تبلیغ شماره 1

وقتی پای حساب و کتاب و مسائل مالی در میان باشد، سعی می‌کنید رک و راست به قضیه رسیدگی کنید یا سر خود را مثل کبک زیر برف می‌کنید؟ اگر به روش دوم عمل می‌کنید، پس خبر خوش اینکه تنها نیستید. خبر بد هم اینکه باز هم تنها نیستید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی نوبت به مدیریت پول و برنامه‌ریزی مالی می‌رسد، زنان آنقدرها هم که فکر می‌کنید مستقل نیستند. 

 

در واقع، ۹۱ درصد از زنان متأهل در تصمیمات مالی دخالت نمی‌کنند. اما ما می‌خواهیم تغییراتی در این آمارها ایجاد کنیم. برای اینکه بر امور مالی خود مسلط شوید و آینده‌ بهتری داشته باشید، باید تعدادی ترفند ساده را اجرا کنید. هر بار که از یک برنامه‌ریز مالی در مورد اینکه چطور پول خود را بهتر مدیریت کنیم مشورت می‌گیریم، دوباره همان توصیه‌ همیشگی را می‌شنویم: «کمتر خرج کن، بیشتر پس‌انداز کن». اگرچه ما کاملا آگاهیم که افراد بالغ باید این کار را انجام دهند اما کنترل پالس‌های مغزی خرید کردن در دنیای واقعی کار خیلی راحتی نیست. اینکه باید از پز دادن با چیزهای گرانقیمت دست برداریم، فقط در حرف آسان است؛ پس چطور باید هدف خوب خود را طوری مدیریت کنیم تا به پول بیشتر در حسابمان منتهی شود؟

 

 

وسوسه‌های خود را مشخص کنید

مثل یادگیری برای سالم غذا خوردن، اولین گام برای ایجاد عادات بهتر در برنامه‌ریزی مالی، مشخص کردن وسوسه‌ها است؛ یعنی همان چیزهایی که شما را به پول خرج کردن ترغیب می‌کند. مهم نیست این وسوسه خرید مجله‌های لوازم خانگی باشد که شما را مجبور به تعویض کل سرویس چوبی منزل می‌کند یا هوس شیرینی ساعت ۳ بعدازظهر که شما را به جلوی مغازه شیرینی فروشی می‌کشاند. هر چه که باشد، مهم این است که این وسوسه را بشناسید تا بتوانید برای رفع آن چاره‌اندیشی کنید.

 

بهترین راه برای شناسایی انگیزه‌های ولخرجی، این است که قبل از خرج کردن پول چند سوال از خود بپرسیم:

– آیا واقعا به این کالا نیاز دارم؟

– اگر آن را بخرم، چه مدت از آن استفاده خواهم کرد؟

– چه مدت از آن لذت خواهم برد؟

– آیا راه‌های دیگری برای به‌ دست آوردن آن وجود دارد؟ (قرض گرفتن، خرید نوع مستعمل یا ارزان‌تر و یا شریک شدن آن با یک دوست).

– اگر این کالا را نخرم، باز هم زندگی‌ام رو به راه خواهد بود؟

بیایید واقع‌بین باشیم؛ اگر با وسوسه‌ خرید دست و پنجه نرم می‌کنید، حذف کامل این وسوسه از برنامه روزانه‌ کار واقع‌گرایانه‌ای نیست. بنابراین ایده‌ بهتر این است که در بودجه‌بندی خود، مقداری را هم برای خرید‌هایی که دست خودتان نیست قرار دهید. با این روش وقتی در برابر وسوسه‌ خرید خود تسلیم می‌شوید، دیگر پس‌اندازهای واقعی‌ خود را به خطر نمی‌اندازید. وقتی ببینید که عادات واقعی خرید تا چه حد روی بودجه شما تأثیر می‌گذارد، احتمالا برای تغییر روش‌های خود بیشتر تشویق می‌شوید.

 

 

برنامه‌ریزی کنید

حالا که وسوسه‌هایی که منجر به ولخرجی‌ شما می‌شوند را شناسایی کردید، وقت آن رسیده که نیت‌های خوب خود را عملی کنید. مثلا اگر می‌دانید که وقتی به رستوران می‌روید پول زیادی خرج می‌کنید، جایگزین‌های واقع‌گرایانه‌ دیگری پیدا کنید و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. نگران نباشید، نمی‌خواهیم بگوییم که باید یک ماه خود را از غذای بیرون محروم کنید. برعکس، باید زمان‌هایی را در تقویم خود مشخص کنید و با دوستانتان برای شام بیرون بروید. این قرار‌ها را جدی بگیرید و فقط در این مواقع خود را مجاز به صرف پول برای خرید غذای بیرون کنید. وقتی این کار را انجام دهید، خواهید دید تا چه حد در برنامه‌ریزی مالی شما موثر بوده است.

 

 

 یک حساب بدون کارت باز کنید

حتی کارشناسان مالی هم گاهی با ولخرجی دست و پنجه نرم می‌کنند و در برنامه‌ریزی مالی دچار مشکل می‌شوند. برای اینکه بدون فکر به سمت پس‌انداز خود یورش نبرید، از این روش استفاده کنید. سه حساب بانکی داشته باشید: حساب پس‌انداز، حساب مخصوص پرداخت قبض‌ها و یک حساب برای خرج‌های شخصی. حساب پس‌انداز نباید جلوی چشم شما باشد یا برای آن کارت عابربانک داشته باشید تا هرگونه وسوسه‌ خرید را از ذهن شما دور کند.

وقتی برای پرداخت‌ قبض‌ها حساب باز می‌کنید، به صورت خودکار بخشی از حقوق ماهیانه‌ خود را به این حساب منتقل کنید و وقتی قبض خدمات شهری را دریافت می‌کنید، آن‌ها را از این حساب پرداخت کرده و پول باقی‌مانده در حساب را به حساب خرج‌های شخصی خود انتقال دهید و با خیال راحت خرج کنید؛ چون می‌دانید که موارد مربوط به قبض‌ها و پس‌انداز ماهانه را انجام داده‌اید. با این روش، نسبت به دریافتی خود مسئولانه‌تر و نسبت به خرج‌های خود غیر مسئولانه و آزاد عمل کرده و لذت بیشتری می‌برید.

 

 

 یک دفترچه برای مخارج خود تهیه کنید

این مرحله خیلی در برنامه‌ریزی مالی مهم است؛ اگر ندانید که پول خود را صرف چه کارهایی می‌کنید، امکان ندارد راه پس‌انداز کردن آن را یاد بگیرید. تمام خرید‌ها و هزینه‌ها ولو کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت، مهم هستند. برای ثبت هزینه‌ها می‌توانید از یک دفترچه‌ کوچک یا اپلیکیشن‌های مخصوص استفاده‌ کنید. هر شنبه هزینه‌های هفته گذشته را بررسی کنید تا ببینید در هفته‌ گذشته و مخصوصا آخر هفته چقدر خرج کرده‌اید و برای هفته‌ جدید چطور باید هزینه‌های خود را مدیریت کنید. قبل از اینکه شروع به برنامه‌ریزی مالی کنید، می‌توانید سوالاتی در رابطه با پول از خود بپرسید تا ببینید تا چه حد با مفهوم پول و مسائل مالی آشنایی دارید.

تیم متفکران مقاله چگونه برای دوران بازنشستگی پس انداز کنیم را به شما پیشنهاد می کند.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی