تبلیغ شماره 1

اگر شما یک سرمایه‌گذار مبتدی هستید، لازم است قبل از مبادرت به امر سرمایه‌گذاری، اصول اولیۀ آن را بیاموزید ما در این مطلب سعی می‌کنیم برخی از این اصول را برای شما بیان کنیم:

شروع را به تأخیر نیندازید!
تأخیر جایز نیست. همین نقطۀ شروع است که تفاوت میان افراد را ایجاد می‌کند. هرچه زودتر شروع کنید زمان بیشتری در اختیار دارید تا عملکرد واقعی سرمایه‌گذاری‌هایتان را ببینید. همچنین با سرمایه‌گذاری مجدد سودهای حاصل از هر سرمایه‌گذاری می‌توانید سودهای جدیدی کسب کنید.

 

خودتان را بشناسید!
به سؤال‌های زیر در مورد وضعیت کنونی خود پاسخ دهید: میزان ثروت، درآمدها و هزینه‌های ماهانه شما چقدر است؟ آیا می‌توانید در بخشی از این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید؟ چه وام‌هایی دارید و با چه نرخ بهره‌ای؟ بازدهی ایده‌آل یک سرمایه‌گذاری ازنظر شما چقدر است؟
همچنین باید اهداف سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. برای دستیابی به آن‌ها به چه مقدار سرمایه احتیاج دارید و اینکه آیا در مسیری صحیح قرار گرفته‌اید یا خیر؟
در آخر باید سطح تحمل ریسک خود را مشخص کنید. این مسئله به فاکتورهای مختلفی نظیر سن، شغل، امنیت شغلی، میزان ثروت، افق سرمایه‌گذاری و بسیاری دیگر از ویژگی‌های شخصیتی شما بستگی دارد.

 

امور مالی خود را سامان‌دهی کنید!
قبل از فکرکردن به هر سرمایه‌گذاری لازم است امور مالی ماهانۀ خود را بررسی کنید. عادات مصرفی خود را بشناسید. دقت کنید که بخش اعظم درآمد شما در چه زمینه‌ای هزینه می‌شود. اگر بدهی زیاد و با نرخ بالایی دارید لازم است قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری مقداری بار وام‌های خود را سبک‌تر کنید. به اندازۀ مخارج ضروری سه تا شش ماه آیندۀ خود پول کنار بگذارید و هرگز در موقعیت‌های پیچیده و تخصصی‌ که درکی از آن‌ها ندارید سرمایه‌گذاری نکنید.

 

افق زمانی بلندمدت
اگر شما افق زمانی خود را بلندمدت درنظر بگیرید از نوسانات کوتاه‌مدت نگران نمی‌شوید. اینکه همۀ اقتصادها و کسب‌وکارها دوره‌های رونق و رکود دارند، امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. سعی نکنید خودتان را با این چرخه‌های کوتاه‌مدت هماهنگ کنید. اگر وارد سرمایه‌گذاری شده‌اید که موقعیت مناسبی داشته است، تحت‌تأثیر نوسانات مقطعی قرار نگیرید. فقط کافی است به شکل دوره‌ای برنامه‌های خود را مرور کرده و در صورت صلاحدید تغییراتی در آن ایجاد کنید. اگر در این راه به مشکلی برخوردید با مشاور سرمایه‌گذاری مشورت کنید.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری
صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری یک ابزار مناسب است که به شما این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت در دارایی‌های با ریسک بیشتر، نظیر سهام سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیاز به صبر دارد؛ اما می‌تواند بازدهی شما را افزایش دهد. تجربه در مورد سرمایه‌گذاران مبتدی نشان می‌دهد که اعتمادکنندگان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، درمقایسه با گروه دیگر که شخصاً به این امر اقدام کرده‌اند، مطلوبیت بیشتری عایدشان شده است و این بیشتر به دلیل سود مرکب (سود کسب‌شده روی سود) ناشی از سرمایه‌گذاری‌های آنهاست.

 

خودتان را با دانشتان بیمه کنید!
فراموش نکنید که بزرگ‌ترین قدرت شما دانش شماست. همیشه اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید. درک درست از مسائل مالی شخصی می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد. همیشه ریسک و بازده خود را بررسی کنید و به هر توصیه و مشاوره‌ای با نگاهی موشکافانه و محتاطانه بنگرید.
اگر در نظر دارید سهام شرکت خاصی را بخرید، در مورد آن تحقیق کنید. داده‌های تاریخی آن را بررسی کرده و سعی کنید تا حد ممکن آینده را پیش روی خود ترسیم کنید. اگر برای بررسی کل بازار وقت کافی ندارید، حتماً عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه صندوق‌های شاخص را مورد بررسی قرار دهید.

 

از متخصصان مالی مشاوره بگیرید!ُ
اگر یک تجربۀ ناموفق سرمایه‌گذاری داشته‌اید و از تکرار آن نگرانید یا حتی نگرانی اجازه نداده تاکنون این کار را امتحان کنید، یا زمان و تخصص لازم برای آن را ندارید، بهتر است از مشاور حرفه‌ای کمک بخواهید و یا این کار را به شرکت‌های سبدگردان بسپارید.
توجه کنید که در انتخاب این شرکت‌ها دقت لازم را داشته باشید و مطمئن شوید سرمایۀ خود را در اختیار شخصی قابل اعتماد قرار داده‌اید. سایت سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان یک نهاد نظارتی می‌تواند اطلاعات خوبی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

 

 

نویسنده: زهرا محمدرحیمی

ماهنامه معیشت، شماره ۲۹، اسفند ۹۵

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی