تبلیغ شماره 1

مدیریت مالی مادر در خانواده، برای تمام خانم‌ها موضوعی چالش برانگیز است. وقتی مادر می‌شوید، تمام اصول فکری و برنامه‌ریزی‌های شما تغییر می‌کند. پیش از این، پس‌اندازها، درآمد و مخارج زندگی بر اساس نیازهای شخصی شما و همسرتان تغییر می‌کرد. اما وقتی کودک یا کودکانی به جمع خانواده‌ شما اضافه می‌شوند، مدیریت مالی در زندگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اینکه کدام هزینه‌ها ضروری و کدام‌ها غیرضروری هستند و پس‌انداز خانواده بهتر است در کدام زمینه مصرف شود، مدیریت مالی مادر در خانواده را می‌طلبد. در این مقاله با چند نکته مهم درباره مدیریت مالی مادر آشنا می‌شوید.

به کودکان خود اجازه ندهید منابع مالی را از بین ببرند

همه والدین برای کودکان خود فداکاری می‌کنند و نیازهای آن‌ها را مهم‌تر از نیازهای خود می‌دانند. این موضوع بخشی از وظیفه شما به عنوان پدر و مادر است؛ اما وقتی کودکانتان بزرگ می‌شوند، باید بتوانند روی پای خودشان بایستند و امور مالی‌ خود را مستقلانه مدیریت کنند. اینکه بتوانید در تمامی مراحل زندگی کودکانتان، هزینه احتمالی و غیرقابل پیش‌بینی درمان بیماری‌ها را بپردازید، خودش بهترین هدیه برای آن‌ها است. همچنین اگر قرار باشد تا ‌آخر عمر، نقش یک شعبه بانکی را برای فرزندانتان ایفا کنید و طوری رفتار کنید که آن‌ها احساس کنند ذخیره پول والدین برای همیشه تمام نشدنی و در دسترس آن‌ها است، خطر بزرگی همه خانواده را تهدید می‌کند. هدف از حمایت مالی والدین این است که وقتی فرزندان به مشکل مالی برمی‌خورند، آخرین پناهگاه آن‌ها والدینشان باشند و نه اولین راهی که به ذهنشان می‌رسد.

درست است که «نه گفتن» کار راحتی نیست، اما اگر بدانید که خودداری از این کار می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگ‌تری برای خانواده شما شود؛ از همین الان برای آن تمرین می‌کنید و خودتان را برای یک سختی شیرین آماده می‌کنید. کار را برایشان راحت نکنید، بگذارید خواستن و پذیرفته نشدن درخواست‌شان را یاد بگیرند. حتی یک اشتباه کوچک مادرانه می‌تواند ذهنیت فرزند شما را درباره مسائل مالی تغییر دهد. نباید در برابر خواسته‌شان از خودتان ضعف نشان دهید، آشفته شوید و یا بی‌درنگ بپذیرید. این رفتارهای نامتعادل، وابستگی غیرضروری و آسیب زننده به شخصیت کودکان را تقویت می‌کند. همچنین بسیار مهم است که کودکان مدیریت امور مالی را در خانه بیاموزند. با چند پیشنهاد عالی برای آموزش مدیریت مالی به کودکان آشنا شوید.

 

 

درباره مسائل مالی خانواده مسئولیت‌پذیر باشید

این عقیده که مسئولیت مسائل مالی خانواده با مردها است، یک موضوع کلیشه‌ای، قدیمی و در بیشتر موارد نادرست است. با این حال در بعضی خانواده‌ها، به دلایل گوناگون، مادر خودش را در مورد مسائل مالی، متعهد نمی‌داند. لازم نیست که مادر خانواده مثل یک حسابدار خبره، فهرستی از مخارج و درآمدها را لحظه به لحظه یادداشت کند و در قوانین مالی خانواده سختگیرانه عمل کند. اما بهتر است به طور کلی در جریان درآمد و مخارج خانه در جهت رسیدن به اهداف مالی بلندمدت خانواده باشد. مدیریت مالی مادر در خانواده می‌تواند به بررسی ماهیانه حساب‌ها و قبض‌ها و همچنین بررسی سه ماهه یا سالیانه وضعیت مالی کلی خانواده محدود شود.

از بیمه همسر خود مطمئن شوید

اگر می‌خواهید فقر را به معنای واقعی تجربه کنید، تشکیل خانواده دهید و برای تمام عمر، یک بیمه بلند مدت مطمئن نداشته باشید. نداشتن بیمه، یعنی شما فرد آینده‌نگری نیستید و در برخورد با مشکلات مالی، ممکن است دچار بحران شوید. مقدار و چگونگی مبلغ بیمه برای هر خانواده متفاوت است. حداقل خود شما باید یک بیمه کوتاه‌مدت به غیر از بیمه کاری همسرتان داشته باشید. سیاست‌های بعضی بیمه‌های خصوصی، این است که در صورتی که همسرتان کارش را از دست بدهد و شما سرپرست مالی خانواده شوید، به شما کمک می‌کنند تا از بحران عبور کنید. در بعضی موارد بیمه‌های بلند مدت که ارزش مالی بیشتری دارند، مطمئن تر و پرسودتر هستند.

 

مبلغ بیمه چقدر باشد؟ میزان رهن و بدهی‌های خود، هزینه شهریه مدرسه یا دانشگاه فرزندان و بقیه هزینه‌های ضروری خانواده را در نظر بگیرید و به این مبالغ، هزینه زندگی خانواده در یکی دو سال آینده و حتی بیشتر را اضافه کنید. حتی اگر درآمد همسرتان بیش از ۵۰ درصد مخارج خانواده را پوشش بدهد باز هم با احتساب هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی، میزان بیمه خانواده شما، باید به اندازه‌ای باشد که احساس امنیت مالی داشته باشید.

در حالی که حق بیمه ماهیانه را پرداخت می‌کنید، به مزایای این بیمه فکر کنید. اگر این کار را نکنید، پس از مدنی مثل خیلی از مادرها، نمی‌توانید نیازهای خانواده را با بیمه خود پوشش دهید. با نماینده بیمه یا مشاورهای مالی، درباره اینکه کدام بیمه مناسب حال شما و خانواده‌تان است مشورت کنید.

 

 

در انتخاب افراد ذینفع در بیمه خود دقت کنید

مطمئن شوید که در امضای بندهای قانونی بیمه عمر خود، پس از پایان دوره بیمه یا بازنشستگی، خودتان و افراد مورد نظرتان بتوانند به‌راحتی از حق بیمه استفاده کنند. در بعضی موارد با مشخص نکردن این بند در بیمه نامه عمر یا بازنشستگی، حق بیمه به خود شما و یا فرزندانتان تعلق نمی‌گیرد و طبق قانون به سایر وراث شما پرداخت می‌شود. پس این موارد را با دقت بررسی کنید و سهم دریافتی حق بیمه را در شرایط فوت، از کارافتادگی و … برای نزدیکانتان واضح و روشن در نظر بگیرید. اگر تا پایان مدت بیمه خودتان حضور داشته باشید کارتان راحت است. اما در غیر این‌صورت، قانون وراثت و دادگاه در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند.

 

برای خودتان برنامه تفریحی در نظر بگیرید

بعضی از مادرها، نیازها و تفریحات خودشان را فراموش می‌کنند که بتوانند پول بیشتری برای فرزندشان خرج کنند. اما این کار باعث آسیب بیشتر به فرزندان‌‌ خواهد شد. کودکان، به مادرانی شاد و موفق نیاز دارند که در آینده و حتی در سن بازنشستگی، افرادی سرزنده، امیدوار و اهل تفریح باشند. افرادی که به فرزندانشان احساس گناه و طلبکار بودن را القا نمی‌کنند.

 

 

مدیریت مالی مادر به معنی عدم توجه به سلامتش نیست. به زیبایی خود اهمیت بدهید. شما، دنیای فرزندانتان هستید. این دنیا را زیباتر کنید. به سالن‌های زیبایی بروید، مانیکور و پدیکور انجام دهید و برای آخر هفته‌ها گردش‌های هیجان انگیز داشته باشید. این‌کارها را هدر دادن پول ندانید. ورزش کنید، کتاب خواندن را یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین برنامه‌های روزانه خود بدانید. قرص‌های ویتامین یا آهن مورد نیاز بدنتان را که دکتر تجویز کرده، مرتب مصرف کنید. برای انجام این کارها در تقویم خود یا روی در یخچال یادداشت‌هایی با مگنت‌های رنگی بچسبانید. هر چقدر که خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان اهمیت بدهید، فرزندان و همسرتان هم شما را دوست دارند و به علایق شما  اهمیت می‌دهند. همین‌طور فرزندانتان یاد می‌گیرند که یکی از هزینه‌های ضروری در زندگی، هزینه برای سلامت، تفریح و شادمانی است و در سن بزرگسالی خودشان را در کار کردن‌های افراط گونه و زندگی‌های ماشینی غرق نمی‌کنند. این‌ها تنها بخشی از محاسن مدیریت مالی مادر در خانواده است.

فارغ از اینکه شما یک مادر هستید، خوب است که به عنوان یک انسان امروزی، به طور کلی با قوانین و نکته‌های لازم در مورد مدیریت امور مالی آشنا شوید.

 

 

  نویسنده :

مژده شاه نعمت‌الهی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی