تبلیغ شماره 1

ترس‌های مالی همچون هر ترس دیگر باعث توقف رشد می‌شوند و شما را فقیر می‌کنند. این‌گونه ترس‌ها در روان فرد خانه می کنند و اعتماد به نفس او را از بین می‌برند. بدیهی است که در نبود اعتماد کافی به تصمیمات مالی و اقدام به موقع، ریسک فعالیت‌های اقتصادی بیشتر شده و احتمال ناکامی افزایش می‌یابد. چنین شرایطی به‌طور طبیعی به فقر و تنگدستی افراد ترسو خواهد انجامید.

 از این‌رو، شناسایی ترس‌های درونی، به‌ویژه در زمینه پول و سرمایه، مسیری مطمئن به سوی موفقیت شماست. البته توجه داشته باشید که شجاعت در اینجا به معنای بی‌منطقی و عملکرد بی‌قاعده نیست.

برای آن‌که در سال جدید شجاعت مالی بیشتری داشته باشید، چند نمونه از مهم‌ترین ترس‌های مرتبط با پول را به شما معرفی می‌کنیم. غلبه بر این ترس‌ها موفقیت و پیشرفت شما را در سال پیش‌رو افزایش خواهد داد.

 

۱- ترس از کمبود درآمد

بسیاری از افراد زندگی ماهانه خود را به صورت مرزی می‌گذراند. به این معنا که درآمد آنها کاملاً با هزینه‌های ماهانه برابر است و به همین دلیل در نوعی هراس دائمی از کمبود درآمد و کسری به سر می‌برند. این وضعیت در شرایط نابسامان اقتصادی تشدید می‌شود. اما در کنار عوامل کلان اقتصادی، برخی عادات و رویه‌های نادرست نیز در ایجاد این ترس دخیل هستند. به‌طور مثال، فقدان بودجه‌بندی در خانواده و هزینه بی‌حساب و کتاب به‌طور طبیعی باعث کمبود پول می‌شود. در چنین وضعیتی، هیچ الگوی ایده‌آلی برای صرف کردن پول وجود ندارد و اعضای خانواده درآمدها و منابع مالی را بیهوده هدر می‌دهند. بدیهی است با اندکی برنامه‌ریزی و تلاش برای اجرای بودجه‌ای دقیق، غلبه بر این ترس امکان‌پذیر خواهد بود.

 

۲- ترس از بدهی

گاهی اوقات به نظر می‌رسد که بدهی‌ها پایان‌ناپذیر هستند و هرچه می‌کوشیم تا آنها را بازگردانده و منابع مالی خود را آزاد کنیم، در نهایت همچنان در میان میزان زیادی بدهی گرفتار هستیم. اما این ترس کاملاً بی‌مورد است و خروج از وضعیت بدهکاری کاملاً امکان‌پذیر است. در اینجا نیز به مانند اغلب موقعیت‌های اقتصادی کلید اصلی در برنامه‌ریزی نهفته است. در گام نخست سعی کنید از ایجاد هر بدهی‌ تازه‌ای اجتناب کنید؛ چراکه در اغلب موارد باقی‌ماندن در شرایط بدهکاری به این دلیل است که همچنان به ایجاد بدهی‌های جدید مشغول هستیم. برای این‌کار نیاز به بودجه خواهید داشت تا هزینه‌ها را کنترل کرده و نیاز به وام یا قرض گرفتن را از بین ببرد. در ادامه، فهرستی از بدهی‌های موجود تهیه کرده و آنها را بر اساس معیارهایی چون سود و میزان تعویق بازپرداخت طبقه‌بندی نمایید. سپس آرام‌آرام بدهی‌ها را از فهرست انتخاب کرده و خود را از آنها رها سازید.

 

۳- ترس از ناممکن بودن بازنشستگی

این ترس نیز به‌ویژه در سنین میانی گریبان افراد را می‌گیرد. از دید برخی از کارمندان، شرایط مالی خانواده و جامعه به نحوی است که امکان بازنسشتگی برای آنها وجود نخواهد داشت و مجبور خواهند بود پس از پایان دوران کاری، همچنان به کار مشغول باشند. این ترس که ریشه در عادات نادرست مالی از جمله پس‌انداز نکردن دارد، می‌تواند به کیفیت کار فرد آسیب رسانده و بر مشکلات او بیفزاید. برای پرهیز از این‌گونه اضطراب‌ها، سعی کنید برنامه دقیقی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری ترتیب دهید. به‌علاوه، بهتر است در زمان خدمت و  به دنبال تهیه بیمه مناسب برای دوران پایان کار خود باشید.

 

۴- ترس از دست دادن کار

موقعیت شغلی نه تنها منبع اصلی درآمد افراد است، بلکه بخشی از هویت آنها نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل ترس از دست دادن شغل و موقعیت کاری از جمله مهم‌ترین هراس‌هایی است که افراد با آن مواجه اند. این ترس گاه چنان نیرومند است که تمام برنامه‌های متعادلی و پولی فرد را تحت‌الشعاع قرار داده و حتی مانع پیشرفت او می‌شود. به همین دلیل شناخت دقیق ماهیت این‌گونه هراس‌ها و راه غلبه بر آنها از لوازم اصلی موفقیت کاری است. البته به مانند موارد پیشین، ترس از دست دادن شغل که باعث تن دادن به شرایط ناعادلانه و عدم تلاش برای ارتقا می‌شود، از دیگر عادات نادرست مالی نشأت گرفته است. اگر فرد دارای پس‌انداز کافی بوده و بخشی از درآمد خود را در طول سال‌های کار سرمایه‌گذاری کرده باشد، در صورت نامطلوب بودن شرایط کار و یا پیدا کردن موقعیتی بهتر، از ترس بیکار ماندن موقعیت‌ها را از دست نخواهد داد. او به پشتوانه پس‌انداز خود می‌تواند با شجاعت تصمیم بگیرد و شجاعت همواره کلید موفقیت است.

 

۵- تـرس از عدم تأمیـن مسکن

مسأله مسکن نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام جهان مشکلی جدی است که خانواده‌ها را نگران می‌سازد. به همین دلیل، ترس از ناتوانی در تأمین مسکن نیز از جمله ترس‌های فلج‌کننده است و موقعیت مالی فرد را دچار تنش می‌کند. البته غلبه بر مسأله مسکن به سادگی موارد قبلی نیست و به برنامه‌ریزی و پس‌انداز بلندمدت نیاز دارد. اما می‌توان از طریق تحلیل دقیق قیمت واحدهای مسکونی و انتخاب زمان مناسب، تصمیم درست را اخذ نمود و بر هراس ناشی از این مسأله غلبه کرد.

 

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره۱۷و۱۸، اسفند۱۳۹۴ و فروردین ۱۳۹۵

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی