تبلیغ شماره 1

قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد یا کاهش می‌یابد؟ با توجه به بعضی مدل‌های آماری قیمت طلا در حال حاضر ۴۶٪‌ بالاتر از قیمت واقعی آن است، در حالی که برخی آمارهای دیگر نشان می‌دهد طلا ۳۵٪ پایین‌تر از قیمت واقعی داد و ستد می‌شود. امکان اینکه بگوییم کدام آمارها صحت بیشتری دارد تقریبا غیر ممکن است.

 

 

تعیین قیمت منصفانه طلا بیش از هر دارایی مالی دیگری دشوار است. علت آن هم در واقع نوعی تردید در مدل‌های پیش‌بینی آن است. کمپل هاروی استاد مالی دانشگاه فوکوآ در این زمینه می‌گوید:

طلا به خوبی درک نشده است و عوامل مختلفی در تعیین قیمت آن تاثیر گذار است و اهمیت این عوامل در طی زمان تغییر می‌کند، به همین دلیل پیدا کردن یک مدل کامل برای تعیین قیمت آن دشوار است.

 

 

هاروی می‌گوید:

برای ارزش‌گذاری روی یک کمپانی ما به اساسنامه، فروش، حاشیه سود، ‌سرمایه‌گذاری‌های جدید،‌ بدهی‌ و سود سهام نگاه می‌کنیم و ارزش‌گذاری بالا به پایین انجام می‌دهیم. همینطور برای یک کشور هم می‌توانیم کار مشابهی انجام دهیم و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی (GDP)، بدهی، رفتار مصرف کننده، بدهی‌های دولت و موجودی کالا در بازار، ارزش‌گذاری را انجام دهیم. اما برای طلا نمی‌توان به این صورت عمل کرد.

تحلیلگران اغلب در ارزش‌گذاری صنایع و سهام شرکت‌ها با هم اختلاف نظر دارند اما این اختلاف نظر جزئی است. به نظر می‌رسد این داستان درباره طلا متفاوت است و افراد اختلاف نظرهای عمیقی با هم دارند.

به طور کلی سه نقطه نظر متفاوت برای ارزش‌گذاری طلا وجود دارد،‌ در دیدگاه اول سرمایه‌گذاری روی طلا به عنوان یک ابزار فرار از تورم به حساب می‌آید،‌ دیدگاه دیگر به طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در هنگام عدم اطمینان سیاسی نگاه می‌کند و دیدگاه سوم سرمایه‌گذاری روی طلا را به عنوان یک ابزار برای تنوع بخشیدن به پورتفوی (سبد سرمایه‌گذاری)‌ در نظر می‌گیرد.

 

 

در ابتدا از زمان قانونی شدن سرمایه‌گذاری روی طلا برای شهروندان امریکایی در اوایل سال‌های ۱۹۷۰، هیچ رابطه‌ای بین طلا و تورم وجود نداشت. طبق تحقیقات انجام شده توسط کلود ارب،‌ مدیر سابق TWC Group نسبت قیمت طلا به شاخص قیمت مصرف کننده در پایین‌ترین حد ۱/۵ و در بالاترین حد ۸/۷ قرار داشت.

طبق مطالعات ارب و هاروی روی آمار ۲۰۰۰ سال پیش تنها در دهه‌های خیلی دور یا شاید قبل‌تر طلا به عنوان یک کار معتبر برای فرار از تورم محسوب می‌شد. در سایر دوره‌های زمانی مرتبط با سرمایه‌گذاران شخصی رابطه‌ای نسبت به قیمت طلا و تورم مشاهده نشد.

عدم اطمینان سیاسی مورد دیگری است که از آن به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در قیمت طلا یاد می‌شود اما به‌صورت آماری این امر قابل اثبات نبود تا اینکه اخیراً سه اقتصاددان به نام‌های اسکات بیکر،‌ نیک بلوم و استیو دیویس، شاخص‌هایی برای عدم اطمینان سیاست‌های اقتصادی (EPU) مطرح کردند. طبق مطالعات هاروی قیمت طلا همبستگی تاریخی نسبتاً کمی با با نسخه جهانی EPU را نشان می‌دهد.

و یک استدلال دیگر در مورد سرمایه‌گذاری روی طلا به عنوان تنوع بخشیدن به دارایی‌ها است، به این صورت که در صورت پایین آمدن ارزش یک دارایی، ارزش دارایی دیگر بالا می‌رود و زیان آن را جبران می‌کند. اما ارب در مورد اطیمنان بیش از حد در این زمینه هشدار می‌هد. او بیان می‌کند در طی سه دهه‌ی گذشته که بازارهای مالی برترین شرایط خود را سپری می‌کنند،‌ نسبت بین افزایش ارزش طلا و کاهش ارزش آن کم و بیش برابر بود.

 

 

اگر قصد سرمایه‌گذاری روی طلا را دارید صندوق‌های قابل معامله در بورس می‌تواند کم‌ترین هزینه را برای شما داشته باشد.

صندوق قابل معامله در بورس، (exchange-traded fund) گونه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک می‌باشد، که امکان پیروی از بازده یک شاخص معین را فراهم می‌آورد و سهام آن‌ها همانند سهام شرکت‌های عمومی، در بورس اوراق بهادار قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است، که به‌عنوان دارایی پایه صندوق، در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین عملکرد هر صندوق، به عملکرد دارایی پشتوانه آن بستگی دارد.

برای سرمایه‌گذاری روی خود فلز طلا SPDR Gold Trust با ۳۳/۹ میلیارد دلار دارایی و نسبت هزینه ۰/۴۰٪‌ (یعنی ۴۰ دلار در ازای هر ۱۰.۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری) بهترین انتخاب محسوب می‌شود. و برای سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های استخراج معادن طلا VanEck Vectors Gold Miners با ۱۱/۵ میلیارد دلار دارایی و نسبت هزینه ۰/۵۲٪‌ بهترین گزینه به شمار می‌رود.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی