تبلیغ شماره 1

راه‌اندازی کسب و کار باید اصولی و به دور از هیجانات مخرب باشد. اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید این مطلب را از دست ندهید. در این نوشتار هشت نکته کلیدی برای راه‌اندازی کسب‌وکار معرفی شده است. کسب‌وکار کوچک به‌صورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از ۵۰۰ پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه مرسوم‌ترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود ۵/۲۲ میلیون کسب‌وکار مستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که ۹۹ درصد آن کسب و کار کوچک (Small Business) به حساب می‌آیند.

۱- ذهنتان را برای بازی پیش رو آماده کنید و رشد و توسعه‌ی نگرش کارآفرینانه را در خود آغاز نمایید.

“رهبری به‌عنوان نیست، به نمونه‌ی عمل است.”

- دنیل آدنتوجی

دلیل موفقیت چشم‌گیر کارآفرینانی چون بیل گیتس و آلیکو دانگوته این است که ذهن‌شان را مثبت تربیت کرده اند.

یکی از اولین کارهایی که برای کارآفرین شدن باید انجام دهید ایجاد تفکر و ذهنیتی کارآفرینانه است.

به یاد داشته باشید که برای کسب‌وکارتان باید سرانجام روزی شغل فعلی را رها کنید. پس باید از نظر روحی و ذهنی آمادگی داشته باشید. باید برای چالش‌های پیش‌رو آماده شوید.

یک توصیه حرفه‌ای:

کارآفرینی که دیدگاهی کارآفرینانه نداشته باشد هرگز موفق نخواهد شد. بدون چنین دیدگاهی موفق نخواهید بود. باید مهارت‌هایی چون رهبری، مذاکره و برقرار کردن رابطه و شبکه‌سازی با آدمها را در خودتان ایجاد کنید.

شما همچنین باید برنامه‌هایی برای شرکت در سمینارهای مربوط به کسب‌وکار تدارک ببینید تا برای کارهای آینده مجهزتر و قوی‌تر باشید.

 

۲- خودکاری بردارید و طرح کسب‌وکاری قوی طراحی کنید.

برای اداره‌ی موفق یک کسب‌وکار کوچک احتیاج به یک طرح کسب‌وکار دقیق و قوی دارید. اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار نوپایی را دارید حتماً به آن احتیاج خواهید داشت.

توصیه حرفه‌ای:

فراموش نکنید که یک طرح کسب‌وکار خوب، مبلغ تقریبی که برای شروع به آن احتیاج دارید، مبلغی که برای رشد لازم خواهید داشت و مکانی که قرار است در آن کسب‌وکار برپا شود را شامل می‌شود.

 

۳- به دنبال همکار باشید؛ شریک یا شرکایی قابل اعتماد.

در تمامی کسب‌وکار نوپا، “همکاری” نکته‌ی حائز اهمیتی‌ست. در واقع یکی از رموز موفقیت شرکت‌هایی چون اپل، میکروسافت، گوگل و اینتل همین همکاری است.

اما پیش از انتخاب شریک کاری مطمئن شوید که آن شخص با شما دیدگاه و چشم‌انداز مشترکی دارد. بدون همکاری دوطرفه کسب‌وکار شما رشد نخواهد کرد.

توصیه حرفه‌ای:

یکی از قوانین هوشمندانه‎ی شراکت تجاری،امضای قرارداد انحلال شراکت است. به این دلیل که اگر احیاناً همه چیز بر وفق مراد پیش نرفت راه خروجی منطقی و مناسبی باقی بماند.

 

۴- از اول تمام وقت شروع نکنید. کسب‌وکار جدید را نیمه‌وقت آغاز کنید.

پس از طی برداشتن قدم‌های فوق، گام بعد شروع نیمه‌وقت کسب‌وکار مورد نظرتان است. من همیشه بر اهمیت این نکته برای کارمندان تأکید میکنم. حقیقت این است که بسیاری از ما برای برپا کردن کسب‌وکار خود برنامه ریزی میکنیم ولی همه‌ی ما آمادگی برخواستن و راه افتادن یک‌باره را نداریم.

توصیه حرفه‌ای:

منتظر چراغ سبز نمانید.

 

۵- صبر نکنید تا همه چیز تیره و ناامیدکننده یا شیرین و کامل به نظر برسد! هرچه سریعتر “شروع” کنید.

نکته:

به این‌که اگر کسب‌وکارتان را شروع کنید چه می‌شود یا اگر شروع نکنید چه اتفاقی رخ می‌دهد فکر نکنید!

واقعیت این است که برای “شروع” فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار نیازی به پول ندارید. به گزارش دریک، در واقع اصلاً به منابع مادی احتیاج ندارید؛ تنها باید مصمم باشید و دارای ذهنی مثبت. کسانی که این دو ویژگی را دارند در کسب‌وکار خود پیشرفت می‌کنند.

اگر سرمایه‌ی شما کافی نیست ذهن‌تان را درگیر نکنید، با آن‌چه دارید “شروع” کنید.

فراموش نکنید کارآفرینان مطرح دنیای اینترنت مثل برایان کلارک (Brian Clark)، درن روز (DarrenRowse)، بامیدل اونیبالوسی (BamideleOnibalusi)، مایکل چیبوزور (Michael Chibuzor) و جان چو (John Chow) وقتی کسب‌وکار آنلاین‌شان را آغاز کردند سرمایه‌ی کافی و لازم در اختیارشان نبود و با همان مقدار کمی که داشتند شروع کردند.

به یاد داشته باشیم کمپانی‌های دِل، فیسبوک، گوگل و آمازون همه از خوابگاه‌های دانشجویی شروع شدند؛ شما هیچ بهانه‌ای ندارید!

 

۶- تقسیم کار کنید.

راه‌اندازی و پیگیری امور یک کسب‌وکار نوپا میزان زیادی از وقت و انرژی شما را به خود اختصاص می‌دهد و نیازمند کار و تلاش بسیار است.

قدم بعدی برای شروع کار، تخصیص بهینه‌ی زمان است.

چند ساعت از روز را به کار کردن بر روی کسب‌وکار شخصی خود اختصاص خواهید داد؟

آیا می‌خواهید کسب‌وکارتان را آخر هفته‌ها بگردانید؟

باید به این سؤال‌ها پاسخ دهید.

توصیه حرفه‌ای:

به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان دوام داشته باشد، باید برای ساختنش زمان بگذارید.

اینجا جایی است که شرکای شما وارد قضیه می‌شوند. اگر شریکی دارید وظایف را تقسیم کنید و دائم به خودتان یادآوری کنید که نسبت به موفقیت یا شکست هر تکلیف مسئولیت آن‌را بپذیرید.

نکته:

نگویید “کار روزانه‌ی من وقتی برای برپاکردن کسب‌وکار جدیدم نمی‌گذارد.” هرگز!

من کارآفرینانی مثل اوان چیا (Ewen Chia) و اوبازو اوجیگبیس (ObazuOjeagbase) می‌شناسم که روزها کار معمول‌شان را انجام می‌دادند و شب‌ها کسب‌وکار شخصی‌شان را به پیش می‌بردند.

 

۷- از کارتان استعفا دهید.

این قسمت، بخش محبوب من است!

تبریک می‌گویم!

بعد از شروع کسب‌وکاری کوچک، گام بعدی ترک شغل فعلی است. حقیقت این است که هیچ راهی برای انجام درست و موفق دو کار به‌طور همزمان وجود ندارد.

برای دست‌یابی به حداکثر موفقیت ممکن باید روی یکی تمرکز کنید.

اگر واقعاً می‌خواهید کسب‌وکارتان در مدت زمان کوتاه رشد کند باید تمام تمرکزتان را متوجه آن کنید.

توصیه حرفه‌ای:

زمان‌بندی استعفای‌تان را درست تنظیم کنید. در تصمیم‌گیری عجله نکنید، قبل از استعفا مطمئن شوید که کسب‌وکارتان حداقل کمی پول روانه‌ی حساب بانکی‌تان می‌کند!

 

۸- افسرده نشوید؛ مقاوم باشید!

راه‌اندازی کسب‌وکاری نوپا مثل آب خوردن نیست! واقعاً محتاج کار سخت و سنگین است. اما به یاد داشته باشید که هر چقدر مسیر، پراسترس و دشوار شد تسلیم نشوید.

تسلیم نشوید و کوتاه نیایید.

اگر احساس کردید که از نظر روحی تحت فشار و دچار اضطراب هستید، شرایط سخت و پراسترسی که کارآفرینانی همچون لری پیج (Larry Page)، دیوید فولی (David Filo) و مایکل دل (Michael Dell) کارشان را در آن آغاز کردند به یاد آورید.

از این آدم‌ها برای خودتان مدل و الگو درست کنید.

از اشتباهاتشان درس بگیرید و مطالبشان را بخوانید. این سریع‌ترین راه موفقیت و توسعه‌ی کسب‌وکار نوپای شماست.

 

“این‌که کجا هستید مهم نیست، این‌که به “کجا می‌روید” تعیین‌کننده است.”

-  دنیل آدتنوجی

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی