تبلیغ شماره 1

در دنیای مدرن امروز، ما از پول‌های سکه‌ای و کاغذی برای معاملات استفاده می‌کنیم؛ اما مردم از چیزهای با ارزش مختلفی به عنوان پول در دوران باستان استفاده می‌کردند. اغلب پول‌های باستانی امروزه دیگر کاربردی ندارند، اما به عنوان یادآوری کننده‌ فرهنگ باستان، همچنان ارزش خود را حفظ کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم ۱۰ شکل عجیب پول دوران قدیم را معرفی کنیم.

 

پول خوراکی

نمک برای سال‌های زیادی به عنوان یک پول در جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت. جالب است بدانید کلمه Salary که به معنای حقوق به کار می‌رود از کلمه یونانی Salarium به معنی پولی که برای خریدن نمک پرداخت می‌شد، گرفته شده است. در حقیقت نمک ارز اصلی مردم شرق آفریقا در دوران قرون وسطی بود.
از دیگر پول‌های خورکی می‌توان به پنیر پارمیجیانو (Parmigiano cheese) اشاره کرد. این پنیر محبوب، زمانی به عنوان وثیقه در بانک‌های ایتالیایی پذیرفته می‌شد. در امریکای مرکزی نیز دانه‌ کاکائو به عنوان یک ارز خوراکی معامله می‌شد. در آسیای مرکزی نیز از بسته‌های چای، گاهی به عنوان پول استفاده می‌شد؛ به خصوص در مغولستان، که از این بسته‌ها به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌کردند.

 

 

صلیب‌های کاتانگا

جواهرات بدلی به شکل حرف X که با نام صلیب کاتانگا شناخته می‌شوند، از انواع دیگر پول در دوران باستان است. ریشه این صلیب‌ها به منطقه‌ معدنی در کشور کنگو بر می‌گردد. این صلیب‌ها، که به عنوان اصلی‌ترین شکل پول در این منطقه به کار می‌رفتند، به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین شکل‌های پول در افریقا هم محسوب می‌شوند. این صلیب‌ها معمولا از جنس مس بودند و در حدود نیم کیلو وزن داشتند. این صلیب‌ها انقدر با ارزش بودند که گاهی اجساد را با صلیب‌هایشان دفن می‌کردند. یکی دیگر از جنبه‌های با ارزش بودن این صلیب‌ها، این بود که می‌توانستند آن را ذوب کنند و با آن ابزار می‌ساختند.

 

 

پوست سنجاب

از بدشانسی سنجاب‌ها، تمایل روسی‌ها به تجارت با پوست سنجاب در قرون وسطی است. از آنجایی که روس‌ها افرادی نیستند که چیزی را هدر دهند، از پنجه و پوزه‌ سنجاب‌ها نیز به عنوان پول خرد بهره می‌گرفتند. این شکل عجیب پول به طرز تصادفی باعث منتفع شدن روس‌ها از روش غیر اقتصادی شد. در دوران قرون وسطی، اروپا دچار شیوع طاعون سیاه شد، اما روسیه خسارت چندانی از این فاجعه ندید؛ چرا که طاعون سیاه، اغلب توسط جوندگان منتقل می‌شد و روس‌ها هم با کشتن جوندگان و استفاده از پوست آن‌ها به عنوان پول، بدون آن‌که متوجه شوند، از شیوع طاعون جلوگیری کردند.
در عصر مدرن هم در فنلاند، از پوست سنجاب به عنوان نوعی پول استفاده شد که ارزش هر پوست معادل ۳ سنت بود.

 

گوشت‌کوب سیب زمینی

یکی دیگر از پول‌های عجیب دوران باستان، گوشت‌کوب سیب زمینی است که در منطقه‌ای در کامرون فعلی رواج داشت. این پول عجیب یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های معامله در فرهنگ بافانایی‌ها محسوب می‌شد. برای مثال، هر زن در فرهنگ بافانایی‌ها با ۳۰ عدد گوشت‌کوب سیب زمینی خرید و فروش می‌شد.

 

مارهای مصنوعی

مارهای مصنوعی، از جمله پول‌های مورد استفاده ساکنین غنا در دوران قدیم بود. غنایی‌ها اغلب کشاورز بودند و بیشتر عمر خود را در مزرعه و در مواجهه با انواع مختلف مارها سپری می‌کردند. آن‌ها برای محافظت از خود، مارهای آهنی می‌ساختند و آن را می‌پوشیدند یا در معابد شخصی نگهداری می‌کردند. همچنین این مارها را در معامله و تجارت نیز به کار می‌بردند.

 

مار مصنوعی سکه‌های کیسی

تا همین اواخر، سکه‌های کیسی (Kissi Pennies) به عنوان یک ارز در بسیاری از مناطق غرب افریقا مورد استفاده قرار می‌گرفت، این سکه‌های طویل، توسط آهنگران به شکل T طراحی می‌شد. یک سمت این سکه‌ها به شکل گوش یا بیلچه بود و سمت دیگر آن به شکل پا بود. معمولا این سکه‌ها در حدود ۳۰ سانت طول داشتند و در صورت شکسته شدن، دیگر قابل استفاده نبودند تا دوباره در یک مراسم توسط یک ساحر تعمیر شوند. این سکه‌ها معمولا در دسته‌های ۲۰تایی نگهداری می‌شدند و در یک بازه‌ زمانی یک بسته پرتقال یا موز، تنها یک یا دو سکه کیسی قیمت داشتند و هر گاو در حدود ۱۰۰ بسته ۲۰تایی ارزش داشت یا با ۲۰۰ بسته سکه کیسی، می‌توانستید با یک دختر ازدواج کنید.

 

 

حلقه و جواهرات

 

اقتصاد مصر باستان، اغلب زمان‌ها توسط فراعنه و حاکمان به شدت کنترل و سازمان‌دهی می‌شد. اما در اواخر دوره مصر باستان، آن‌ها به استفاده از ارزهای غیر رسمی مانند حلقه‌ها و سایر انواع جواهرات روی آوردند. اعتقاد بر این است که در کتاب مقدس در تثنیه ۱۴:۲۵ به سیستم مبادله کالا به وسیله حلقه در مصر باستان اشاره شده است.

 

 

مراسمات آیینی

جشن‌ها و مراسمات آیینی زیادی در دوران باستان برگزار می‌شد و مردم از هرچیزی که داشتند برای هدیه دادن به روح خدایان استفاده می‌کردند. در خلال برگزاری این مراسم‌ها، معاملات کالا به کالا بین مردم صورت می‌گرفت. برای مثال، دندان نهنگ یکی از هدایای مرسوم مردم جزایر فیجی بود و بومیان امریکا از پر برای هدیه استفاده می‌کردند. بزرگ‌ترین نوع این مراسم‌ها زمانی رخ داد که ملکه سبا به حضرت سلیمان ۱۲۰ وزنه طلا هدیه داد.

 

مراسمات آیینی  چاقو

شمشیرها و چاقوهای بزرگ برنزی، از قدیمی‌ترین شکل‌های پول هستند که در چین باستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. تقریبا ۲۵۰۰ سال قبل، پادشاهان چینی به مردم اجازه دادند وقتی پول آن‌ها تمام و یا کم شد، بتوانند از چاقوهای خود برای خرید اجناس استفاده کنند. کم کم این نوع معامله با چاقو در چین رواج پیدا کرد و به ارز اصلی تبدیل شد.

 

 

سنگ‌های رای

سنگ‌های رای (Rai stone) بزرگ‌ترین نوع ارز است که در دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سنگ‌های عظیم‌‌الجثه از جنس آهکی بودند و ۳ متر قطر داشتند و وزن آن‌ها به ۸ تن می‌رسید. ارزش هر سنگ، به داستان آن مربوط می‌شد؛ یعنی هرچه برای ساختن آن سنگ تلاش بیشتری می‌شد، ارزش سنگ نیز بالاتر می‌رفت.

نکته جالب این جا است که این سنگ‌ها به دلیل وزن زیاد، اغلب جابجا نمی‌شدند و فقط مالکان آن‌ها تغییر می‌کردند. اگر یک روستایی هنگام ساختن و تراشیدن سنگ می‌مرد و مجبور می‌شدند سنگ‌ را جابجا کنند، به ارزش آن افزوده می‌شد.

 

 

  نویسنده :

امین بینایی

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی