تبلیغ شماره 1

زمانی که از ثروت صحبت به میان می‌آید، همه دوست دارند راهی ساده پیدا کنند ویک شبه به ثروتی افسانه‌ای دست یابند. اما گرایش به چنین روش‌هایی و تلاش برای یک شبه ره صد ساله رفتن خطرناک‌ترین روش برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است. روشی که به احتمال زیاد به شکست خواهد انجامید و فرد را به جای ثروت با فقر روبرو خواهد ساخت.

از این رو، شما برای موفقت نیاز به بخت و اقبالی بلند ندارید، بلکه تنها باید اندکی هوشمندانه عمل کنید و با اخذ تصمیم مناسب در زمان مناسب، آرام آرام ثروت خود را افزایش دهید. روش‌های پیشنهادی زیر اصولی ساده و قابل فهم را برای دستیابی به این هدف به شما پیشنهاد می‌کنند.

 

اصول کلی در تدوین برنامه

 

پیش از هر چیز به خاطر داشته باشید که برنامه شما نه برای امروز که برای فردا طراحی می‌شود

به تیتر اخبار و نوسانات روزانه بازارها اهمیت ندهید

بازار صعودی را شانسی بزرگ و بازار نزولی را مصیبتی جبران‌ناپذیر ندانید

سیاست مشخصی را برای اختصاص میزان سرمایه لازم در پیش بگیرید. به نرخ بازده و ریسک‌پذیری خود توجه کنید

به برنامه خود وفادار بمانید

برای افزایش اعتبار برنامه و وفاداری بیشتر، میزان مشخصی از پول را برای حضور در بازار نزولی کنار بگذارید

این جمله را به خاطر داشته باشد که «حداقل زمان برای موفقیت سرمایه‌گذاری پنج سال است». به روندهای کوتاه مدت اهمیت ندهید

گاهی اوقات بهترین سرمایه‌گذاری‌ها آنهایی هستند که انجام نداده‌اید!

 

ریسک

ریسک سرمایه عاملی بسیار ترس‌آور است. با این وجود نباید از آن پرهیز کنید. تلاش خود را بر مدیریت آن معطوف کنید.

تنوع: در بازارهای گوناگون با درجات متنوعی از ریسک حضور داشته باشید. متمرکز کردن سرمایه در یک بازار و یا یک ابزار خاص ممکن است نتایج فاجعه‌باری در پی داشته باشد. حتما اوراق با بهره ثابت را در سبد خود بگنجانید.

اصطلاح سبد سرمایه : معامله‌گر خوب کسی نیست که سهمی را خریداری نموده و بعد آن را فراموش کند. بلکه کسی است که پس از خرید سهم به طور مرتب آن را رصد نموده و سبد خود را مدیریت می‌کند. به طور مثال، با تغییر شرایط کلان اقتصادی، میزان هر یک از ابزارهای مالی و درصد آنها در سبد شما باید تغییر کند. اگر اطلاعات کافی در چنین زمینه‌هایی ندارد، حتما از مشاوره متخصصان استفاده کنید.

اطمینان را با امنیت اشتباه نگیرید: هیچ گاه اطمینان شخصی خود را بر امنیت زندگی ترجیح ندهید. اگر شرایط سبد شما به گونه‌ای است که زندگی عادی را مختل نموده است، باید به سرعت برای تغییر شرایط دست به اقدام بزنید.

ظرفیت ریسک را با ریسک‌پذیری اشتباه نگیرید: هر فردی بر اساس میزان سرمایه خود قادر است سطحی از ریسک را متحمل شود. اما این امر به معنای ریسک‌پذیری به همان میزان نیست. ریسک‌پذیری شما پیش از هر چیز در نسبت با اهداف تعیین‌شده و شرایط حاکم بر زندگی مشخص می‌شود. خلط میان این دو مقوله ممکن است به نتایج ناگواری بینجامد. البته این شرایط از سوی دیگر نیز قابل وقوع است. مثلا اینکه فرد به سبب اشتباه در تخمین ریسک‌پذیری در میانه بازار منفی به طور کامل نقد شود، ممکن است اشتباه جبران‌ناپذیری باشد. برای فهم بهتر این مساله و اخذ تصمیم درست با متخصصان مشاوره کنید.

 

عایدی سرمایه

به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری شما باید تغییر طولانی مدت را هدف گرفته باشد.

آنچه قابل اندازه‌گیری است، قابل مدیریت نیز هست : این جمله بدان معنا است که فرآیند سرمایه‌گذاری تنها به بررسی و خرید سهام و دیگر ابزارهای مالی محدود نمی‌شود. باید به صورت مداوم موارد سرمایه‌گذاری خود را بررسی کنید و نتایج را بازبینی نمایید. در محاسبه این موارد نرخ مالیات و عوارض را فراموش نکنید.

برای ارزیابی دقیق‌تر از معیاری شخص استفاده کنید: بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون معیار خاص و تعیین دقیق توقعات خود اقدام به سرمایه‌گذاری می کنند. روشی که به طور قطع در دراز مدت زیان‌آور خواهد بود. چراکه بدون معیاری مشخص امکان بررسی و تحلیل نتایج وجود ندارد. به علاوه ممکن است معیارهای افراد در طول زمان تغییر کند و از این رو، بازبینی موارد مشابه به صورت‌های متفاوتی صورت پذیرد. امری که برای سرمایه‌گذاری موفق یک فاجعه است.

در کنار موارد فوق، نکات دیگری نیز از سوی متخصصان پیشنهاد شده است که به کار بردن آنها در سرمایه‌گذاری موفق موثر است:

نخست به خودتان توجه کنید: بسیاری از سرمایه‌گذاران توجه خود را معطوف به بازار و میزان سرمایه نموده و خود و خانواده را از یاد می‌برند. این روشی بسیار نادرست است. ممکن است سرمایه‌گذاری شما به هر دلیلی با شکست مواجه شود. در این شرایط اگر تمهیدات ویژه‌ای را نیندیشیده باشید، مطمئنا به دردسر خواهید افتاد. در این مسیر، به دوران بازنشستگی اهمیت دهید و از طریق پس‌انداز و خرید بیمه مناسب این دوران را پیشتیبانی کنید. به علاوه صندوقی اضطراری را نیز در نظر بگیرید که در مواقع ضروری به سرعت در اختیار شما باشد.

اطلاعات را با آگاهی اشتباه نگیرید : ممکن است شما اطلاعات زیادی از بازار سرمایه داشته باشید، اخبار را به صورت مداوم دنبال کنید و خود را در این زمینه کاملا خبره بدانید. اما وجود این اطلاعات به معنای آگاهی و دانش در خصوص بازار نیست. برای کسب دانش کافی باید بر اصول تمرکز کنید، قدرت تحلیل خود را توسعه دهید و به یاد داشته باشید که قواعد ساده برای سود مناسب چیست. متاسفانه این موارد عموما از سوی سرمایه‌گذاران نادیده گرفته می‌‌شود.

 

 

در سرمایه‌گذاری خود از این سه عامل آگاه باشید:

 

۱- فلسفه: جهان سرمایه‌گذاری پر از سودها و زیان‌ها است  و هیچ کس نمی‌تواند همیشه برنده باشد. همیشه بدانید که به چه دلیل روی به سرمایه‌گذای آورده‌اید و فلسفه حضورتان در بازار را تحلیل کنید. با این کار در شرایط دشوار و بازار نزولی روحیه‌تان را از دست نمی‌دهید و می‌توانید بر شرایط سخت غلبه کنید.

۲- فرآیند: پس از آگاهی یافتن از فلسفه کلی حضور خود در بازار سرمایه، گام بعدی شناختن فرآیندهای موفق است. چراکه برخورداری از نگرشی کلی در خصوص بازار به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. عملکرد افراد موفق را تجزیه و تحلیل نمایید، مطالعه دائمی را دنبال کنید و پیوسته بیاموزید.

۳- اجرا: پس از آگاهی یافتن از جزئیات روش سرمایه‌گذاری، گام بعدی تلاش برای پیاده‌سازی آنها است. در این مسیر می‌توانید از تجربیات افراد موفق استفاده کنید. اگر از مهارت خود مطمئن نیستید، استفاده از مشاوران خبره را فراموش نکنید.

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۳، مهر ۱۳۹۴

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی