تبلیغ شماره 1

بازار سهام می‌تواند یک مکان خطرناک باشد. در یک چشم به هم زدن هم می‌شود ثروتمند شد و در همین زمان نیز می‌شود از عرش به فرش آمد. اغلب سرمایه‌گذاران بورس افرادی کله‌شق هستند و انتظار دارند که بازار همیشه در حال رشد باشد، اما در این بین افراد محافظه‌کار نیز کم نیستند. وقتی‌که سرمایه‌گذاران برتر احساس می‌کنند که بازار در آینده‌ای نزدیک ممکن است با سقوط و کاهش ارزش مواجه شود، آن‌ها معمولاً پنج کار را انجام می‌دهند:

موقعیت‌های خطرناک را از بین ببرید

هنگامی‌که برخی از سرمایه‌گذاران خطر را پیش روی خود می‌بینند، آن‌ها با احساسات عمومی همراه می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های خود را به فروش می‌رسانند. سرمایه‌گذاران باهوش با فروش موقعیت‌های خطرناک آغاز می‌کنند و حتی ممکن است برخی کسب‌وکارهای نوپای خود را نیز بفروشند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران حتی ممکن است برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، پایدارترین شرکت‌های خود را نیز به فروش برسانند.

اما بااین‌حال، سرمایه‌گذاران باتجربه از همکاران عصبی خود که همه‌چیز را می‌فروشند و در گوشه‌ای می‌نشینند، تبعیت نمی‌کنند. اگر تمامی دارایی‌های خود را بفروشید و بازار مجدداً به دوران اوج خود بازگردد، شما مطمئناً بخش زیادی از دارایی‌های خود را از دست داده‌اید. بجای فروش همه‌چیز، سرمایه‌گذاران برتر تنها سهام‌های پر ریسک خود را می‌فروشند و شرکت‌های پایدار و سودده را برای خود حفظ می‌کنند.
 

اندوخته نقدی

برخی از سرمایه‌گذاران برتر سهام‌های خود را به فروش می‌رسانند، اما وقتی که پول نقد افزایش می‌یابد، آن‌ها سرمایه‌گذاری مجدد را متوقف می‌کنند. اگر سهامداران سرمایه‌گذاری سنگینی را روی سود سهام‌ها انجام دهند، آن‌ها ممکن است سرمایه‌گذاری‌های مجدد را متوقف کرده و به پول نقد به‌عنوان یک سپر محافظ در برابر ضرر و زیان‌های سهامی روی بیاورند. علاوه بر این، شما می‌دانید که ارزش پول نقد شما اگر در یک حساب امن نزد یک کارگزار مطمئن نگهداری شود، هرگز کاهش نخواهد یافت.

ذخیره کردن منابع نقدی به شما اجازه می‌دهد تا ضرر و زیان‌های کاهش ارزش سهام و رکود در بازار را قابل‌تحمل‌تر کنید. حتی اگر سهام‌های شما با کاهش ارزش بسیار روبرو شوند، سهامدارنی که حجم انبوهی از منابع مالی نقد را در اختیار دارند می‌توانند روزهای بد بازار را پشت سر بگذارند و منتظر روزهای خوب برای سرمایه‌گذاری مجدد بمانند.

البته باید توجه داشته باشید که نگهداری پول نقد یک راه‌حل بلندمدت نیست، زیرا نرخ سپرده پایین و تورم باعث می‌شوند که ارزش پول شما به‌مرور کاهش یابد.

 

به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی با درآمد ثابت حرکت کنید

وقتی‌که بازار حالت ناپایدار به خود می‌گیرد، برخی از سرمایه‌گذاران خسته از این وضعیت، سرمایه‌های خود را به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی با درآمد ثابت سوق می‌دهند. سرمایه‌گذاری‌های با درآمد ثابت که با نام اوراق قرضه نیز شناخته می‌شوند، در بسیاری از زمینه‌ها قابل خریداری هستند. قیمت اوراق قرضه نسبت عکسی با بازار سهام دارد، بدین معنی که وقتی بازار سهام سقوط می‌کند، قیمت اوراق قرضه افزایش می‌یابد.

بازار اوراق قرضه از انواع مختلف اوراق تشکیل شده است که از انواع مختلف آن‌ها می‌توان به اوراق قرضه مشارکتی، دولتی و شهری اشاره کرد. اوراق قرضه مشارکتی انواعی از اوراق قرضه هستند که توسط شرکت‌های بزرگ عرضه می‌شوند. اوراق قرضه دولتی نیز در انواع مختلفی قابلیت عرضه دارند. اوراق قرضه شهری نیز توسط دولت‌های محلی عرضه می‌شوند و اغلب با سود مالیاتی همراه هستند.

نکته‌ای که باید در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی با درآمد ثابت بدانید این است که اگر نرخ بهره افزایش یابد، ارزش سرمایه‌گذاری شما نیز کاهش می‌یابد. در محدوده رشد فعلی، شاید بخواهید که از سرمایه‌گذاری سنگین روی اوراق قرضه اجتناب کنید.

 

بخرید، بخرید، بخرید!

وارن بافت، یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران جهان، می‌گوید: «هر وقت بقیه حریص بودند شما ترسو شوید. هر وقت بقیه ترسو شدند شما حریص شوید». برای سرمایه‌گذاران این پند به این معنی است که وقتی بازار در حال اوج گرفتن است و افراد سودهای خود را برداشت می‌کنند، باید منتظر سقوط ارزش بازار در آینده باشید.

وقتی‌که سرمایه‌گذاران در مورد شرایط ضعیف نگران هستند، زمان خرید فرامی‌رسد. هرچند که سرمایه‌گذاری روی بازارهای در حال سقوط ممکن است یک ریسک بزرگ باشد، اما در اغلب اوقات می‌تواند مزایای زیادی را به دنبال داشته باشد. در دنیای بورس یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید: «پایین بخر و بالا بفروش». خرید سهام در روزهای بد بورس می‌تواند ریسک باشد، اما وقتی‌که بازار مجددا به روزهای اوج خود باز می‌گردد، شما یک سهامدار عمده با سود بسیار هستید.

 

طرح سرمایه‌گذاری خود را داشته باشید

هر سرمایه‌گذار استراتژی منحصربه‌فرد خود را برای مقابله با شرایط بازار ضعیف دارد. وقتی‌که از دهان دیگران می‌شنوید که بازار در حال سقوط است و یا در آینده‌ای نزدیک سقوط خواهد کرد، نباید تصمیمات شتاب‌زده بگیرید. بجای این کار، یک رویکرد آرام و پیوسته را برای تصمیمات سرمایه‌گذاری خود در پیش بگیرید و مطمئن باشید که موفقیت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در انتظار شماست.

 

 

منبع:

برترین ها

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی