تبلیغ شماره 1

تورم یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی در جهان است که از نظر علم اقتصاد، به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی و یا قیمت اشاره دارد و عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. درنتیجه تورم، قدرت خرید واحد پولی سقوط می‌کند. همچنان که کالاها و خدمات نیازمند پول بیشتر برای خرید هستند، ارزش ضمنی پول کاهش می‌یابد.

 

در این مقاله قصد داریم به شش کشوری که بر اساس آمار رسمی بالاترین نرخ تورم را تجربه کرده‌اند، بررسی کنیم.

۶ کشوری که بالاترین نرخ تورم را دارند

 

 اتیوپی

اتیوپی یکی از کشورهایی است که تورم مدتی است در این کشور وجود دارد. جالب است که در اتیوپی هزینه دسترسی به اینترنت از هزینه اجاره یک اتاق هم بیشتر است.

نرخ تورم در اتیوپی در سال ۲۰۱۲ در حدود ۲۳٪ بوده است؛ اما این عدد به طور قابل توجهی افزایش یافته است. کشورهای آفریقایی به دلیل فقر و نبود سیستم اقتصادی کارآمد، چند سالی است که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از آن رهایی پیدا کنند.

 

 

 سودان

سودان یکی از مناطق جالب جهان است که اکثر جمعیتش، آن را با نام سودان شمالی می‌شناسند. با وجود اینکه سودان سومین کشور پهناور آفریقا محسوب می‌شود، اما آن‌چنان که انتظار می‌رود توسعه یافته نیست و جنگ‌های داخلی، آن را به دو بخش مختلف تقسیم کرده است. به همین دلیل تورم در این کشور افزایش یافته است.

آخرین نرخ‌تورم اعلام شده عدد ۳۲٪‌ را نشان می‌دهد؛ البته به نظر می‌رسد در چند سال گذشته اوضاع برای سودان بدتر از این‌ هم شده باشد.

 

سوریه

کشور سوریه در سال‌های اخیر به دلیل حضور داعش، نام آن با جنگ و ترور عجین شده است؛ بسیاری از مردم این کشور تحت عنوان گروه‌های جهادی به نبرد مشغول هستند و اقتصاد این کشور عموما از کار افتاده است.

نرخ تورمی که در سال ۲۰۱۲ برای سوریه اعلام شده عدد ۳۷٪‌ را نشان می‌دهد؛ اگر چه این عدد به نظر می‌رسد طی ۵ سال گذشته بسیار بیشتر از این‌ رقم‌ باشد.

 

 

 آرژانتین

آرژانتین یکی از دو کشور منطقه جنوب آمریکا است که در بین ۳ کشوری که بیشترین نرخ تورم را دارند، قرار دارد. این گونه به نظر می‌رسد که شاید این نرخ تورم ناشی از منطقه جغرافیایی باشد. در نوامبر سال ۲۰۱۶ نرخ تورم در آرژانتین ۴۱٪‌ اعلام شد. البته این رقم بسیار کمتر از چیزی است که مردم گمان می‌کردند؛ اما همچنان به این معنی است که افزایش قیمت کالاها بسیار زیاد است.

 

 سودان جنوبی

شاید عجیب باشد که بخش جنوبی یک کشور دچار نرخ تورم بیشتری نسبت به بخش شمالی آن باشد. اما این اتفاق از سال ۲۰۱۱ و اعلام استقلال بخش جنوبی سودان رخ داد؛ از آن زمان این کشور با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

 

با علم به اینکه نرخ تورم در سودان جنوبی ۷۹٪ اعلام شده است، شاید موقعیت برای بهبود این وضعیت بسیار ناامید کننده باشد. علاوه بر این، میزان بدهی این منطقه حتی تا به امروز هم دقیقا مشخص نیست.

 

 

 ونزوئلا

جای هیچ شگفتی نیست که ونزوئلا در صدر این لیست قرار دارد؛ چرا که اوضاع اقتصادی در ونزوئلا به حدی خراب است که در این کشور نرخ ملی تورم وجود دارد. در واقع ونزوئلا تنها کشوری است که این چنین نرخی را به صورت رسمی اعلام کرده است. نرخ رسمی تورم در این کشور حدود ۸۰۰٪ برآورد می‌شود که طبق روند فعلی، در سال آینده این عدد به دو برابر خواهد رسید.

 

 

  نویسنده :

امین بینایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی