تبلیغ شماره 1

با شروع سال ۲۰۱۶، بورس طلا و نقره خام و سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها رونق بیشتری پیدا کرد. در اوایل سال ۲۰۱۶، بازار طلا و نقره نوسانات زیادی داشت و هر انس طلا، ۳۰۰ دلار و هر انس نقره، ۷ دلار به فروش می‌رسید. ار آن زمان، به دلیل اطلاعات اقتصادی دریافتی و ناپایداری‌های سیاسی، نوسانات قابل توجهی توسط بانک مرکزی آمریکا صورت گرفته است. اخیرا به این علت که بانک مرکزی آمریکا بودجه‌ خود را برای سومین بار در ۶ماه افزایش داد، بازار و بورس طلا و نقره به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

 

از دسامبر ۲۰۱۵، به دلیل نرخ رشد پایین گزارش شده، بانک فدرال بودجه خود را ۱۰۰ درجه افزایش داد که از ۱٪ به ۱.۲۵٪ رسید؛ در عوض بر اساس دارایی‌های ارزشمند، وام با بهره‌ زیاد می‌داد. دارایی‌های سودمند مانند کارت‌های بانکی و اوراق قرضه رقیب شماره یک فلزات گرانبها هستند. هزینه‌ی سرمایه‌گذاری در این دارایی‌های تضمین شده، با افزایش نرخ بهره افزایش می‌یابد. در مقایسه با این موضوع، طلا و نقره هیچ سود مشارکتی ندارد.

 

 

به هزاران دلیل سهام طلا و نقره بخرید

به دلایل بسیار، سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها و بورس طلا و نقره باید به افزایش نرخ اخیر بانک فدرال بی‌توجه باشند و رویکردی شامل افزایش قیمت طلا و نقره در آینده داشته باشند. بر اساس رتبه‌بندی Fitch، از ماه مه ۹/۵ تریلیون دلار ارزش بدهی‌های دولتی به سوددهی منفی رسید؛ یعنی معادل افزایش ۱۰/۵ درصدی نسبت به ماه قبل بود. به عبارتی، کسانی که صاحب اوراق سهام قرضه بودند، در ازای نگهداری پولشان به دولت پول می‌دهند.

اوراق بهادار ۱۰ ساله سوییس و دو ساله آلمان و دو ساله ژاپن سوددهی منفی داشتند. کشورهایی مانند ژاپن به طور هدفمند از نرخ سود منفی استفاده می‌کنند، در حالی که آلمان این‌طور نیست. نتیجه‌ مستقیم و اصلی تقاضای زیاد اوراق قرضه، بازده منفی اوراق قرضه آلمان است و یک عملکرد هدفمند نیست. ( در نظر داشته‌باشید که بازده اوراق قرضه و قیمت‌های آن رابطه عکس دارند).

 

علت اصلی نرخ سود منفی این است که افراد فقط و فقط پس‌انداز نکنند و به سرمایه‌گذاری در سهام و توسعه کسب و کار از طریق وام مشتاق شوند. اما برخی از مسئولان وال‌استریت، افزایش نرخ بدهی منفی را به عنوان یک فاجعه در نظر می‌گیرند. بیل گراس از بدهی‌های دولت با عنوان ابر نواختر یاد می‌کند؛ در حالی که مدیر عامل بانک آلمان، جان کریان، بدهی‌های منفی را دارای عواقب مرگبار می‌داند. اگرچه در کشورهایی با نرخ بهره‌ منفی، بانک‌های مرکزی خریداران اصلی این اوراق هستند. سرمایه گذاران امید چندانی به رشد اقتصادی پایدار در کشورهای توسعه یافته ندارند، که این اخبار خوبی برای سرمایه‌گذاران بورس طلا و نقره است. برای آشنایی بیشتر مقاله سرمایه‌گذاری در بازار نقره را مطالعه کنید.

 

بورس طلا و نقره را مرکز توجه قرار دهید

با وجود اینکه عوامل زیادی بر قیمت طلا و نقره اثر می‌گذارد، اما مهم‌ترین عامل آن بهره منفی است که در طول دوره‌های متوسط و بلند مدت اثرگذار است. پیش‌بینی دقیقی انجام شده است که هر انس طلا، اول به ۲۰۰۰ دلار و سپس به ۱۰۰۰ دلار می‌رسد (در حالی‌که به ۱۰۰۰ دلار نزدیک‌تر است). با در نطر گرفتن موارد گفته شده، دو نوع بورس طلا و نقره شناخته‌ شده وجود دارد که باید در نطر گرفته شود.

 

 

بریک گولد یا طلای Barrick

یکی از معتبرترین بورس‌های طلا برای سرمایه‌گذاران، Barrick Gold است؛ چرا که میان معادل طلا دارای کمترین هرینه برای حفظ و نگهداری است. این شرکت با پیش‌بینی سالانه‌ای که داشت در بخش خبری صنایع فولادسازی آمریکا قیمت را از ۷۲۰ دلار به ۷۷۰ دلار به ازای هر انس طلا رساند. با توجه به قیمت لحظه‌ای طلا، می‌توان از قیمت هر انس طلای ۵۰۰ دلار یاد کرد. Barrick توانسته است به دلیل نظم داخلی و کاهش هزینه‌ها AISC را پایین نگه‌ دارد.

Barrick تمام توان خود را روی پروژه‌های سنگ معدن گذاشته‌است و با توجه به هزینه و سرمایه‌اش، بودجه خود را کاهش داده‌است.این کمپانی اخیرا اعلام کرده است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در دست بررسی است. همچنین تولید مس به عنوان یک محصول جانبی، در مقایسه با هزینه‌های معادن طلا می‌تواند سودبخش باشد. این شرکت در عین حالی که در سال ۲۰۱۴، ۱۳۰۱ میلیارد دلار بدهی داشت، توانست بیش از ۵ میلیارد از بدهی خود را بپردازد. به این منظور دارایی‌های غیر منقول خود را به فروش رسانید و برای پرداخت بدهی مقداری از پول‌های در جریان خود را جمع‌آوری کرد. هدف شرکت این است که تا سال ۲۰۱۸، بدهی‌های خود را تا سقف ۵ میلیارد دلار کاهش دهد که به نظر دست یافتنی می‌آید. در تایید اینکه Barrick تجارت سالم و بی‌نقص است باید گفته شود که معدن Goldrush در نوادا می‌تواند یکی از افتخارات این شرکت باشد که انتظار می رود تا سال ۲۰۲۱ هر ساله ۴۴۰۰۰۰ اونس طلا تولید کند . هیچ معدن طلای باسابقه ای، AISC کمتری تولید نمی‌کند.

 

فلزات گرانبهای ویتون

یکی دیگر از بورس‌های فلزات گرانبها که می‌تواند بی‌رقیب باشد، فلزات گرانبهای ویتون است. ویتون مانند Barrick  یک معدن طلای قدیمی نیست. ویتون مبلغ هنگفتی پول را برای معدنچیانی که می‌خواهند به یک معدن جدید دست یابند یا یک معدن را گسترش دهند، فراهم می‌کنند. در عوض یک مقدار ثابت از تولید را در یک دوره زمانی طولانی، پایین‌تر از قیمت بازار دریافت می‌کند. از مزایای این ایده می‌توان به این مورد اشاره کرد که به علت درگیر نبودن شرکت در فعالیت روزانه با شرکای قراردادی خود و نمونه کارهای متنوع، هزینه کمتری را در کار می‌پردازد. پس تولیدات ضعیف یک معدن موجب بحران در ویتون نمی‌شود. با توجه به نتیجه‌های اولیه سال جاری، میانگین هزینه‌های نقدی سال جاری (به جز AISC) فقط ۴/۵ دلار در هر اونس نقره و ۳۹۱ دلار در هر اونس طلا بود. به زبان ساده‌تر هر اونس نقره ۱۲ دلار و هر اونس طلا ۸۵۰ دلار است. این روند به شرکت اجازه می‌دهد تا زودتر از معدنچیان از افزایش قیمت طلا و نقره سود ببرند. دلیل اصلی متمایز شدن ویتون از بقیه شرکت‌ها همین است.

در سال‌های اخیر شرکت ویتون کار ارزشمندی در جهت توازن مجموعه محصولات خود انجام داده است. در ۳ ماهه سوم سال، درآمد به دست آمده از فروش طلا و نقره یکسان بوده است. ثبات، این شرکت را قادر می‌سازد تا از سقوط تولیدات شرکای خود جلوگیری کند. مثلا اعتصاب ۲ ماهه در سان دیزاس در ۳ ماهه اول، تاثیری در روند تولید نقره نداشت. در صنعت طلا و نقره شرکت‌هایی با حاشیه عملکرد وسیع‌تر حرفی برای گفتن دارند.

 

۱۰ سهام که از Barrick Gold هم بهتر هستند

وقتی نوابغ سرمایه‌گذاری مانند دیوید و تام گارنر پیشنهادی دارند، پس ارزش شنیدن دارد. خبرنامه آن‌ها با ۱۰ سال سابقه، با نام Motley Fool Stock Advisor، سود بازار را ۳ برابر کرده است؛ دیوید و تام آنچه را که تجربه کرده بودند با عنوان ۱۰ مورد از بهترین سهام‌ها برای سرمایه گذاران معرفی کردند که طلای Barrick جزو این ۱۰ سهام نبود.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی