تبلیغ شماره 1

عادات پولی و خرج کردن پول، یا سر و کله زدن با کارت‌های اعتباری و دبیت کارت‌ها در کودکان در سنی بسیار پایین‌تر از آنچه که فکر می‌کنید، شکل می‌گیرد. کارشناسان معتقدند که سنین ۳ تا ۵ سال، زمان مناسبی برای آغاز آموزش مفاهیم مرتبط با پول به کودکان است.به دلیل اینکه کودکان در مدرسه آموزش‌های لازم در مورد مسائل مالی را نمی‌بینند،این وظیفه‌ی والدین و سایر بزرگ‌ترها است که آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهند. 

در این مقاله به ارائه درس‌های مهمی می‌پردازیم که بر اساس رده سنی سازماندهی شده‌اند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها مسائل مالی را به کودک خود آموزش داده و در خلق عادات پولی خوب و صحیح، به آن‌ها کمک کنید.

 

مفهوم پول برای خردسالان

کودکان عادات و باورهای خود در مورد پول را در سنی پایین‌تر از آنچه که فکر می‌کنید آغاز می‌کنند. به گفته کارشناسان، بهترین زمان برای شروع آموزش شناخت پول به کودکان، زمانی است که کودک شما بین ۳ تا ۵ سال سن دارد. یادتان باشد، وقتی دارید پول هر خرید را می‌پردازید، کودکان در حال تماشای شما هستند. این روزها، بیشتر تراکنش‌های مالی از طریق کارت‌های اعتباری یا دبیت کارت‌ها انجام می‌شود و درک این موضوع برای کودکان کمی دشوار است.

در واقع شناخت و درک اسکناس برای کودکان ما بسیار ساده‌تر است. پس حتما سعی کنید زمان‌هایی که با کودکتان هستید، گاهی از پول نقد استفاده کنید. اجازه دهید کودکتان پول را به صندوق‌دار بدهد و باقی‌مانده را هم با کمک او بشمارید.

کودکان در این سن دوست دارند وانمود کنند. شما می‌توانید برای بازگو کردن درس‌های پولی به کودک خود از بازی‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها نقش یک خریدار یا فروشنده را بازی می‌کنید. یک مغازه درست کنید و در آن چیز‌هایی برای فروش قرار دهید. کودک می‌تواند نقش فروشنده را داشته باشد و شما می‌توانید با استفاده از پول واقعی یا اسباب‌بازی، از او خرید کنید. این به کودک می‌آموزد که برای خرید هر چیز باید پول پرداخت شود و تا پول کافی نداشته باشید نمی‌توانید هر چیزی که می‌خواهید را بخرید.

 

درک پول در نونهالی

کودکان بین ۶ تا ۱۲ سالگی شروع به درک پول و دنیای اطراف خود می‌کنند. در این مقطع، دوستان هم سن و سال کودک شما به خصوص در مورد درک و نگرش نسبت به پول و تثبیت عادات پولی، تاثیر به سزایی روی او دارند. علت تاثیر بالای دوستان در این سن این است که کودکان اغلب چیزهایی را می‌خواهند که دوستان و هم‌ سن و سالانشان دارند، این بهترین زمان است که هزینه فرصت را به ‌آن‌ها آموزش دهیم.

تقریبا هیچ‌کس وجود ندارد که بتواند هر چیزی که می‌خواهد بخرد، بنابراین مجبوریم انتخاب کنیم. اگر یک چیز را بخریم، دیگر نمی‌توانیم آن چیز دیگر را هم بخریم. باید انتخاب‌های خوب و درستی داشته باشیم. اگر می‌خواهید برای فرزندتان کالای ارزشمندی مثل کامپیوتر یا دوچرخه بخرید، کمی با هم تحقیق کنید تا بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت پیدا کنید. ما برای به دست آوردن آن پول به سختی کار می‌کنیم، بنابراین می‌خواهیم بهترین و با دوام‌ترین کالا را خریداری کنیم نه کالایی یک بار مصرف و دور ریختنی یا کالایی که به زودی نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر به کودکتان پولی داده‌اید که اختیار خرج کردن آن با خودش است و یا از دیگران هدیه گرفته‌است، باید به او کمک کنید تا بتواند با استفاده از آن پول‌ها، خرید بهتر و مناسب‌تری انجام بدهد. می‌توانید با آموزش نحوه پس‌انداز کردن، به آن‌ها نشان دهید که می‌توانند با اندکی صبر و صرفه‌جویی، به جای یک چیز به درد نخور، آن چیزی که واقعا دلشان می‌خواهد را بخرند.

 

آموزش مفهوم پول به نوجوانان

اگر فرزندتان یک شغل پاره‌وقت دارد، به او کمک کنید تا برای خود یک حساب پس‌انداز باز کند و دبیت کارت داشته باشد. اگر فرزندتان زیر ۱۸ سال باشد، ببینید قوانین کشور شما برای افتتاح حساب برای او به چه صورت است و او را در این راه همراهی کنید.

دبیت کارت یک ابزار آموزشی فوق‌العاده برای استفاده از پول در آینده است. این روش به فرزند شما اجازه می‌دهد در حالی که هنوز در خانه شما و تحت سرپرستی و نظارت شما زندگی می‌کند، بتواند در مورد مسائل مالی، خودش تصمیم‌گیری کند. اگر مرتکب اشتباه شوند، می‌توانید به آنها کمک کنید تا از اشتباهشان درس بگیرند.

به دلیل اینکه بچه‌ها به زودی مستقل می‌شوند، این سن بهترین زمان برای آموزش بیشتر در مورد بودجه‌بندی و مسائل پولی است. آنها نباید به یک‌باره تمام پولشان را خرج کنند، حتی اگر هزینه‌های زیادی نداشته باشند. نوجوان شما باید بخشی از درآمد خود را برای چیزهایی مثل خرید ماشین یا هزینه‌های تحصیل، پس‌انداز کند.

 

از اشتباه خود درس بگیرید

از آنجایی که شاید شما هم از بعضی از تصمیمات مالی که در زندگی‌تان گرفته‌اید پشیمان باشید، تربیت فرزند به نوعی فرصت انجام دوباره آن تصمیمات را پیش روی شما قرار می‌دهد. آموزش صحیح عادات پولی خوب به فرزندتان، به آن‌ها کمک می‌کند تا اشتباهات شما را تکرار نکرده و زندگی آسان‌تر و بهتری داشته باشند. این همان چیزی است که همه والدین برای فرزندشان می‌خواهند.

بنابراین اگر دلتان می‌خواهد فرزندتان در زندگی آینده خود و هنگامی که به استقلال مالی می‌رسد مشکلی نداشته باشد بهتر است مفهوم پول را از همان دوران کودکی به او آموزش بدهید. در این صورت فرزند شما در آینده درک بهتری از پول و نحوه خرج کردن یا پس‌انداز آن خواهد داشت.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی