تبلیغ شماره 1

آموزش مدیریت امور مالی به کودکان از مسائل مهم تربیتی است. علاوه بر جنسیت، مذهب، سیاست، پول هم موضوع بسیاری از مکالمات ما را تشکیل می‌دهد. از کودکی به ما گفته شده که صحبت کردن درباره‌ پول و آموزش مدیریت امور مالی به کودکان موضوع مناسبی برای بحث‌های ما، به ویژه در جمع دوستان و خانواده نیست. متاسفانه، این طرز فکر قدیمی ممکن است آینده‌ کودکان ما را به خطر بیندازد.

 

وقتی که ما فرزندانمان را از موضوعات مربوط به امور مالی دور کنیم، در واقع جلوی پیشرفت آن‌ها را در آینده می‌گیریم و مانع ایجاد توانایی آنها به منظور اداره‌ امور مالی در بزرگسالی می‌شویم. در این مقاله قصد داریم شما را با ۴ توصیه برای آموزش مدیریت امور مالی به کودکان آشنا کنیم. شما به عنوان پدر یا مادر، باید فرزندان خود را در جریان مسائلی مانند اینکه چگونه باید بودجه‌ خود را اداره کنیم و در صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری کنیم و چگونه باید خودمان را برای پرداخت مالیات آماده کنیم، قرار دهید. این موضوعات دقیقا همان‌هایی است که شما باید با فرزندانتان در میان بگذارید.

شما به عنوان پدر یا مادر باید راه‌های درست زندگی در این جهان را به آن‌ها یاد دهید که آموزش مدیریت امور مالی به کودکان هم یکی از آنها است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که زیاد تمایل به در میان گذاشتن این موضوعات با فرزندان خود نیستید، نگران نباشید؛ تقریبا ۷۰ درصد از خانواده‌ها در دنیا نسبت به این موضوع تمایلی نشان نمی‌دهند.

این ۴ پیشنهاد می‌تواند بیشتر در راه آموزش مدیریت امور مالی به فرزندان شما کمک کند تا درباره‌ حساب بانکی و سایر مسائل مالی برای آن‌ها توضیح دهید و آن‌ها را برای آینده آماده کنید.

 

 

روشی تدریجی را برای آموزش مدیریت امور مالی به کودکان در نظر بگیرید

شاید شما بخواهید همه‌ کمک‌ها و راهنمایی‌های خود را یک‌جا و ناگهانی در اختیار فرزندانتان بگذارید؛ اما نیاز نیست که همه اطلاعات خود را در یک جلسه مطرح کنید. این آموزش‌ها می‌توانند مادام‌العمر ادامه پیدا کنند و در طول رشد کودکان و رسیدن به بزرگسالی بروز‌رسانی شود. به تدریج کودکان را در سن شروع دبستان با امور مالی خانواده و پول آشنا کنید و از آن‌ها بخواهید که شما را در این مسیر همراهی کنند و بپرسید که چه چیزی درباره‌ این موضوعات می‌دانند.

 

از همکاری فرزندان خود در امور مربوط به خانواده و تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنید

 

این توصیه به این معنی نیست که فرزندتان ماشین بعدی را که می‌خواهید اجاره کنید، انتخاب کند یا ساعات خواب را تنظیم کند یا تصمیمات اجرایی را درباره‌ انتخاب درس‌ها بگیرد. استفاده از نمونه‌های عملی در زندگی روزمره، به آموزش مدیریت امور مالی به کودکان در این زمینه کمک می‌کند. برای مثال، فهرستی از مواد غذایی را به آن‌ها بدهید و از آن‌ها بخواهید که با توجه به بودجه‌ مورد نظر برای آن برنامه‌ریزی کنند.
اگر شما به کودکانتان پول توی جیبی می‌دهید، این بودجه‌های شخصی هم می‌تواند یکی از ابزارهای مهم آموزش مدیریت امور مالی به کودکان باشد. از آن‌ها بخواهید که ایده‌هایی را برای آسان‌تر کردن خرج و مخارج خانواده مطرح کنند. این آموزش‌ها فقط در صورتی کامل می‌شوند و نتیجه می‌دهند که آن‌ها یاد بگیرند چطور پول‌ خود را خرج کنند و چگونه صرفه‌جویی کنند. شما از طریق جدید‌ترین بازی‌های کامپیوتری می‌توانید به آن‌ها در این زمینه کمک کنید.

 

صادق باشید و  همراه آن‌ها یاد بگیرید

در واقع هر چه قدر بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، می‌خواهند خیلی بیشتر درباره‌ نحوه‌ حفظ و نگهداری سرمایه و بودجه نسبت به آنچه که در دوران کودکی‌شان اظلاع داشتند، بدانند. آن‌ها مطمئنا به دنبال آشنایی با صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و حساب‌های شخصی اعتباری هستند. ممکن است از شما بپرسند چه تفاوتی بین وام‌های اقساطی و وام‌های کوچک است. اگر جواب خوبی برای سوال‌های آن‌ها ندارید، نا‌امید نشوید؛ می‌توانید به اینترنت سر بزنید و درباره‌ این موضوعات مطالعه کنید. همچنین می‌توانید درباره مزایای وام‌های اقساطی و سایر کمک‌های مالی گفت و گو کنید و در مورد محدودیت‌های سهام در هر دو صندوق بازنشستگی تجدید نظر کنید. اگر مایل هستید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید،می‌توانید مقاله ۸ نکته‌ای که جوانان برای مدیریت مالی خود باید بدانند مطالعه کنید.

 

 

نمونه‌های خوبی را به آن‌ها نشان دهید

فقط به کودکان خود نگویید که چطور پولشان را مدیریت کنند؛ بلکه به کمک مثال‌های خوب به آن‌ها نشان دهید که چگونه می‌توانند مسئولانه‌ بودجه‌هایشان را خرج یا ذخیره کنند و اجازه بدهید آن‌ها عوامل موثر بر تصمیم‌گیری‌های شما را بدانند. مثلا علت اینکه خرید یا سرمایه‌گذاری یا قرض و وام را انتخاب کرده‌اید، چیست. شفافیت و راستگویی کلید همه‌ راه‌ها است. اجازه ندهید تفکرات قدیمی، شما را از آموزش درس‌های مهم زندگی به کودکانتان باز دارد. همیشه درباره‌ پول و مدیریت امور مالی بر سر میز شام و یا جمع‌های خانوادگی دیگر صحبت کنید و سعی کنید بر روی نکاتی که درباره‌ آموزش مدیریت امور مالی به کودکان با هدف افزایش آگاهی و سواد مالی آن‌ها گفتیم، تمرکز کنید.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی