تبلیغ شماره 1

وقتی زمان بازنشستگی فرا برسد، باید منبع درآمدی برای پر کردن جای خالی درآمد خود پیدا کنید. همانطور که می‌دانید حقوق بازنشستگی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی هزینه زندگی باشد، مگر اینکه سبک زندگی فوق‌العاده ساده و مقتصدانه‌ای در پیش بگیرید. در این مقاله قصد داریم راه‌های دیگری جز حقوق بازنشستگی را به شما معرفی کنیم که اگر یک یا دو مورد از آن‌ها را انجام دهید، می‌توانید مطمئن باشید که دوران بازنشستگی طولانی و لذت‌بخشی در انتظار شما است؛ اما توجه داشته باشید که برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیاز به دانش تخصصی و متحمل شدن ریسک‌های مشخصی دارد. قبل از اینکه پول خود را وارد هر یک از این موارد کنید، به خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

حساب پس‌انداز بازنشستگی

می‌توانید برای خود یک حساب پس‌انداز جداگانه باز کرده و مبلغی را به عنوان پس‌انداز به آن واریز کنید. تنها نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که اگر می‌خواهید این حساب را به عنوان منبع اصلی درآمد خود در دوران بازنشستگی بدانید، باید طی سال‌های کاری خود، به طور مرتب مقدار مشخصی را به این حساب وارد کنید.

 

 

اجاره خانه

حدود ۱۸ درصد بازنشستگان، از بخشی از منزل خود که اجاره داده‌اند درآمد کسب می‌کنند. این مطمئن‌ترین راه برای داشتن یک منبع درآمد مادام‌العمر است. می‌توانید در دوران کاری خود بیشتر تلاش کرده و خانه‌ای هرچند کوچک تهیه کرده تا ضامن درآمد شما در آینده باشد. راه دیگر این است که به یک خانه‌ کوچک‌تر نقل مکان کرده و با بقیه‌ پول خود یک خانه برای اجاره دادن خریداری کنید.

 

کار نیمه وقت

 

گرچه تفکر سنتی در مورد بازنشستگی این است که دیگر اصلا دست به سیاه و سفید نزنید، اما این روزها بازنشستگان سراسر دنیا به کارهای پاره وقت یا شغل دوم برای کسب درآمد بیشتر روی آورده‌اند. کار مداوم می‌تواند باعث ایجاد حس رضایتمندی و موفقیت در بازنشستگان شود. البته این مزایای روانی نیازمند داشتن شغلی است که جالب و انگیزه‌بخش باشد. شاید وقتی بازنشسته شوید هم بتوانید به شغل فعلی‌ خود، اما به صورت نیمه وقت، ادامه دهید. یکی دیگر از راه‌های لذت بردن از شغل نیمه وقت این است که سرگرمی مورد علاقه‌ خود را به منبع درآمد خود تبدیل کنید.

 

 

بیمه بازنشستگی هم نوعی خرید مستمری بازنشستگی است. به این صورت که شما در سال‌های کاری خود به طور مرتب پولی را به حساب یک شرکت بیمه خصوصی واریز می‌کنید و در زمان بازنشستگی تا آخر عمر، از بیمه مستمری دریافت می‌کنید (این جدا از حقوق بازنشستگی است). بیمه‌های بازنشستگی انواع مختلفی دارد، بنابراین اگر قصد دارید این کار را بکنید، بهترین کار این است که اول با یک مشاور مالی مشورت کنید و تصمیم بگیرید که کدام گزینه می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. البته به یاد داشته باشید مشاوری را انتخاب کنید که خودش مسئول بخش بیمه بازنشستگی شرکت‌ها نباشد!

 

 

ایجاد یک کسب و کار

بسیاری از صاحبان مشاغل بعد از بازنشستگی هم مالکیت بخشی از کسب و کار خود را حفظ می‌کنند، این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدون داشتن دغدغه‌ و مسئولیت اداره‌ کسب و کار، از یک جریان درآمدی اضافه هم بهره‌مند شوند. البته این گزینه هم وجود دارد که قبل یا بعد از بازنشستگی، سهمی از یک کسب و کار کوچک را بخرید. چنین سرمایه‌گذاری نیاز به تحقیق فراوان و پرس و جوی رو در رو دارد تا مطمئن شوید که دارید انتخاب خوبی می‌کنید.

یادتان باشد که کسب و کارهای کوچک، سرمایه‌گذاری‌های پر ریسکی هستند؛ مخصوصا اگر به طور کامل با حوزه‌ کاری آن آشنا نباشید. اگر این روش را انتخاب می‌کنید، چیزی را بخرید که درباره‌ آن همه چیز را می‌دانید. کسب و کاری را انتخاب کنید که در آن به قدر کافی تجربه دارید.

یکی دیگر از گزینه‌های کم دغدغه‌تر، خرید سهام شرکت‌های بزرگ است. می‌توانید در املاک و مستغلات، بورس یا کسب و کارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید. این کسب و کارها بخشی از سود و زیان خود را به نسبت سهام شرکا به آن‌ها منتقل می‌کنند. مشاور سرمایه‌گذاری شما می‌تواند سهام‌ شرکت‌های سهامی عام را به شما معرفی کند که کار تحقیق و یافتن یک منبع سرمایه‌گذاری خوب هم از دوش شما برداشته شود.

 

 

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

می‌توانید به جای خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذار در حوزه املاک و مستغلات، خود شما مالک تمام یا بخشی از یک ملک باشید. برای این کار باید تحقیق کنید و افراد مطمئنی را بیابید که حاضر هستند بخشی از املاک خود را به شما واگذار کنند. البته به یاد داشته باشید که مواردی را انتخاب کنید که امکان فروش آن پس از مدتی با سود بهتر، وجود داشته باشد. در غیر این صورت با توجه به نمودار نزولی ارزش پول، هرچقدر پول شما مدت زمان بیشتری درگیر آن ملک باشد، میزان بیشتری از ارزش پول شما کاسته خواهد شد. در ضمن یادتان باشد هرگز تمام سرمایه خود را در یک منبع سرمایه‌گذاری نکنید تا در صورت وجود ریسک، متحمل ضرر فراوان نشوید.

تمام گزینه‌های گفته شده در این مقاله برای هر فرد بازنشسته‌ای مناسب نیست. اگر ترجیح می‌دهید خیلی وقت و انرژی خود را صرف کسب درآمد نکنید، بهترین گزینه این است که روی حساب بازنشستگی تمرکز کنید. اگر می‌خواهید بیشتر درگیر کسب و کار شوید، در این صورت سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای شما بهترین گزینه خواهد بود. ابتدا ترجیح خود را در نظر بگیرید و ببینید با کدام گزینه احساس بهتری خواهید داشت در غیر این صورت یک بازنشسته ثروتمند، اما ترحم برانگیز خواهید بود که فقط باید کار کند و وقتی برای لذت بردن از زندگی ندارد.

 

 

منبع:

صرافی سهیل

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی