تبلیغ شماره 1

رابطه معکوس بین ارزش دلار ایالات متحده و قیمت کالاها، همچنان برای تولیدکنندگان مواد خام مشکل ایجاد می‌کند. به طوری که در سال ۲۰۱۱، قیمت کالاها به اوج خود رسید. در ماه می ۲۰۱۴، شاخص دلار در بازار معاملات بین‌المللی عدد ۷۸/۹۳ بود؛ در حالی که در ماه مارس ۲۰۱۵ به عدد ۱۰۰/۳۸ رسید؛ این به معنی افزایش ۲۷ درصددی در طی ۱۰ ماه است.

 

بین ماه‌های مارس و اوایل نوامبر، شاخص دلار یک دوره اصلاح و ثبات را تجربه کرد. با این وجود از ششم ماه نوامبر، دلار این ثبات خود را شکست و تغییراتی از کم‌ترین مقدار به بیشترین مقدار را از سر گذراند.

چشم‌انداز افزایش نرخ بهره ایالات متحده و محیط عمومی هم از افزایش نرخ ارز ایالات متحده پشتیبانی کرد و باعث رشد متوسط اقتصادی در ایالات متحده شد؛ در حالی که سایر کشورهای جهان همچنان مشغول تحریک اقتصاد خود با کاهش کمّی و نرخ پایین بهره هستند.


نفت

طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، که قیمت اجناس رو به کاهش گذاشت، دلار قوی باعث کاهش قیمت مواد خام نسبت به قیمت‌های بالا در ماه می ۲۰۱۱ شد. در زمانی که ارزش دلار در نوامبر ۲۰۱۵ به حداکثر خود رسید، قیمت بسیاری از اجناس تا محدوده‌ حمایتی دولت پایین آمد؛ به طوری که در بسیاری از موارد، قیمت مواد به پایین‌ترین میزان خود در طی چندین سال رسید. در سوم دسامبر قیمت طلا نیز افت کرد و به عدد ۱۰۴۵/۴۰ دلار در هر اونس، یعنی پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۰، رسید.

 

در ۲۳ نوامبر قیمت مس هم به ۲/۰۰۲۰ دلار در هر اونس، یعنی کمترین قیمت از سال ۲۰۰۹، رسید. قیمت نفت خام در اگوست ۲۰۱۵ به ۳۷/۷۵ دلار به ازای هر بشکه رسید و در ۱۱ دسامبر به ۳۵/۱۶ دلار افت کرد. همان‌طور که دیدید، دلار قوی بر روی ارزش این مواد خام اساسی تاثیر مهمی دارد. از بسیاری جهات می‌توان آن را به طوفان ویرانگر تشبیه کرد. رشد اقتصادی کمتر در چین، که بزرگ‌ترین بازار مصرفی کالا است به این تضعیف قیمت‌ها کمک کرده است. نمونه‌های بسیاری از کالاها وجود دارند که به طور چشمگیری، در اثر بالا رفتن ارزش دلار امریکا، قیمت آن‌ها سقوط کرد.
قیمت فلزات دیگر، انرژی، کالاهای نرم و کشاورزی هم کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۵ آب و هوا و مسائل مخصوص به عرضه هم بر بازار کالا تاثیر گذار بود. دورنمای بالا ماندن ارزش دلار، باعث افزایش کوتاه مدت نرخ بهره در امریکا شد.

 

مواد خام
رقیب اصلی دلار در بازار یورو است. شرایط اقتصادی ضعیف در کشورهای اروپایی باعث تضعیف ارزش یورو در برابر دلار نیز شد، همچنین کمک مالی به یونان در تابستان ۲۰۱۵ هم فشار روی ارز اروپا را بیشتر کرد. نرخ بالای بیکاری در جنوب اروپا نیز به ضعف یورو کمک کرده است. علاوه بر این‌ها، بحران پناهندگان بر فشارهای اقتصادی کشورهای اروپایی افزوده است. در نوامبر، حملات تروریستی در پاریس اتفاق افتاد که با تاثیرگذاری بر صنعت گردشگری و کاهش گردشگران در فرانسه و اروپا، بر ارزش یورو تاثیر گذاشت.
در کشورهای دیگر جهان هم کاهش در قیمت مواد اولیه بر ارزش ارزهای آن‌ها تاثیر منفی گذاشت. مانند برزیل، استرالیا، روسیه، کانادا و دیگر کشورهایی که درآمد آن‌ها مبتنی بر فروش مواد خام و اولیه است. کاهش ارزش مواد اولیه باعث کاهش درآمد این کشورها و ارزش ارز آن کشورها در مقابل دلار شده و یک چرخه معیوب در فروش مواد خام ایجاد کرده است.

همچنین کاهش قیمت مواد، باعث کاهش ارزش سایر ارزها نسبت به دلار و سبب قدرتمندتر شدن دلار می‌شود و فشار مضاعفی بر قیمت مواد خام می‌گذارد.

 

ارزش دلار
این روند فنی افزایش ارزش دلار ادامه داشت تا اینکه در تا ۳ دسامبر سال ۲۰۱۵ یک روند اصلاحی آغاز شد. اصولا دلار با ارزش‌تر سبب رشد بیشتر ایالات متحده به استثنای کالای کشاورزی که انرژی یک کشور مصرف کننده محسوب می‌شود، نسبت به سایر کشورها شده است.
کاهش قیمت مواد اولیه باعث تحریک اقتصاد امریکا از بسیاری جهات شده است. این بازار وحشی دلار، از ماه می سال ۲۰۱۴ آغاز شده و باعث فشار بر روی قیمت مواد خام و اولیه شده است و به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد.

 

 

  نویسنده :

امین بینایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی