تبلیغ شماره 1

خیلی از ما فقط وقتی به اهمیت پول رایج هر کشور پی می‌بریم که بخواهیم به خارج از کشور سفر کنیم و نیاز باشد که پول‌هایمان را تبدیل کنیم. اینجاست که دانستن نام پول رایج هر کشور به دردمان می‌خورد. اصلا تا به حال به نام آنها دقت کرده‌اید؟ حدس می‌زنید نامشان بر چه اساسی انتخاب شده و اصلا معنای آن چیست؟

 

 

اگر دوست دارید بدانید که هر کدام از واحدهای پول دنیا نام خود را از کجا گرفته‌اند و تاریخچه و ریشه انتخاب نام هر کدام از کجا است، با ما باشید تا در ادامه داستان انتخاب نام چند پول شناخته شده را برایتان بگوییم.

 

 

دلار

یکی از با ارزش‌ترین پول‌های رایج دنیا دلار است که نام آن از کلمه‌ی “thaler” گرفته شده است. قبلا به سکه‌های نقره‌ای که از نقره‌های به دست آمده از دره Joachim ساخته می‌شد joachimsthaler می‌گفتند و حالا آنچه که پس از تغییرات مختلف بر جای مانده است کلمه‌ی دلار است.

 

 

روپیه

واحد پول هند در سال ۱۵۴۰ پیش از میلاد توسط شیرشاه سوری عرضه شد. در آن زمان به سکه‌های رایج در هندوستان، روپیا می‌گفتند چون از نقره یا روپا (Ruppa) ساخته می‌شدند و محققان معتقدند که واحد پول هند هم ریشه در همین لغت دارد.

 

 

پوند

ریشه کلمه پوند از لغت لاتین پوندوس به معنای وزن گرفته شده است. در واقع اگر بخواهیم عمیق‌تر بررسی کنیم از ترکیب کلمات لاتین لیبرا پوندو می‌باشد که بعدها لیبرا از آن جدا شده و فقط پوند باقی ماند. بنابراین نماد پوند £ انتخاب شد که از حرف اول کلمه‌ی Libra گرفته شده است.

 

 

یورو

واحد پول یورو در ژانویه ۱۹۹۹ ایجاد شد و نام آن همان‌طور که خودتان هم حدس می‌زنید از کلمه اروپا گرفته شده است. کلمه یورو در سال ۱۹۹۶ توسط تیمی از محققان شرکت کننده در مسابقه‌ای که در کشور اسپانیا برگزار شده بود، پیشنهاد شد و ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا آن را به عنوان واحد پول خود پذیرفتند.

 

 

دینار

دینار که پول رایج اکثر کشورهای خاورمیانه مثل الجزایر، بحرین، عراق، اردن، کویت، لیبی و تونس می‌باشد در واقع از لغت سریانی دینارا عاریت گرفته شده است. اما با توجه به تحقیقات، در اصل ریشه‌ی آن به لاتین بازمی‌گردد و اصلاح شده لغت دناریوس می‌باشد که به سکه‌های نقره رومی اطلاق می‌شد.

 

 

روبل

روبل واحد پول رایج در کشور پهناور روسیه است. از آنجا که در قدیم برای تهیه سکه‌، میله‌های نقره را به چهار تکه تقسیم میکردند و معادل عبارت تکه کردن در زبان روسی Rubit می باشد به همین دلیل هر یک از آن تکه ها یک روبل نام گرفت.

 

 

یوآن

دیگر امروزه کمتر کسی است که واحد پول قطب صنعتی جهان، چین را نشناسد. یوآن به زبان چینی به معنای جسم گرد است و چون در گذشته هم سکه‌هایی که به وسیله آن داد و ستد انجام می‌دادند گرد بود، به همین دلیل نام واحد پول چین هم همان یوآن باقی ماند.

 

 

ریال

شاید یکی از آشناترین واحد‌های پولی دنیا برای ما ایرانی‌ها ریال باشد که کشورهایی مانند قطر، عربستان سعودی و یمن از آن به عنوان واحد پولی خود استفاده میکنند. ممکن است برای‌تان جالب باشد که بدانید نام این واحد پولی عربی ریشه‌ی اسپانیایی دارد و از کلمه رئال مشتق شده است. البته برخی این را رد می‌کنند و معتقدند که ریال در اصل از لغت لاتین رگالیس به معنای سلطنتی گرفته شده است و اشاره به پادشاهان کشورهای عربی دارد.
البته ریال به عنوان یکی از واحدهای پولی کشور ما، ایران هم شناخته می‌شود و هنوز با تومان بر سر تصاحب عنوان واحد پولی رایج در جدال هستند.

 

 

راند

نام این واحد پولی را شاید کمتر شنیده باشید یا اصلا نشنیده باشید. راند واحد پول کشور آفریقای جنوبی است و از ترکیب Witwatersrand جدا شده و با عنوان واحد پولی این کشور انتخاب شده است. این ترکیب خود نیز تغییر یافته‌ی white waters ridge است که منطقه‌ای طلاخیز در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی می‌باشد. بیشترین ذخایر‌ طلای آفریقای جنوبی در این منطقه یافت شدند و منطقی است که نام واحد پولی کشور هم از این منطقه گرفته شده باشد.

 

 

رینگیت

بی‌شک یکی از زیباترین مقاصد گردشگری جنوب شرقی آسیا، مالزی می‌باشد که در همسایگی نزدیکی با سنگاپور قرار دارد. در سال‌های اخیر که دانشگاه‌های مالزی درهای خود را به روی دانشجویان بین‌المللی گشودند، نام این واحد پولی بیش از گذشته در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته رینگیت نام رسمی واحد پولی مالزی است و در مبادلات غیر رسمی به آن دلار مالزی می‌گویند. رینگیت در زبان مالایی به لبه‌های دندانه دار دلار اسپانیایی اطلاق می‌شود که طی قرن‌های ۱۶ و ۱۷ که مالزی مستعمره پرتغال بود در این کشور استفاده می‌شد.

 

 

پزو

پزو را بیشتر همراه با نام کشورهای شیلی، کوبا، کلمبیا و آرژانتین شنیده‌ایم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید واحد پول فیلیپین هم پزو است. ریشه‌ی این لغت هم اسپانیایی و به معنای وزن است. پزو نامی بود که در زبان اسپانیایی به سکه‌های نقره‌ی بزرگ اطلاق می‌شد.از این مقاله می‌توان به تاثیر عمیق اسپانیا بر اقتصاد و فرهنگ مستعمره‌هایش در سراسر دنیا پی برد.

همانطور که مشاهده کردید واحد پول هر کشور و طراحی اسکناس آن‌ها ریشه در تاریخ و فرهنگ هر کدام دارد. نام واحد پول بسیاری از کشورها با هم مشترک است و علت آن هم می‌تواند سابقه مشترک تاریخی باشد که این کشورها با یکدیگر داشته‌اند.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
مجتبی میرجلیلی |   1396/07/29 10:41:06   |
0     0
سلام
خیلی جالب بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی