تبلیغ شماره 1

مدیریت مالی امور زندگی، با وجود قبض‌های رنگارنگ و مسئولیت‌های متنوعی که زندگی این‌روزها تحمیل می‌کند، کار دشواری است. گذشته از مدیریت و برنامه‌ریزی مالی برای مخارج روزانه و ماهانه، باید به فکر پس‌انداز و روز مبادا و هزار و یک هزینه و خرج دیگر نیز بود. این جا است که مدیریت مالی کمی گیج‌کننده می‌شود و اگر ندانید از کجا باید کنترل امور را به دست بگیرید، سردرگمی به سراغ‌تان خواهد آمد.

 

دهه شصتی‌ها اما تفاوت چشم‌گیری با نسل‌های پیشین خود دارند. زیرا زندگی این نسل و نسل‌های بعدی با تکنولوژی و انواع و اقسام  برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های مختلف آمیخته شده است. به کمک تکنولوژی‌های جدید به سادگی می‌توان مدیریت مالی را در دستان خود گرفت و نگران هیچ‌چیز نبود. پس با ما همراه باشید تا ببینید مدیریت مالی دهه شصتی‌ها چگونه است؟

 

 

دهه شصتی‌ها و پیگیری درآمد و هزینه

 

 

 

مدیریت مالی دهه شصتی‌ها نسبت به والدین و نسل‌های قبلی خیلی ساده‌تر شده است: قبل از اینکه مدیریت مالی را شروع کنید باید حساب دخل و خرج‌تان را به دقت بررسی کنید و چشم‌انداز مشخصی از آنچه برای درآمدتان رخ می‌دهد داشته باشید. برای رسیدن به این چشم‌انداز، لازم است تا تمام امور و فعالیت‌های مالی خود را به دقت پیگیری کنید و زیر نظر داشته باشید.

برای پیگیری درآمد و هزینه‌ها لازم نیست همیشه با خود دفترچه و قلم داشته باشید و هر قهوه و چایی که خریداری می‌کنید را سریعا یادداشت نمایید. با وجود برنامه‌ای رایانه‌ای به خوبی می‌توانید تمام مخارج خود را ثبت کنید.

نمونه‌های مختلفی از نرم‌افزارهای مدیریت امور مالی و حساب شخصی در بازار وجود دارند. مشابه خراجی چنین نرم‌افزارهایی، برنامه پرسونال کپیتال استو به کمک آن می‌توان مدیریت مالی شخصی را بر عهده گرفت. به کمک برنامه‌های این‌چنینی می‌توان امور مربوط به رهن و اجاره، وام‌ها، سرمایه‌گذاری، بازنشستگی و… را در کنترل داشت.

 

 

مرزبندی مخارج برای دهه شصتی‌ها

 

 

با توجه به اینکه به طور روزانه چه مخارجی دارید، فهرستی تهیه کنید و به کمک این فهرست، برای خود بودجه‌ای تنظیم کنید. بودجه‌بندی شیوه‌ای بسیار معقول و مناسب است و به شما درک و دید مناسبی از دخل و خرج‌تان می‌دهد. اگر مخارج و هزینه‌های خود را در طول ماه به شکلی دقیق گروه‌بندی کنید، کنترل خریدها، پس‌اندازها و… به سادگی در دست‌تان خواهد بود.

برای شروع بودجه‌بندی باید از هزینه‌ها و مخارجی شروع کنید که به هیچ‌وجه نمی‌توان از آن‌ها گذشت و کم یا زیادشان کرد. مثلا اجاره‌خانه، پرداخت قبوض، بیمه، بازپرداخت وام و… از جمله مواردی هستند که در ماه نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. با احتساب این موارد و کم کردن آن‌ها از مقدار بودجه‌ای که در دست دارید، می‌توانید هماهنگی‌های لازم را برای مخارجی که قابل دست‌کاری هستند صورت بدهید.

مثلا هزینه‌های مرتبط با تفریح، خرید، غذا و… انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانید آن‌ها را کم و زیاد کنید. در این زمینه انتخاب کاملا با شما است. مساله سبک زندگی به ویژه برای دهه شصتی‌ها موضوعی بسیار مهم است. پس انتخاب با خود فرد است که چگونه درآمد خود را مدیریت کند. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند تا منزلی بهتر اجاره کنند و در عوض از تفریحات سابق خود، و هزینه‌های دیگر بگذرند. نوع مدیریت مالی باید مطابق روحیه و سبک زندگی شما باشد.

باید بدانید که مایل هستید چه مبالغی را صرف خرید، غذا، منزل، تفریح، رفت‌وآمد و… کنید. بعد از بودجه‌بندی باید درباره تجاوز نکردن از مرزهای مالی تعیین شده برای خود حساسیت به خرج بدهید. نباید اجازه بدهید هزینه بیرون غذا خوردن از حدی که در بودجه‌بندی در نظر داشتید، تجاوز کند. در این زمینه نیز برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که به شما اجازه رد کردن مرزهای معین در بودجه‌بندی‌تان را نمی‌دهد.

نمونه خارجی این اپلیکیشن، برنامه اوری دلار (Every dollar) است. در اپلیکیشن‌های ایرانی نیز چنین نمونه‌هایی وجود دارد و به شما گوشزد می‌کنند که چه موقع از مرزها عبور کرده‌اید و هشدارهای لازم را به شما می‌دهند.

 

 

ذخیره و پس‌انداز دهه شصتی‌ها

 

 

برای پس‌انداز کردن باید بازه مالی خود را به دو گروه مخارج ضروری و اضافی تقسیم کنید. جایی در میانه این بازه، امکان ذخیره کردن برای‌تان مقدور می‌شود. برقراری تعادل در برنامه‌ریزی میان موارد نام رده شده سیار اساسی و مهم است. مثلا از مخارجی چون هزینه‌های سلامت در بلندمدت به هیچ‌وجه نمی‌توان گذشت.

برای اینکه پس‌انداز خود را به تدریج افزایش بدهید، می‌توانید هر ۱ تا ۳ ماه، ذخیره خود را ۱ درصد زیاد کنید. به همین سادگی و تنها با اضافه کردن ۱ درصد به مبلغ پس‌انداز خود امکان این را خواهید داشت که ۲ سال زودتر از موعد بازنشسته بشوید. این مبلغ پس‌انداز به شما فشاری وارد نمی‌کند اما نقش پررنگی در آینده ایفا خواهد کرد.

اگر شرکت یا سازمانی که کار می‌کنید، مبلغ بیمه و بازنشستگی‌تان را هر ماه از حقوق‌تان کسر می‌کند، یعنی نوعی پس‌انداز خوب دارید که عملا نیز از دسترس و ذهن شما خارج است. در کنار همه این‌ها باید مبلغی را نیز برای روز مبادا کنار بگذارید. تا در هنگام موقعیت‌های ناگهانی دچار شوک نشوید. استفاده از حساب پس‌اندازی که به شما ماهیانه سود پرداخت می‌کند نیز ایده خوبی خواهد بود.

 

 

سرمایه‌گذاری دهه شصتی‌ها

 

 

در شروع کار، سرمایه‌گذاری تا حدودی سخت و وحشتناک به نظرتان می‌رسد. سهام، بورس، انواع و اقسام شاخص‌ها و… شما را گیج می‌کنند و به نظر می‌رسد که باید خیلی چیزها را یاد بگیرید. برای شروع نباید بترسید. لازم نیست که در ابتدای کار همه چیز را کاملا بدانید.

رمز موفقیت در سرمایه‌گذاری، این است که سرمایه خود را صرف سهام‌های متنوع کنید. به قول بزرگان اقتصادی همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید. در این زمینه نیز برنامه‌هایی در دسترس شما است. با کمک این برنامه‌ها می‌توانید از پورتفولیو‌های گوناگون باخبر بشوید و زمینه سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید.

برنامه‌هایی مانند ولث‌فرانت (wealthfront) و بترمنت (betterment)، شما را به سادگی در جریان شاخص‌ها و اطلاعات بازار بورس قرار می‌دهند. تفاوت دهه شصتی‌ها با نسل‌های پیشین خود این است که به کمک فناوری‌ها می‌توانند مدیریت مالی بهتری بر درآمد خود داشته باشند. اگر شما هم یک دهه شصتی هستید، می‌توانید با کمی جستجو این برنامه‌های کاربردی را بیابید و اگر در بازار ایران موجود نبودند برای ساخت و طراحی‌شان دست به کار بشوید.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی