تبلیغ شماره 1

اگر خودروی شما نیاز به تعمیرات فوری داشته باشد چه می‌کنید؟ یا اگر شما یا عزیزان‌تان به نوعی بیماریبا درمان گزاف مبتلا شوید، چه خواهید کرد؟ برای اینکه در چنین موقعیت‌هایی درگیر استرس‌های مالی نشوید، باید از قبل برای شرایطی که نیاز فوری به پول دارید، آماده باشید. اگر مهارت مدیریت مشکلات مالی را کسب کنید، دیگر نگران مسائل مالی در شرایط روحی سخت مثل بیماری‌ها نخواهید بود.

 

 

مدیریت مشکلات مالی در بحران ها

مدیریت مشکلات مالی نیاز به برنامه ریزی قبلی دارد. مسلمن که هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم این قبیل مشکلات را از قبل پیش بینی کنیم، اما اگر برنامه ای برای شرایط اضطراری مالی داشته باشید در مقابله با مشکلات بالقوه مالی آمادگی لازم را خواهید داشت. در این مطلب به بررسی را‌ه‌های مقابله با این مشکلات خواهیم پرداخت.

 

انواع شرایط اضطراری مالی

برای داشتن برنامه ریزی، نخست باید آمادگی لازم برای مدیریت مشکلات مالی در شرایط اضطراری را داشته باشید برای این منظور باید این شرایط را بشناسید. بعضی از این موقعیت‌ها را در ادامه شرح داده‌ایم:

 

تصادف‌هایی که منجر به آسیب وسیله نقلیه شما شود: در حالت عادی در یک تصادف، بیمه‌ی شخص مقصر، خسارت وارده را پرداخت خواهد کرد. بنابراین چه مقصر باشید یا نباشید بدون هیچ مشکلی روند زندگی‌تان مثل سابق ادامه خواهد داشت. ممکن است در یک تصادف دچار آسیب جسمی شوید یا حتی برای مدتی دچار از کار افتادگی شده و قادر به کار کردن نباشید.
در این‌صورت باید یک اندوخته‌ی مالی اضطراری داشته باشید تا بتوانید در دوران بیماری که نمی توانید کار کنید از آن استفاده کنید.

 

 

بیماری:

هیچ‌گاه نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه زمانی ممکن است شما یا همسرتان دچار بیماری شوید و نتوانید برای مدتی کار کنید. در چنین شرایطی باز هم به یک صندوق اضطراری پول، برای مدیریت مشکلات مالی نیاز دارید، تا علاوه بر تامین آن هزینه‌هایی که مشمول بیمه نیستند، هزینه های روزمره از آن تامین شوند.
تعمیرات خانه:

فرض کنید سقف خانه‌ی شما چکه کند. در این‌صورت نیاز فوری به تعمیر دارد و این یعنی پرداخت هزینه. مسائلی مثل این همیشه ممکن است برای منزل شما به وجود آید و مجبور شوید برای تعمیرات هزینه‌ای بپردازید.
بلایای طبیعی:

اگر بیمه داشته باشید بخشی از خسارت ناشی از بلایای طبیعی را پوشش می دهد، ولی در این‌صورت نیز ممکن است بیمه تمام خسارت را شامل نشود یا بعضی از بلایای طبیعی را تحت پوشش قرار ندهد که در این‌صورت باز هم نیاز به یک ذخیره مالی برای مدیریت مشکلات مالی خواهید داشت.
از دست دادن شغل:

حتی اگر در شغلی فعلیتان عالی ظاهر شده باشید، باز هم محتمل است به هر دلیلی نتوانید آن را ادامه دهید. در این‌صورت باید برای مقابله با کاهش درآمد آماده باشید.

 

راه کار های پس انداز

حال اگر قصد دارید یک برنامه پس انداز پول برای شرایط اضطراری داشته باشید، چند راهبرد را باید مد نظر قرار دهید از جمله:

 

 

برنامه ریزی برای هزینه‌های حداقل سه ماه: مقدار پولی که برای موقعیت‌های اضطراری پس انداز می‌کنید به شرایط‌های اضطراری که ممکن است با آنها روبرو شوید و شرایط شخصی شما از جمله درآمدتان بستگی دارد. با این وجود توصیه می‌شود هزینه‌های سه ماه را پس انداز کنید و در حالت ایده‌آل برای شش ماه یا حتی بیشتر پس انداز داشته باشید. برای برنامه ریزی پس انداز باید بدانید به‌طور معمول هر ماه چقدر خرج می‌کنید.
استفاده از صندوق پول فقط در شرایط اضطراری:

زمانی که پول مورد نظر برای شرایط اضطراری را پس انداز کردید، نباید جز در موقعیت‌های واقعا اضطراری از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این پول برای موارد هم‌چون رفتن به تعطیلات یا خرید هدیه نیست.
برآورد هزینه تعمیرات منزل:

کارشناسان در این زمینه توصیه می‌کنند که صاحب‌خانه حدود یک درصد ارزش ملک را برای تعمیرات سالانه پس انداز کند. به طور مثال اگر در ملکی با ارزش ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان زندگی می‌کنید؛ برنامه ریزی داشته باشید که مبلغی در حدود ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای تعمیرات سالانه پس انداز داشته باشید. البته مبلغ مورد نظر برای تعمیرات خانه با توجه به عمر بنا و شرایط آن می تواند کمتر با بیشتر باشد.
برنامه جایگزین: اگر در یک موقعیت اضطراری مالی قرار داشته باشید و صندوق پول شما کافی نباشد، چه برنامه‌ای دارید و چکار خواهید کرد؟ شاید داشتن یک صندوق پول اضافه برای پشتیبانی از صندوق پول پشتیبانی از صندوق پول اصلی به نظر بیهوده باشد. اما زمانی که مثل یک چتر نجات به کمک شما بیاید متوجه ضرورت آن خواهید شد.
اقدامات پیشگیرانه:

در صورت امکان سعی کنید قبل از وقوع موارد اضطراری، از آن پیشگیری کنید.بطور مثال سرمایه گذاری برای بیمه‌هایی که بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان و خسارت‌های تصادف را به عهده می‌گیرند، مراقبت از منزل تا احتیاج به تعمیرات با هزینه‌ی بالا نداشته باشد، انجام چکاپ دوره‌ای برای اطمینان از سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها و مراقبت از وسیله نقلیه تا در شرایط مطلوب باشد.
نگهداری پول پس انداز شده در محلی امن با امکان نقد شدن سریع:

به عنوان آخرین راهبرد، برای نگهداری مبلغ پس انداز شده محلی را در نظر بگیرید که علاوه بر امن بودن به سادگی بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
هنگامی که شما یک پس انداز مجزا برای شرایط اضطراری داشته باشید، نیازی به استفاده از سایر پس اندازهایتان مانند حساب‌های بازنشستگی نخواهید داشت و گردش پول روزانه شما به همان صورت باقی خواهد ماند. شاید خوش شانس باشید و این قبیل شرایط اضطراری مالی برای شما پیش نیاید، با این وجود بهتر است آمادگی مقابله با این موقعیت‌ها را داشته باشید.

 

 

 

 

  نویسنده :

آناهید اعظمی‌‌فر

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی