تبلیغ شماره 1

اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید، به شما تبریک می‌گوییم. به احتمال زیاد از حالا به دنبال کار هستید و به زودی جریان پولی بیشتری وارد زندگی شما خواهد شد. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که با درآمد ماهیانه و سالیانه‌ خود در هنگام بازنشستگی چقدر پول خواهید داشت؟ از اینجا می‌توانید با وارد کردن درآمد ماهیانه و سن بازنشستگی و نرخ افزایش درآمدتان، حساب کنید در هنگام بازنشستگی چقدر پول به دست خواهید آورد. حتما رقم قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد؛ آیا برنامه‌ای برای مدیریت درآمدهای خود دارید؟ در ادامه این مقاله در مورد چند نکته که به شما کمک می‌کند مدیریت مالی بهتری داشته باشید، صحبت خواهیم کرد.

برنامه ریزی

برای اینکه به بهترین نحو بتوانید از درآمد خود استفاده کنید، نیاز به یک برنامه دارید؛ به این برنامه مالی معمولا بودجه گفته می‌شود، اما ترجیح می‌دهیم در اینجا به آن برنامه جریان مالی بگوییم. در اینترنت ابزارهای رایگانی مانند Mint.com وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به تدریج بتوانید درآمد و هزینه‌ خود را بهتر مدیریت کنید.
برنامه جریان مالی سه مرحله دارد؛ اول از همه باید محاسبه کنید که چقدر از درآمد ماهیانه‌ خود را صرف اجاره محل اقامت، خوراک، پوشاک و سایر هزینه‌‌ها می‌کنید. فراموش نکنید که بخشی از درآمدتان را، هرچند کم، به تفریح و سرگرمی اختصاص دهید. این کار به تقویت روحیه و انرژی شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

در مرحله دوم جریان مالی باید هزینه‌های خود را کنترل کنید. برای این کار می‌توانید آن‌ها را به دقت و با جزئیات در یک دفترچه یا یک اپلیکیشن یادداشت کنید. ببینید چقدر هزینه‌های شما با آنچه انتظارش را داشتید تفاوت دارد. اگر در ماه‌های اول این اعداد خیلی امیدوار کننده نبود، نگران نباشید؛ به تدریج با مدریت بهتر هزینه‌ها اوضاع بهتر خواهد شد.

مرحله سوم مرحله تنظیمات است. در این مرحله باید ببینید در چه هزینه‌هایی می‌توانید صرفه‌جویی کنید و کم‌کم آن هزینه‌ها را کاهش دهید. فراموش نکنید اهداف و شرایط شما تغییر خواهد کرد و قطعا در هزینه شما تاثیر خواهد داشت. باید برنامه جریان مالی خود را با شرایط جدید تنظیم کنید.

پس‌انداز

مهم‌ترین اصل ثروتمند شدن، کنار گذاشتن بخشی از درآمد به عنوان پس‌انداز است. باید بدانید که دو نوع پس‌انداز داریم. اول یک پس‌انداز احتیاطی برای مواقع ضروری است. در زندگی اتفاقات مختلفی ممکن است رخ دهد. بهترین راه برای اینکه در چنین مواقعی دچار بدهی نشویم، این است که مقداری از درآمدمان را پس‌انداز کنیم تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنیم. مشاوران مالی توصیه می‌کنند پس‌انداز احتیاطی باید بتواند هزینه‌های ضروری ۳ تا ۶ ماه زندگی را پوشش دهد.
پس‌انداز نوع دوم برای هزینه‌های دوره‌ای مانند هزینه بیمه ماشین، خرید هدیه برای عید یا هزینه رفتن به مسافرت است که هر ماه اتفاق نمی‌افتند. اگر از دوازده ماه قبل به این هزینه‌ها فکر کرده باشید و برای آن کم کم پس‌انداز کنید، وقتی مهلتش فرا برسد نگران هزینه‌های آن نخواهید بود.

 

سرمایه‌گذاری برای آینده

اگر مقدار کمی از درآمد ماهیانه خود را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید، با توجه به سودی که روی آن اضافه خواهد شد بعد از مدت چند سال، سرمایه قابل توجهی خواهید داشت. بسیاری از بانک‌ها هم طرح‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت برای آینده دارند که می‌توانید از آن طرح‌ها هم استفاده کنید. بیمه بازنشستگی را هم فراموش نکنید؛ اگر در محلی که کار می‌کنید که شما را بیمه کره‌اند، به صورت خودکار هزینه بیمه از حقوق شما کسر خواهد شد. اما اگر بیمه نیستید، معطل نکنید و هرچه زودتر خودتان را بیمه کنید.

 

از سرمایه‌گذاری روی خودرو پرهیز کنید

خودرو و وسایل نقلیه خیلی زود مستهلک می‌شوند و ارزش خود را از دست می‌دهند؛ پس به خودرو به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه نکنید. اگر در شهر بزرگی زندگی می‌کنید که از سیستم حمل و نقل شهری مناسبی برخوردار است، بهتر است از خریدن ماشین صرف نظر کنید. اگر این‌طور نیست، می‌توانید از ماشین‌های دست دوم و ارزان‌تر استفاده کنید که ارزش خود را کمتر از دست خواهند داد.

 

بانک خود را به دقت انتخاب کنید

در انتخاب بانکی که پول خود را در آن نگهداری می‌کنید یا کارت اعتباری آن را استفاده می‌کنید، دقت کنید. بعضی از بانک‌ها طرح‌ها و برنامه‌های مالی مناسبی دارند که با استفاده از آن طرح‌ها می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید یا از تسهیلاتی مانند وام یا بیمه برخوردار شوید. برای مثال بعضی از بانک‌ها طرحی دارند که اگر از کارت بانکی آن‌ها استفاده کنید، امتیاز خواهید گرفت و اگر امتیاز شما به حدی برسد هر بار که از کارت استفاده می‌کنید، درصدی از مبلغ را به حساب شما باز خواهد گرداند. یا اینکه اگر فروشنده هستید و از دستگاه کارت‌خوان بانک خاصی استفا،ده کنید به شما سود بیشتری تعلق خواهد گرفت.


انتخاب بانک مناسب

شاید همه‌ ما از این نکاتی که گفته شد مطلع باشیم، ولی از آن در زندگی بهره نمی‌گیریم، یا فکر می‌کنیم درآمد ما آن قدر نیست که نیاز به این برنامه‌ریزی‌ها داشته باشد. اما فراموش نکنید بسیاری از کسانی که امروز از اوضاع مالی خوبی برخوردار هستند، اذعان می‌کنند که در ابتدای کار حقوق بسیار کمی دریافت می‌کردند اما به تدریج با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست توانستند سرمایه قابل توجهی به دست بیاورند. شما هم اگر این نکات را در زندگی رعایت کنید، می‌توانید وقتی پا به سن گذاشتید از نظر مالی خیالتان راحتِ راحت باشد.

 

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی