تبلیغ شماره 1

امروزه با وجود تغییرات سریع بازار سرمایه‌گذاری، طلا همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. در این مقاله به شرح اهمیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌پردازیم.منصفانه است که بگوییم هیچکس رکود اقتصادی را دوست ندارد، ولی با این حال رکود باعث نمی‌شود که عوامل بازار از ایفای نقش خود دست بکشند. زیرا یک دست نامرئی، مشکلات به‌وجود آمده را به وقتش حل می‌کند. مسئله این است که در برابر رکود چگونه باید از خود محافظت کرد؟ بهترین کار، سرمایه‌گذاری در بازار طلا یعنی خرید طلا یا سهام معادن طلایی مانند Goldcorp، Barrick Gold یا حتی SPDR Gold Trust است. وقتی که به‌نظر می‌آید جهان سرمایه‌گذاری رو به اتمام است که طلا شروع به ایفای نقش در بازار می‌کند.

آخرین رکود اقتصادی جهان بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ اتفاق افتاد. این رکود اقتصادی شدید و طولانی از بحران مسکن سرچشمه گرفت و تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد. برای درک مشکلات این رکود، کافی است بدانید که شاخص S&P 500 در فاصله اول دسامبر ۲۰۰۷ تا پایان می ‌۲۰۰۹ به میزان ۳۷ درصد کاهش یافت. این اتفاق، واقعه‌ سهمگینی در بازار سرمایه‌گذاران بود.

 

 

 

ولی برای طلا چه اتفاقی افتاد؟ قیمت این فلز زرد ۲۴ درصد افزایش یافت. این افزایش مستقیم نبود. در ابتدا طلا در حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت داشت، ولی هرگز به اندازه سهام سقوط نکرد. در حقیقت هنگامی‌که رکود اقتصادی شروع شد، قیمت سهام در سرازیری قرار گرفت ولی قیمت طلا در حدود ۳۰ درصد افزایش یافت. افزایش ۳۰ درصدی تا کاهش ۱۰ درصدی نوسان شدیدی را نشان می‌دهد که این نوسان برای سرمایه‌گذاران استرس شدیدی را به بار می‌آورد. به هرحال در زمانی که سهام در حال سقوط بود، طلا به‌طور کل ارزش خود را حفظ کرد.

 

 

 

این داستان نشان داد که چگونه قیمت طلا در زمان رکود هم افزایش می‌یابد. اما بیایید نگاه عمیق‌تری به این اتفاق داشته باشیم.

طلا هزاران سال است که وسیله‌ای برای ذخیره ثروت به حساب می‌آید. طلا یک دارایی فیزیکی است که به خودی خود ارزشمند است و گردش دارایی‌های کاغذی اثر بسیار کمی ‌بر آن دارد. اگر اتفاقی بیفتد که موجب فروپاشی پولی شود، احتمالا طلا مناسب‌ترین مورد برای انتخاب به عنوان ارز اصلی خواهد بود.

عرضه طلا براساس فعالیت‌های استخراج معدن شرکت‌هایی مانند Barrick Gold، Gold Corp و Newmont Mining شکل می‌گیرد و تصمیمات بانک مرکزی برای ایجاد پول‌های جدید با تصویر رییس جمهورهای فقید اثری روی عرضه طلا ندارد. علیرغم تلاش‌های کیمیاگران قرون وسطی هنوز کسی نفهمیده که چگونه می‌توان طلا را به جای استخراج، تولید کرد. به عبارت دیگر عرضه طلا ذاتا محدود است.

به همین دلیل است که وقتی اوضاع سخت و پیچیده می‌شود، سرمایه‌گذاران به طلا روی می‌آورند. با اینکه آمار هر سال تغییر می‌کند، سرمایه‌گذاری در بازار طلا اغلب درحدود ۳۰ درصد از تقاضای سالانه طلا را تشکیل می‌دهد. این رقم بزرگ شامل سکه‌های طلا و وجوه معامله شده با بورس اوراق بهادار مانند سهام طلای SPDR یا اوراق قرضه طلای iShares می‌شود. احتمالا ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای استفاده از مزیت‌های طلا، کار با وجوه معامله شونده در بورس اوراق بهادار است که از قیمت طلا تبعیت می‌کنند. چون مجبور نیستید به صورت فیزیکی از طلا نگهداری کنید یا نگران این باشید که آن را کجا و چگونه ذخیره کنید.

 

نکته جالب این است که صنعت یکی از کوچک‌ترین منابع تقاضای طلا است و تکنولوژی که مصرف طلای آن از صنعت هم بیشتر است، در حدود ده درصد یا کمتر از تقاضای طلا را تشکیل می‌دهد. بنابراین کاهش تولید یک شرکت تأثیر زیادی بر تقاضای طلا نخواهد داشت. آن‌گونه که گفته می‌شود تولید جواهرات بزرگ‌ترین منبع تقاضای طلا است و حدود ۵۰ درصد تقاضای طلا را تشکیل می‌دهد. واضح است که رکود باعث کاهش روند تولید می‌شود، ولی با کمی تفکر درباره آن به نتیجه منطقی‌تری می‌رسیم. اگر بیکاری به ۱۰ درصد برسد، به این معنی است که هنوز ۹۰ درصد کارگران بر سر کار هستند و درآمد دارند. ممکن است این کارگران تمایل به کاهش مخارج خود داشته باشند، ولی باز هم به خرج کردن ادامه می‌دهند.

تقاضای طلا انعطاف‌پذیرتر از آن است که فکرش را بکنید و نکته قابل توجه این است که بزرگ‌ترین متقاضیان طلا و جواهرات کشورهایی مانند چین و هند هستند. رکود اقتصادی در آمریکا الزاما تقاضای طلای این کشورها را تغییر نخواهد داد. جواهرات ساخته شده از طلا به نوعی نمایانگر وضعیت مالی هستند. در طول زمان هچه این کشورها از نظر اقتصادی پیشرفت کنند، تقاضای جواهرات ساخته شده از طلا هم افزایش می‌یابد.

در بازار سرمایه‌گذاری محرک‌های زیادی وجود دارد، ولی واضح است که تحرکات قیمت طلا از الگوی متفاوتی نسبت به سهام و سایر دارایی‌های کاغذی پیروی می‌کند. مجمع جهانی طلا برای به‌دست آوردن این الگو به پیگیری ارتباط بین شاخص S&P 500 و طلا در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۰ پرداخت. نتیجه جالب این تحقیق این بود که وقتی قیمت سهام به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند، ضریب همبستگی قیمت طلا با قیمت سهام منفی می‌شود؛ به عبارت دیگر، در رکود اقتصادی که به احتمال زیاد قیمت سهام کاهش می‌یابد، انتظار می‌رود که قیمت طلا در جهت مخالف تغییر کند و افزایش یابد.

با توجه به نمودارهای مربوط به دو رکود اخیر می‌توان دریافت که چرا سرمایه‌گذاران در زمان رکود، سراغ سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌روند.

 

 

شاید وقتی به سرمایه‌گذاری فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد سرمایه‌گذاری در بازار طلا نباشد، ولی قطعا یکی از مهم‌ترین چیزهایی است به آن فکر می‌کنید. با ظهور وجوه معامله شونده در بورس اوراق بهادار مانند سهام طلای SPDR و اوراق قرضه طلای iShares خرید طلا از همیشه آسان‌تر شده است. همان‌طور که می‌بینیم زمان رکود یکی از زمان‌های کلیدی برای فکر کردن به سرمایه‌گذاری روی طلا است. به بیان ساده هنگامی‌که سهام درحال سقوط باشد، سرمایه‌گذاران با ذکاوت زیادی به طلا روی می‌آورند.

اخیرا پیش‌بینی شده که روند تکنولوژی در حال ظهور می‌تواند برای کسی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند یک تریلیون دلار بازده داشته باشد. این فقط آغاز کار است و ارزش ناشی از این روند می‌تواند تا ۱۹/۹ تریلیون دلار هم برسد. خوشبختانه هنوز هم مردم متوجه بزرگی و اهمیت این فرصت نشده‌اند. ما بر این باوریم که متخصصان بازار به زودی جواب سوالات سرمایه‌گذاران در این مورد را پیدا می‌کنند و به موفقت بزرگی دست خواهند یافت.

 

 

  نویسنده :

زهره سیروس

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی