجیه کنید؟ اگر شما در مورد املاک و مستغلات با ریسک کردن پیش روید، مثل این است که سکه‌ای را شانسی به هوا انداخته‌اید و منتظر هستید که ببینید آیا شانس خوبی دارید یا نه.

همچنین بسیاری از مردم وقتی میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند، از این ویژگی سرمایه‌گذاری آگاه نیستند. این رفتار غیر منطقی، علت بحران مسکن در سال ۲۰۰۸ است. بسیاری از مردم بدون اینکه عامل زمان را در تجزیه و تحلیل داده‌ها مد نظر قرار دهند، با این فکر که قیمت‌ها همیشه بالا می ماند، به خرید و ساخت خانه پرداختند. البته حقیقت ۲۰/۲۰ است. اگر مردم سرمایه‌گذاران باهوشی باشند و میزان ریسک را به حداقل و میزان بازده را به حد‌اکثر برسانند، باید زمان بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل داده‌ها تا گمانه‌زنی کنند.

 

مرز بین سرمایه‌گذاری و ریسک کردن کجاست؟

متاسفانه تفاوت آشکاری بین سرمایه‌گذاری و ریسک کردن وجود ندارد. چه کسی فکر می‌کرد که مارک زاکر برگ از خوابگاه دانشگاه هاروارد با راه‌اندازی فیس‌بوک به این سطح از شهرت برسد؟  چه کسی حدس می‌زد اپل به این سرعت جایگزین مایکروسافت شود و در ردیف با ارزش‌ترین شرکت جهان قرار بگیرد؟ حتی در سرمایه‌گذاری‌هایی که مبتنی بر تحقیق هستند، همیشه مقدار معینی از تجزیه و تحلیل نمی‌تواند از عهده‌ بقیه‌ محاسبات بر آید. اخیرا ارزش سهام تسلا موتورز به ۳۰۰ دلار رسیده است و تبدیل به با ارزش‌ترین شرکت تولید ماشین شده است. اگر شما با تحلیلگران وال استریت در این مورد صحبت کنید، نظرات متضادی را راجع به ارزش کم یا زیاد تسلا موتورز می‌شنوید. کسانی که بیشتر با فن‌آوری سر و کار دارند، ایلان ماسک را یکی از ذهن‌های برتر عصر ما می‌دانند؛ او ثابت کرده است که توانایی رسیدن به غیر ممکن را دارد.

 

سرمایه‌گذار ها و سفته بازها

آن‌ها اشاره می‌کنند که شهرت برند تسلا، مرهون سرمایه‌گذاری او در زیر ساخت‌های قدرتمند و ساخت خودرو‌های بدون سرنشین و برقی در آینده است. همه‌ این معیار‌ها، ارزش واقعی دارند، اما برای ما واقعیت دیگری را بازگو می‌کنند. تحلیلگرانی که روی صنعت خودرو و تولیدات مربوط به آن تمرکز می‌کنند، همواره از عدم فروش و مشکلات مربوط به عدم عرضه‌ آن و مسائل مربوط به رقبای ورودی و قیمت بالای تسلا صحبت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند قیمت هر سهم به میزان ۳۰۰ دلار، یک سرمایه‌گذاری مازاد و ناشی از یک رضایت و شادی غیر عقلانی است. البته آن‌ها  درحمایت از تسلا موتورز می‌گویند که این نقطه‌ آغازی برای ایلان ماسک است و سرمایه‌گذاری در آینده‌ شرکت، باعث افزایش ارزش آن می‌شود. در مورد بیت کوین فقط زمان می‌تواند بگوید کدام نظر درست است. اما تفاوت در این است که هر یک از تحلیلگران برای پشتیبانی از عقاید خود، دلایل ویژه‌ای دارند. اگر شما در تلاش برای هویت دادن به چیزی که در ظاهر سرمایه‌گذاری است یا از تفکرات مبهم و باورهای شخصی برای توجیه اعمال خود استفاده می کنید، به احتمال زیاد به جای سرمایه گذاری در حال ریسک کردن هستید.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی