تبلیغ شماره 1

تورم و افزایش قیمت‌ها یکی از کابوس‌های بازار سرمایه‌گذاری و معیشت است. اما چطور بعضی‌ها در همین دوران تورم و رکود می‌توانند کسب و کار خود را زنده نگه دارند؟ آنها از چه راهکارهایی استفاده می‌کنند؟ بهترین منابعی که می‌توان در این دوران پر تنش روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد چیست؟ این‌ها سوالاتی است که پاسخ دادن به آن می‌تواند خط مشی جدیدی به تصمیماتی مالی هر فرد بدهد. هفته گذشته هشتمین سال ایجاد بازار متورم فعلی بود. این دومین تورم ماندگار در طول تاریخ است که تا به امروز ۹۶ ماه طول کشیده است

 

با وجود رکود شاخص S&P 500 (فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر بازار بورس نیویورک و نزدک) که بدترین ماه خود را طی سال گذشته داشته است و نزول شش روزه‌ی شاخص DJIA (میانگین صنعتی داو جونز)، این سوال مطرح می‌شود که این دوره‌ی رکود و تورم تا کی ادامه خواهد داشت؟

از آنجایی که بازارهای متورم معمولا با رکود شدید به پایان می‌رسند، اکنون زمان آن فرا رسیده است که سرمایه‌گذاران پورتفولیوی خود را در برابر رکود ایمن کرده و راهکارهایی برای حفظ کسب و کار خود در گذار از این جریان مالی ویرانگر بیابند. با این حال باید دانست که بهترین سرمایه‌گذاری طی این دوران چیست؟

 

 

نمودار زیر نشان می‌دهد که خزانه‌ها و جریان پولی نقدی بهترین عملکرد را طی سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ که بدترین سال برای بازارها در تاریخ اخیر بود، داشته‌اند.

 

 

 

 

وقتی رکود بعدی از راه برسد، سرمایه‌گذاران مایل هستند سرمایه‌گذاری در خزانه و جریان نقدی را با هم در پورتفولیوی خود داشته باشند. البته این دارایی‌ها بازدهی بالایی نخواهند داشت چون تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرند. اما یک دارایی دیگر وجود دارد که در این نمودار آورده نشده، اما از سال ۲۰۰۰ بهترین عملکرد را نشان می‌دهد.

 

سرمایه شماره ۱: طلا- دارای هشت بار رشد در S&P 500 از سال ۲۰۰۱

یکی از دلایل اصلی برای وارد کردن طلا در پورتفولیوی سرمایه‌گذاری، ارتباط منفی آن با بازار سهام است. این ارتباط در سال‌های اخیر همیشه در حالت فراز نشیب بوده است. به عبارت دیگر هر بار که سهام با کاهش مواجه می‌شود، طلا افزایش می‌یابد.

 

 

طلا در سال ۲۰۰۲ به میزان ۲۴.۷٪ و در سال ۲۰۰۸ به میزان ۲.۷٪ رشد داشته است. البته عملکرد بازار طلا فقط در سال‌های کسادی خوب نبوده است. نمودار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۸، طلا هشت بار رشد داشته و بهترین دارایی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آمد.

 

سرمایه شماره ۲: کالاهای مصرفی- بهترین عملکرد در مراحل اخیر بازار تورم و رکود

حتی در بدترین شرایط اقتصادی، مصرف‌کنندگان باز هم کالاهای پرمصرفی مثل خمیردندان و مواد شوینده را خریداری می‌کنند. در چنین مواقعی، بهترین استراتژی داشتن سیستمی است که می‌تواند راهنمای شما در این بازار‌های حساس باشد. سوابق نشان می‌دهد که کالاهای مصرفی طی دوران‌های رکود بهتر از هر کالای دیگری عمل کرده‌اند.

وقتی S&P 500 طی دوران حباب دات کام با نزول ۴۹ درصدی مواجه شد، گروه کالاهای مصرفی با رشد ۱.۲ درصدی رو به رو شدند. گرچه کالاهای مصرفی طی بحران مالی ۲۹ درصد تنزل یافتند اما با این حال باز هم عملکردی بهتر از سایر بخش‌ها نشان دادند. طی همین دوران سهام S&P 500 حدود ۵۷ درصد کاهش داشته است.

 

 

 

عملکرد کالاهای مصرفی فقط در دوران رکود مثبت نبوده است. گزارشی از گروه تحقیقاتی «Ned Davis» در سال ۲۰۱۵ نشان داد که از سال ۱۹۷۰ کالاهای مصرفی بهترین بخش بازار سهام در مراحل آخر تمام بازارهای متورم بوده است. توانایی این کالاها در مقاومت طی دوران رکود مهم‌ترین دلیل عملکرد خوب این بخش در یک دهه‌ی گذشته است. طی ده سال گذشته، کالاهای مصرفی سود سالانه‌ای بالغ بر ۹.۹۳ درصد ایجاد کرده‌اند.

مزیت دیگر کالاهای مصرفی تغییرپذیری اندک آن است. شرکت‌های فعال در این بخش به ندرت با کاهش شدید قیمت مواجه می‌شوند. به همین دلیل آن‌ها کمترین بازار کساد را بین بخش‌های مختلف S&P داشته‌اند.

مک کینزی به این نتیجه رسید که درآمدهای این بخش از سال ۱۹۸۰ تاکنون در تمام دوران رکود تقریبا ثابت بوده است. اما دلیل دیگری هم برای پایداری این بخش وجود دارد. علت دیگر عملکرد خوب کالاهای مصرفی در دوران رکود، شهرت آن‌ها به عنوان سهام‌های سودآور با کیفیت است. اگر یک کمپانی بتواند در بدترین شرایط مالی سوددهی داشته باشد، سرمایه‌گذاران حتما در آن سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی کالاهای مصرفی از سال ۱۹۹۶ توانسته‌اند نرخ سود سالانه خود را ۸ درصد افزایش دهند. بیش از ۲۵ درصد از فهرست سهام‌های سودده در شاخص S&P 500 که متشکل از کمپانی‌هایی است که سود آن‌ها طی ۲۵ سال متمادی دارای افزایش بوده‌اند، متعلق به شرکت‌های تولیدکننده‌ی کالاهای مصرفی می‌باشد.

 

نتیجه‌گیری

این بازار متورم یا به زودی به اتمام می‌رسد و یا یک سال دیگر ادامه می‌یابد- هیچ‌کس نمی‌داند. خزانه‌ها و طلا بهترین مقاومت را در دوران رکود دارند. اما ممکن است سود کمی عاید شما کنند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم کالاهای مصرفی را هم در نظر بگیرید. این بخش در دورانی که منتظر از راه رسیدن طوفان اقتصادی هستید محل امنی برای سپردن سرمایه‌تان است.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی