تبلیغ شماره 1

«من متأسفم، رفیق، پول نقد همراه ندارم». این جمله یک عذرخواهی معمولی است. این طرف و آن طرف، در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها یا زمانی که افراد عجله زیادی برای رفتن به محل کار دارند، ازاین جمله استفاده می‌کنند. تا ۱۰ سال پیش این پاسخ، ممکن بود دروغ به نظر برسد. اما این روزها حقیقت این است که خیلی از ما به‌ندرت با خود پول خرد حمل می‌کنیم.

 

با مرگ پول نقد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

آن‌چه به وضوح قابل درک است، از رونق افتادن پول نقد و حرکت جامعه‌ی امروزی به سوی پرداخت‌های الکترونیکی است. در این مقاله قرار است از دو زاویه‌ی مختلف به مزایا و معایب مرگ پول نقد در جامعه نگاهی داشته باشیم.

 

چرا پول نقد از سکه افتاده است؟

یکی از دلایل کم شدن پول نقد در دست مردم، دهنده کارت‌های اعتباری هستند. این کارت‌های الکترونیکی به‌جای پول نقد عرضه می‌شوند. گما می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور جامعه‌ای بدون پول نقد داشته باشیم. خیلی از جوانان دیگر حاضر نیستند با خود پول نقد حمل کنند؛ زیرا کارت‌های اعتباری همان کار را برایشان انجام می‌دهند. آن‌هم راحت‌تر و آسان‌تر. وقتی می‌توانیم از کارت اعتباری برای پرداخت پول تاکسی استفاده کنیم و حتی هزینه‌ی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را هم بپردازیم، چرا با حمل پول نقد خودمان را اذیت کنیم؟ وقتی از شرکت‌های تاکسی‌رانی گرفته تا رستوران‌ها و سایت‌های سفارش غذا به صورت آنلاین از کارت اعتباری شما پول کسر می‌کنند؛ به این معنی است که روزها و روزها را بدون احتیاج به پول نقد می‌توان سپری کرد. این شیوه‌ی زندگی شاید برای بعضی از افراد جامعه که با تکنولنوژی میانه‌ی خوبی ندارند چندان جالب نباشد.

 

با گذشت زمان و گسترش روزافزون تکنولوژی نحوه‌ی خرید و استفاده از پول در زندگی مردم تغییر کرده‌است. به‌عنوان مثال، ۱۰ سال پیش برای پرداخت مبلغ اجاره‌‌ی خوابگاه دانشگاه از پول نقد استفاده می‌شد؛ در حالی‌که اکنون این مدل پرداخت جای خود را به پرداخت آنلاین و اینترنتی داده است. اگر ۱۰-۱۵ سال پیش را به خاطر دارید، ۱۰۰%  نوستالژی پیدا کردن پول خرد و سکه در لابه‌لای مبل‌ها را به یاد می آورید. خیلی از افراد تمایل دارند برای هر شرایطی آماده باشند و تطبیق پیدا کنند. این دسته، افرادی هستند که علاوه بر استفاده از کارت اعتباری با خود پول نقد هم دارند. اما دسته‌ی دوم افرادی هستند که با یک کارت اعتباری کوچک در جیبشان از خانه بیرون می‌آیند.

 

با مرگ پول نقد چه چیزی را از دست می دهیم؟

چیزی که با از رواج افتادن پول نقد به راحتی قابل احساس است؛ از بین رفتن حس انسانی و ماهیت تعاملی پول نقد است. همه‌ی ما به دلیل مشغله‌های کاری زیادی که داریم ترجیح می‌دهیم، خیلی راحت پس از اینکه به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها رفتیم سریعا با پرداخت الکترونیکی خرید را به اتمام برسانیم و به خانه برویم. نکته‌ی دیگر اینکه پرداخت نقدی برای افراد مسن‌تر به‌خصوص برای کسانی که تنها هستند به عادت بدل شده‌است. همه‌ی ما مرد یا زن مسنی را دیده‌ایم که به‌آرامی در حال شمارش پول خرد‌های خود برای خرید در فروشگاه‌ها هستند. از آن جایی که نسل جوان دوست دارند سریع کارشان انجام شود و وقتی در این میان به هدر نرود؛ حمل پول نقل برایشان طاقت فرساست. در این میان افراد مسن مجبورند خود را با شرایط جدید سازگار کنند.

مردم وقتی پول نقدی در دست نداشته باشند؛ به ناچار نمی‌توانند به فقرا کمک کنند. نتیجه این اتفاق چیست؟ فقیرتر شدن فقرا. از مرسومات دیگری که با حذف پول نقد، نابود می‌شود انعام دادن است. در گذشته افراد پس از اینکه غذای خود را در رستوران میل می‌کردند؛ برای قدردانی از خدمه‌ی آنجا مقداری انعام به‌ آن‌ها می‌دادند، ولی حالا ک دیگر پرداخت‌ها با کارت اعتباری انجام می‌شود، خدمه‌ها نیز فراموش شده‌اند. البته محاسن زیادی هم در پرداخت دیجیتال وجود دارد. پول نقد قابل پیگیری نیست و اگر تا حدودی با مسائل مالی آشنا باشید، می‌دانید که جامعه بدون پول نقد، می‌تواند مالیات را کاهش بدهد. در پرداخت الکترونیکی می‌توان به راحتی پرداخت‌ها را پیگیری کرد.

آن‌چه در این میان واضح است؛ تغییر شکل و شیوه‌ی خرید در زندگی انسان امروزی است. اینکه تکنولوژی، پول نقد یا حتی کارت‌های اعتباری را با چه چیزی جایگزین خواهد کرد، مسئله‌ای است که با گذر زمان مشخص خواهد شد.

 

 

  نویسنده :

محمد جواد انصاری

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی