تبلیغ شماره 1

بازار ارز یکی از بزرگترین بازارهای جهان است که در آن روزانه میلیون‌ها شخص و شرکت، میلیاردها دلار ارزهای مختلف را داد و ستد می‌کنند. اگر دوست دارید بدانید که کدام واحد پولی بین افراد در بازارهای مختلفی مثل بازار فارکس و بازارهای عمومی معامله می‌شود.

 

 

دلار آمریکا

اولین و مهم‌ترین ارز رایج در معاملات مختلف ارزی، دلار آمریکا (USD) است که پر داد و ستدترین ارز در جهان محسوب می‌شود. دلار آمریکا تقریباً با تمام واحدهای پولی دیگر مبادله می‌شود و گاهی اوقات هم به عنوان واحد پولی واسطه عمل می‌کند. چرا که این واحد پولی در واقع به صورت غیر رسمی به عنوان اندوخته احتیاطی در اغلب بانک‌ها و موسسات پولی در جهان شناخته می‌شود.
علاوه بر آن به خاطر اقبال جهانی نسبت به دلار، این ارز در برخی کشورها در کنار ارز محلی به عنوان ارز رسمی هم مبادله می‌شود. بنابراین دلار آمریکا در برخی کشورها به عنوان یک ارز غیر رسمی جایگزین برای مبادله عمل می‌کند در حالی که آن کشورها همچنان واحد پولی رسمی خودشان را هم حفظ کرده‌اند.
دلار یک عامل مهم در نرخ مبادلات خارجی هم محسوب می‌شود و به عنوان یک ارز مرجع برای مقایسه ارزش واحدهای پولی دیگر به کار می‌رود. برای مثال چین در سال ۲۰۱۱ با وجود سیستم پولی مستقل خودش یعنی renminbi (رنمینبی) همچنان از دلار برای معاملات استفاده کرد که با مخالفت بسیاری از اقتصاددانان و بانک‌های مرکزی مواجه شد. اغلب کشورهای دیگر هم برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز مبادلاتی خود ترجیح می‌دهند از دلار استفاده کنند تا اینکه به فارکس اجازه دهند روی ارزش واحد پولی آن‌ها تاثیر بگذارد.
یکی دیگر از ویژگی‌های دلار این است که اغلب کالاهای مهم مثل نفت یا فلزات گران‌بها بر اساس این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند. پس مهم است که بدانیم که این کالاها نه تنها تحت تاثیر اصول اساسی اقتصاد و عرضه و تقاضا قرار دارند بلکه به شدت تحت تاثیر تورم و نرخ بهره آمریکا که روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد هم قرار دارند.

 

 

یورو

اگرچه یورو یک واحد پولی نسبتا جدید در جهان است اما به سرعت به دومین واحد پولی رایج در جهان بعد از دلار تبدیل شده است. در حال حاضر یورو دومین واحد پولی اندوخته احتیاطی در جهان بعد از دلار محسوب می‌شود. پول رسمی اتحادیه اروپا از اول ژانویه ۱۹۹۹ معرفی شد و سه سال بعد با چاپ اسکناس و ضرب سکه ها بر مبنای یورو وارد بازار شد.
با توجه به اینکه یورو واحد پول رسمی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود بسیاری از کشورها در اروپا و حتی آفریقا برای ثابت نگه داشتن ارزش واحد پول مستقل خودشان، ارز مبنای اقتصادشان را یورو قرار داده‌اند. با گسترده شدن و اعتماد کشورها به یورو، این واحد پولی وارد بازار فارکس هم شد و اکنون می‌توان آن را با هر واحد پولی دیگری مبادله کرد. رویدادهای سیاسی اتحادیه اروپا، به خصوص برای کشورهایی مانند ایتالیا، یونان، اسپانیا و پرتغال که نرخ بهره آن‌ها با ورود یورو به شدت سقوط کرد اغلب با حجم مبادلات بزرگی برای یورو همراه می‌شود. به همین دلیل یورو به عنوان سیاسی‌ترین ارز فعال در بازار هم شناخته می‌شود.

 

 

ین ژاپن

ین ژاپن رایج‌ترین واحد پولی در آسیاست که نشان دهنده قدرت اقتصادی ژاپن در زمینه صادرات کالاهای تولیدی است. هرچه اقتصاد ژاپن پیشرفت می‌کند ارزش ین هم بالاتر می‌رود. کشورهایی مانند کره‌جنوبی، سنگاپور و تایلند که واحدهای پولی‌شان کمتر در بازارهای آزاد ارز مبادله می‌شود، برای ارزیابی سلامت بازارهای منطقه پان پاسیفیک از «ین» استفاده می‌کنند.
ین در بازار فارکس هم به خوبی جا افتاده است. با وجود سیاست نرخ بهره صفر در ژاپن در دهه‌ی ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، دلالان بدون صرف هیچ هزینه‌ای با ارز «ین» وام می‌گرفتند و در سایر ارزهای پر بازده سرمایه‌گذاری و از این فرآیند اختلاف در نرخ ارزها درآمدزایی می‌کردند. بنابراین یکی از دلایل حضور «ین» به عنوان یک واحد پولی مهم همین استقراض ثابت و وام‌های بدون بهره‌ای است که دولت ژاپن ارائه می‌دهد. با این وجود «ین» هم مانند سایر واحدهای پولی به نرخ بهره جهانی وابسته است به خصوص به واحدهای پولی رایج‌تری مانند دلار و یورو که ارزش ین ژاپن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 

 

پوند انگلستان

پوند بریتانیا که با نام پوند استرلینگ هم شناخته می‌شود چهارمین واحد پولی رایج و مهم در بازارهای ارز است. همچنین به خاطر ارزش نسبی آن در مقایسه با سایر واحدهای پولی جهانی به عنوان اندوخته احتیاطی نیز عمل می‌کند. اگرچه بریتانیا همچنان یک عضو رسمی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، اما به دلایل مختلفی از جمله افتخار به سابقه تاریخی پوند و کنترل روی نرخ بهره داخلی حاضر به استفاده از یورو به عنوان واحد پولی رسمی‌اش نشده است. به همین دلیل معامله‌گران ارز ارزش آن را بر پایه قدرت اقتصادی و ثبات سیاسی دولت انگلستان ارزیابی می‌کنند. به دلیل ارزش نسبی بالای پوند نسبت به رقبایش، همچنان به عنوان یک واحد پولی مهم در بسیاری از کشورها  و بازارهای آزاد ارز شناخته می‌شود.

 

 

 

فرانک سوئیس

فرانک سوئیس مانند خود کشور سوئیس به عنوان یک واحد پولی «بی طرف» در نظر گرفته می‌شود. به صورت دقیق‌تر فرانک سوئیس به دلیل همبستگی منفی آن با سایر ارزهای پر نوسان مانند دلار کانادا و استرالیا، همراه با وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان یک واحد پولی امن شناخته می‌شود.

 

 

 

دلار کانادا

واحد پولی رایج بعدی، دلار کانادایی است که به لونی (loonie) شهرت دارد. لونی احتمالا اولین واحد پولی در دنیا است که ارزش آن با تغییرات قیمت در کالاهای خاص وابسته است. در واقع ارزش دلار کانادا با تغییر در بازارهایی مانند، نفت خام و فلزات گران‌بها تغییر ‌می‌کند. با توجه به این‌که کانادا یکی از بزرگترین صادر کنندگان این مواد در دنیا است، بنابراین قیمت پایه لونی هم بسیار وابسته به قیمت این کالاها به خصوص نفت خام است. معامله‌گران اغلب از دلار کانادایی برای سرمایه‌گذاری ریسکی روی این کالاها و یا برای طفره رفتن از قراردادهای پر خطر این چنینی استفاده می‌کنند.

همانطور که متوجه شدید هر واحد پول دارای ویژگی‌های به خصوصی است که ارزش اساسی و قیمت آن را تعیین می‌کند . تقریباق ارزش تمام واحدهای پولی وابسته به ارزهای دیگر در بازار ارز است. آگاهی از ارزش ارزهای مختلف و جایگاه آن‌ها بین دیگر ارزهای رایج در دنیا می‌تواند در موارد زیادی به افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها کمک کند.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی