تبلیغ شماره 1

چند درصد از خرید خود را با پول نقد انجام می‌دهید؟ آیا برای مبالغ بالا هم حاضر هستید پول نقد را در کیف پولتان حمل کنید؟ با پیشرفت تکنولوژی و ظهور روش‌های پرداخت الکترونیکی، کارت‌های بانکی و گوشی‌های هوشمند، آیا پول نقد هنوز هم جایگاه سابق خود را در معاملات روزمره دارد؟ اگر کمی به این موضوع فکر کنید متوجه خواهید شد که در چند سال اخیر با جایگزینی سیستم‌های مالی مدرن، استفاده از پول نقد کمتر و کمتر شده است.

 

وقتی به راحتی می‌توان تمام خریدها و حتی پرداخت کرایه تاکسی از کارتهای بانکی استفاده کرد، تمایل به داشتن پول نقد بسیار پایین می‌آید.  اما شما هم ممکن است این سوال را از خود بپرسید که با این روند آیا روش پرداخت نقدی یک روش در حال نابودی است؟ آیا تا آینده‌ای نه چندان دور، خبری از شمردن اسکناس و معامله‌های سنتی با آن نخواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم شما را با حقایق این مساله آشنا کنیم.

پول نقد در حال مرگ است

کارشناسان در سراسر دنیا موضع خود را در این زمینه به نفع روش‌های غیرنقدی اعلام کرده‌اند و معتقد هستند که پول نقد دیگر هیچگاه مثل سابق استفاده نخواهد شد. با وجود کارت‌های اعتباری در بسیاری از کشورها، که در هنگام پرداخت به جای پول نقد  از اعتبار حساب خریدار کسر می‌شود، به نظر می‌رسد خریدها آسان‌تر شده است. به نظر می‌رسد خرید با پرداخت‌های غیرنقدی بین همگان جا افتاده و کارها را راحت‌تر کرده است.

 

پرداخت پی پال

اما برخی از کارشناسان امور مالی یک سوال دیگر مطرح می‌کنند: آیا ما آمادگی روبرو شدن با مسائل ناشی از فقدان پول نقدی را داریم؟ این اتفاق در حال رخ دادن است و منتظر ما نمی‌ماند! با نگاهی به آمارها می‌توان دید که سرعت رشد معاملات نقدی در سراسر جهان بسیار کمتر از روش‌های پرداخت غیرسنتی است. این روش‌ها شامل پرداخت آنلاین شامل پرداخت اینترنتی با پی پال، کارت‌های بانکی مختلف و تمام گزینه‌های مدرن بدون پول نقد است.

 

 

هزینه‌های پنهان

استفاده از پول نقد هزینه‌های پنهانی دارد؛ از جمله جمع‌آوری، حمل و نقل و حتی هزینه‌ دستگاه‌های ATM که از طریق آن، پول نقد را به راحتی از حسابمان بیرون می‌کشیم. طبق آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقات دانشگاه تافتس واقع در ماساچوست، این هزینه‌ها در سال به ۲۰۰ میلیون دلار هم می‌رسد، که رقم بالایی است.

 

باکتری‌های بیماری‌زا

شاید به خاطر داشته باشید که از همان کودکی وقتی دست به پول می‌زدیم با واکنش بزرگترها مواجه می‌شدیم که می‌گفتند «دستتان کثیف شده است!». این حرف البته درست است و ۸۷ درصد از ارزهای موجود دارای باکتری‌های آلوده‌کننده هستند و امکان انتقال بیماری در دست به دست شدن پول نقد وجود دارد. کافی است یک اسکناس موجود در کیف پولتان را زیر میکروسکوپ ببینید تا به حقیقت پی ببرید!

 

 

معایب حذف پول نقد

مطمئنا بسیاری از شما در استفاده از کارت‌های اعتباری از روی عادت عمل می‌کنید و با خواندن این مقاله شاید باید ترک عادت کنید! اما استفاده از کارت برای پرداخت، سختی‌ها و معایب مهم‌تری دارد:

 

خطر بدهی

 

کارت‌های اعتباری، که در برخی از کشورها به جای روش‌ پرداخت سنتی به کار می‌رود، بدین صورت است که در هنگام خرید با توجه به اعتبار موجود، مبلغی به فروشنده پرداخت می‌شود و به جای آن اعتبار از کارت خریدار کسر می‌شود تا در فرصتی مشخص مبلغ را به بانک صادرکننده کارت برگرداند. این روش در واقع نوعی قرض گرفتن است.

این کارت‌ها با توجه به این که در هنگام خرید هزینه‌ای ندارند، ممکن است باعث خرید بی‌رویه شوند و پس از آن بدهی زیادی برای خریداران باقی بگذارند که موجب دردسر می‌شود. پس قبل از داشتن چنین کارت‌هایی باید استراتژی خرج کردن با کارت‌های اعتباری را یاد گرفت.

 

 

وضعیت اضطراری

هرچند ممکن است اکنون که این مقاله را می‌خوانید تصور شرایط به خصوص برایتان سخت باشد، که در آن تنها گزینه موجود برای خرید پول نقد است؛ ولی این احتمال همیشه وجود دارد. در بدترین حالت یک بلای طبیعی را تصور کنید که در صورت نیاز، تنها راه تهیه لوازم ضروری با نبود برق و امکانات دیگر، فقط و فقط پول نقد است.

آن‌چه که واضح و مبرهن است، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و جایگزینی روش‌های جدیدتر در زندگی روزمره انسان‌ها است. در این قطار پیشرفت و منسوخ شدن روشهای سنتی، سهم ما تنها می‌تواند کسب آمادگی برای مواجه شدن با این تغییرات و آموزش دادن مسائل روز مالی به کودکانمان باشد. در این صورت است که می‌توانیم به نکات مثبت و منفی تکنولوژی در زندگی‌مان پی ببیریم و با قرار دادن آن‌ها در دو کفه ترازو، راه مناسب‌تر را انتخاب کنیم.

 

 

 

  نویسنده :

فهیمه نیکخواه

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی