تبلیغ شماره 1

وقتی برای انجام کارهای رومزه و ساده به کسی پول می پردازید؛ شاید احساس تنبل بودن کنید، اما نتیجه تحقیقات جدید در دانشگاه بریتیش کلمبیا و هاروارد نشان می‌دهد، این کار می‌تواند به افرادی که فکر می‌کنند تنبل هستند احساس خوبی دهد. حداقل در مقایسه با کسانی که پولشان را جور دیگری صرف می‌کنند. پرداخت پول برای جلوگیری از اتلاف وقت، یک راه لذت بردن از پول است.

 

صرفه جویی در زمان، لذت بردن از پول

برون سپاری کارهایی که باعث صرفه‌جویی در وقت می شود، مانند تمیز کردن منزل، تحویل غذا، کوتاه کردن چمن و از این قبیل کارها. به نظر بیشتر از خرید وسایلی مانند لباس، نوشیدنی، بازی، کتاب و حتی لوازم آرایشی باعث شادی و لذت بردن از پول می‌شود. با این وجود افراد زیادی این مزیت را درک نمی‌کنند. وقتی محققان از یک نمونه ۹۸ نفری از افراد شاغل پرسیدند اگر ۴۰ دلار پول بادآورده به دست بیاورید با آن چه کار می‌کنید؟ تنها ۲درصد پاسخ دادند از آن برای صرفه جویی در وقتشان استفاده می‌کنند در مقابل بقیه گفتند ترجیح می‌دهند پولشان را صرف خرید محصول یا خدمات کنند.
این نتیجه نا امیدکننده است چرا که نتیجه مطالعات نشان می دهد پرداخت پول برای صرفه‌جویی در وقت بهترین کار است و در مقابل سایر هزینه‌ها بیشترین ارتباط را با رضایت از زندگی و کاهش استرس دارد. اشلی ویلانز (Ashley Whillans) سرپرست این مطالعات در دانشگاه هاروارد می‌گوید:

نتایج مطالعات ما ۱۰۰ درصد قابل تایید نیست اما توانستیم بفهمیم فایده‌ی هزینه‌هایی که برای صرفه‌جویی در وقت انجام می‌شود برای افراد با درآمد پایین بیشتر است. چرا که آن‌ها بیشتر از نظر وقت و پول تحت فشار هستند.

 

سپردن کارهای منزل به دیگران

سرانجام محققان بعد از هفت بار مطالعه و تحقیق از جامعه آماری نزدیک به ۶۰۰۰ نفر از کشورهای امریکا، کانادا، دانمارک و هلند در مورد هزینه، میزان استرس و رضایت از زندگی به نتیجه جالبی رسیدند. در یکی از آزمایشات محققان به طور تصادفی یک آخر هفته به ۶۰ بزرگسال ۴۰ دلار پول دادند و از آن‌ها خواستند این پول را صرف کارهایی کنند که باعث صرفه‌جویی در وقتشان می‌شود و هفته بعد به آن ۶۰ نفر همان مقدار پول دادند تا آن را صرف خرید وسیله کنند. جالب اینجاست افراد بعد از اینکه پولشان را صرف خرید زمان کردند احساس شادی و رضایت بیشتری نسبت به زمانی داشتند که پولشان را صرف خرید وسیله کردند و لذت بردن از پول برایشان راحت تر بود.

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام شده محققان در پرینستون فهمیدند که داشتن پول بیشتر باعث افزایش شادی روزانه می شود، اما تنها تا درآمد سالیانه ۷۵.۰۰۰ دلار، به نظر می‌رسد بیشتر از آن، داشتن پول بیشتر تاثیر ناچیزی بر احساسات روزمره داشته باشد. احتمالا علت این موضوع این است که ۷۵۰۰۰ دلار درآمد کافی است تا بسیاری از تنش‌ها و مشکلاتی که افراد کم درآمد با آن مواجه هستند را بتوان برطرف کرد.
آشپزی
قبل از استفاده از این اطلاعات جدید، بهتر است بدانید نویسندگان همچنین شواهد اولیه دریافتند که این برون سپاری کارها ممکن است نتایج معکوس به همراه داشته باشد.
ویلانز همچنین گفت ما متوجه شدیم:

افرادی که هیچ پولی صرف فعالیت‌های صرفه‌جویی در وقتشان نمی‌کنند و افرادی که پول زیادی بابت این کار می‌پردازند کمترین احساس رضایت را از انجام این کار دارند. ما فکر می‌کنیم علت این امر به این خاطر است افراد به رفتار خود نگاه می‌کنند و احساس می‌کنند هیچ کنترلی روی کارهای روزانه خود ندراند، برای مثال با خودشان می‌گویند وای ببین من حتی از پس کار ساده‌ای مثل شستن لباس هم بر نمیام. به همین خاطر آن‌ها از این کار احساس شادی و رضایت نمی‌کنند.

به عبارت دیگر، این که شما می‌توانید از پس هزینه سپردن کارهای منزل به دیگران بر بیایید دلیل خوبی نیست که حتما باید این کار را انجام دهید؛ بلکه بسیاری از فعالیت‌ها مانند پختن غذا باعث تقویت خلاقیت، کاهش استری و احساس شادی می‌شوند و نباید آن‌ها را به کلی به دیگران بسپارید.

 


راهنمای جامع برای داشتن ثبات مالی
متاسفانه ویلانز گفته است برای اینکه بفهمیم میزان پولی که بابت سپردن کارها برای صرفه‌جویی در وقت به دیگران می‌دهیم چقدر باشد تا بیشترین رضایت را کسب کنیم نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. اما او به چند ایده در مورد خریدن شادی و لذت بردن از پول اشاره می‌کند. یکی اینکه، خرید وسیله و خرید زمان دو راه مستقل برای رسیدن به شادی هستند به این معنی که این دو در مقابل هم نیستند بلکه می‌توانند مکمل هم باشند. او در ادامه توضیح می‌دهد، این آزمایش نشان می‌دهد صرف هزینه به اندازه تنها ۴۰ دلار برای صرفه‌جویی در وقت در یک تعطیلات آخر هفته مخصوصا وقتی شما تعطیلات خود را با خانواده می‌گذارنید یک راه خوب برای افزایش شادی شماست. پس به جای اینکه بودجه شب تعطیل خود را صرف شام و سینما کنید می‌توانید از رفتن به سینما صرف نظر کنید در عوض وقتی به خانه برمی‌گردید خانه‌تان کاملا تمیز باشد. ایده‌ی بهتری دارید؟

شستن لباس اگر پولتان را در راه فعالیت‌های صرفه‌جویی در وقت هزینه می‌کنید، این موارد را در بودجه مربوط به هزینه‌های خانه‌داری خود قرار دهید، به این ترتیب حس درست‌تری نسبت به اولویت‌بندی آن‌ها و هزینه‌های آن خواهید داشت. جالب است بدانید صرف هزینه برای داشتن وقت بیشتر حتی در میان خانوارهای ثروتمند هم کمیاب است، در یکی از مطالعات که روی ۸۰۰ میلیونر انجام شد مشخص شد تنها نیمی از آن‌ها برای انجام فعالیت‌های صرفه جویانه در وقت هزینه می‌کنند و نیمی دیگر ترجیح می‌دهند خودشان آن کارها را انجام دهند.

توجه کنید هیچکدام از دلایلی که گفتیم به این معنی نیست که حقوق ماه آینده خود را صرف تاکسی دربست کنید و همه‌ی کارهایتان را به دیگران بسپارید فقط به خاطر اینکه از آشپزی یا استفاده از حمل و نقل عمومی خوشتان نمی‌آید. ما تنها یک راه برای این‌که از پولی که مازاد بر هزینه‌هایتان دارید و نمی‌دانید با آن چه کنید بهتر استفاده کنید به شما معرفی کردیم. شاید وقت آن رسیده باشد که به جای آنکه هزینه زیادی صرف کمد دیواری کنید کمی برای خریدن وقت هزینه کنید و کاری که کمتر از همه به آن علاقه دارید را به کس دیگری بسپارید. یا اینکه به جای صرف هزینه برای بازی ویدئویی کسی را استخدام کنید تا خانه‌یتان را برایتان تمیز و مرتب کند تا وقت بیشتری برای بازی کردن و لذت بردن داشته باشید.

 

 

 

نویسنده :

امین بینایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی