تبلیغ شماره 1

در طول تاریخ پول‌های کاغذی، اسکناس‌هایی چاپ شده‌اند که رقم آن‌ها میلیون، میلیارد، تریلیون و حتی تریلیارد بوده است. برخی از این اسکناس‌ها آثار تاریخی شده‌اند که فقط برای کلکسیونرها ارزش دارند و برخی امروزه هم در حال استفاده و دست به دست شدن بین افراد هستند.

اسکناس ۱۰۰ دلاری آمریکا در سراسر دنیا شناخته شده است. به گفته بن برنانکی، رییس سابق فدرال رزرو، دو سوم اسکناس‌های صد دلاری در خارج از آمریکا در حال گردش هستند. ایالات متحده تا دهه ۱۹۴۰ اسکناس‌های ۵۰۰ دلاری، ۱۰۰۰ دلاری، ۵۰۰۰ دلاری و ۱۰۰۰۰ دلاری هم منتشر می‌کرد. در سال ۱۹۶۹ به دستور اجرایی رییس جمهور وقت، یعنی نیکسون، اسکناس‌های بالای صد دلار آمریکایی به کلی منسوخ شدند و انتشار این اسکناس‌ها دیگر هیچ‌وقت از سر گرفته نشد. بخشی از این کار به‌خاطر نگرانی‌هایی بود که درمورد استفاده از اسکناس‌ها در جرایم سازمان یافته وجود داشت.

 

 

 

اسکناس ۱۰۰۰۰ دلاری بیش از ۶۴۰۰۰ دلار امروز قدرت خرید کالا داشت و بنی‌بینیون تا سال ۲۰۰۰، یک مجموعه ۱۰۰تایی از این اسکناس‌ها (یعنی مبلغ یک میلیون دلار) را در کازینوی نعل اسب بینیون در مرکز شهر لاس‌وگاس به نمایش گذاشته بود. بیشترین رقم اسکناسی که تابه‌حال توسط ایالات متحده چاپ شده، حواله طلای ۱۰۰۰۰۰ دلاری با عکسی از رییس جمهور وودرو ویلسون روی آن بوده است. این اسکناس در موزه ملی تاریخ آمریکا به نمایش گذاشته شده است. در دهه ۱۹۳۰ تنها ۴۲۰۰۰ قطعه از این اسکناس برای استفاده در حوزه فدرال رزرو چاپ شده بود. این اسکناس‌ها جزو اموال دولتی حساب می‌شدند و مالکیت فردی آن غیر قانونی بود؛ ولی یک نمونه از آن توسط اسمیتسونیان نگهداری شده و در شرایط خاصی در معرض نمایش قرار گرفته است.

 

در سرتاسر جهان مبالغ بیش از ۱۰۰ واحد پولی به‌طور منظم در حال گردش است. اتحادیه اروپا در حال حاضر از اسکناس‌های ۵۰۰ یورویی استفاده می‌کند. اسکناس ۱۰۰۰ دلاری کانادا که به رنگ صورتی چاپ شده و به همین خاطر به آن پینکی هم می‌گویند، هرچند تا سال ۲۰۰۰ به ندرت در حال گردش بود، ولی در سال ۲۰۰۰ به خاطر نگرانی‌های موجود درباره جرایم سازمان یافته کنار گذاشته شد. ژاپن اسکناس ۱۰۰۰۰ ینی و اندونزی اسکناس ۱۰۰۰۰۰ روپیه‌ای منتشر می‌کند. ایتالیا از زمانی که ارز یورو را تعدیل کرد، اسکناس ۵۰۰۰۰۰ لیره‌ای چاپ می‌کند و ویتنام امروزه اسکناس ۵۰۰۰۰۰ دونگی منتشر می‌کند.

 

 

 

 

اگرکسی یکی از اسکناس‌های کشورهای ترکیه یا رومانی قبل از اینکه در سال ۲۰۰۵ توسط دولت‌های متبوعشان تجدید ارزیابی شوند را داشته باشد، می‌تواند احساس میلیونر بودن کند. از آن زمان پول این کشور‌ها توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان کم ارزش‌ترین پول‌های جهان شناخته شدند. رومانی اسکناس‌های یک و پنج میلیون لئویی و ترکیه اسکناس‌های ۱ و ۵ و ۱۰ و ۲۰ میلیون لیری منتشرکرده‌اند. در سال ۲۰۰۵ ارزش اسکناس ۲۰ میلیون لیری معادل ۱۳/۵ دلار آمریکا بود. رومانی و ترکیه در سال ۲۰۰۵ با حذف شش صفر از اسکناس‌ها و چاپ اسکناس‌ها با ارقام کوچک‌تر، ارزهای خود را تجدید ارزیابی کردند.

بانک مرکزی انگلیس از حواله‌های مبلغ بالا در مبادلاتش با اسکاتلند و ایرلند شمالی استفاده می‌کند. یکی از این حواله‌ها جاینت (giant) است که دارای پشتوانه‌ای به اندازه یک میلیون پوند است. حواله دیگر که تیتان (titan) نام دارد، پشتوانه‌ای ۱۰۰ میلیون پوندی دارد. این حواله‌ها فقط برای این معاملات بزرگ و نه برای استفاده عموم مردم در خزانه نگهداری می‌شوند.

مثال‌های فوق که در مورد اسکناس‌های مبلغ بالا زده شد، در اقتصادهای پایدار یا نسبتا پایدار منتشر شده‌اند. اگر یک کشور یک دوره تورم بالا را تجربه کند، پول آن کشور در مدت زمان بسیار کوتاهی کاهش ارزش خواهد یافت و دولت برای جبران به انتشار اسکناس‌های مبلغ بالا ادامه خواهد داد که گاهی مبلغ آن‌ها به میلیون، میلیارد و حتی تریلیون خواهد رسید.

 

 

 

 

یک بار برزیل و استرالیا حواله‌های ۵۰۰۰۰۰ رئال کروزریویی چاپ کردند. آرژانتین و گرجستان حواله‌های یک میلیون پزویی و یک میلیون لاری داشته‌اند. پرو اسکناس پنج میلیون اینتی و بولیوی اسکناس ۱۰ میلیون پزویی چاپ کرده‌اند. یونان هم اسکناس ۱۰۰ میلیارد دراخمایی منتشر کرده است. یوگسلاوی در زمانی که در حال فروپاشی بود، حواله‌های ۵۰۰ میلیارد دیناری چاپ کرد. ویمار آلمان در مقیاس بالا اسکناس‌های میلیاردی یا در مقیاس‌های پایین اسکناس‌های تریلیون مارکی منتشر کرد. زیمباوه در سال ۲۰۰۹ بزرگ‌ترین مبلغ اسکناس خود،یعنی ۱۰۰ تریلیون دلار را منتشر کرده است. آن‌گونه که مجله وال استریت نوشته، در آن زمان این اسکناس حتی برای پرداخت کرایه اتوبوس در پایتخت حراره هم کافی نبود.

بدترین مورد تورم حاد پس از جنگ مجارستان در آگوست ۱۹۴۶ بود. کلکسیونرها برخی اسکناس‌های مبلغ بالایی که واحدشان پنگو مجارستان بود را جمع‌آوری کردند. در طی این مدت اسکناس ۱۰۰ میلیون میلیارد پنگویی در مقیاس بالا و ۱۰۰ کوانتیلیون (یک با بیست صفر دنبالش) پنگویی در مقیاس پایین منتشر شد. اسکناس‌های میلیارد بیلیونی و یک سکستیلیونی (یک با ۲۱ صفر دنبالش) بنگویی هم چاپ شد، ولی بین مردم منتشر نشد.

 

 

 

در آن زمان به ندرت چیزی به ارزش واقعیش خریداری می‌شد. مجارستان پول جدیدش را در سال ۱۹۴۶ معرفی کرد که فورینت نام داشت و عکس معروف روی آن، یک رفتگر خیابان را نشان می‌داد که در حال ریختن اسکناس‌های پنگویی به داخل مجرای فاضلاب بود. یک فورنیت جدید قابل معاوضه با ۴۰۰ اکتیلیون (۴ با بیست و نه صفر دنبالش) پنگو بود.

برخی از این حواله‌های مبلغ بالا، حالا دیگر اقلام مورد توجه کلکسیونرها هستند. بنابرین اگر فقط برای یک لحظه زودگذر با تورم حاد روبرو شویم، هرکسی می‌تواند احساس یک تریلیونر یا بیشتر بودن بکند.

 

 

  نویسنده :

زهره سیروس

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی