تبلیغ شماره 1

آن چیست که افراد ثروتمند از آن برخوردارند و مابقی انسان‌ها از آن بی‌بهره‌اند؟ آیا به‌دنیا آمدن در خانواده‌ای ثروتمند شرطی لازم و ضروری برای افرادی است که می‌خواهند به امنیت مالی برسند؟ تحصیلات چه سهمی در این آیندۀ درخشان دارد؟ و آیا با داشتن تنها برخی از ویژگی‌های خاص شخصیتی می‌توانیم آیندۀ یک فرد موفق ثروتمند را در خود ببینیم؟

 

نظریۀ «ژن ثروتمندی» موضوع بحث‌برانگیز این روزهای عالم ژنتیک و اقتصاد در ممالک توسعه‌یافته‌ای همچون آمریکاست و دانشمندان به‌دنبال اثبات این موضوع‌اند که افراد ثروتمند، ثروتمند به‌دنیا می‌آیند. گرچه این نظریه مخالفان بسیاری دارد، ولی در این مقاله به اثبات آن خواهیم پرداخت و اینکه انسان‌ها با توجه به تیپ شخصیتی ذاتی که با آن به‌دنیا می‌آیند، آیندۀ خود را می‌سازند. برای درک بهتر موضوع بهتر است مقدمه‌ای در ارتباط با ژنتیک رفتاری انسان بیان شود.

شاخۀ مهمی از علم ژنتیک (ژن‌شناسی) که به بررسی تأثیر عوامل ژنی بر رفتار افراد می‌پردازد، ژنتیک رفتاری (Behavior Genetic) نام دارد. پیام اصلی ژنتیک رفتاری، فردیت ژنتیکی است که هر انسان براساس محتوای ژنتیکی که از پدر و مادر خود به‌ارث برده است از چه شخصیت، هویت و رفتارهایی در آینده برخوردار خواهد بود. در گذشته باور عموم مردم و حتی جمع کثیری از دانشمندان بر این بوده است که بسیاری از رفتارهای انسان‌ها پس از تولد کسب می‌شود و شخصیت و هویت یک کودک از سن ۲ تا ۴ سالگی به بعد شکل می‌گیرد و کاملاً اکتسابی است. اما امروزه با ظهور علم ژنتیک به‌ویژه ژنتیک رفتاری که به آن اپی‌ژنتیک (تغییرات ژنتیکی که پس از تولد در ژن‌ها رخ می‌دهد) هم گفته می‌شود، می‌توان به این باور رسید که هرآنچه در آینده خواهیم داشت از ابتدا برای ما همچون هدیه‌ای از جانب پدر و مادرمان به‌ارث رسیده است.

در مقالۀ علمی که ماه گذشته (آوریل ۲۰۱۷) مجلۀ فورچون به‌چاپ رسانده است، به معرفی علم جدیدی به نام Genoeconomicsپرداخته است، که نشان‌دهندۀ ارتباط قوی بین ژن و ثروت بوده و حتی بعد از عواملی مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی، آموزش و پرورش، درآمد، و ارث از والدین قرار می‌گیرد. محققان برای انجام این پژوهش ۴۴۰۰ آمریکایی بیش از ۵۰ سال و همسران آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. محققان این پژوهش را با استفاده از آنچه «نمرۀ پلی‌ژنیک»(یک شاخص توسعه‌یافته به‌دست متخصصان ژنتیک رفتاری که ۷۴ نشانگر ژنتیکی خاص را با پیشرفت تحصیلی مرتبط ساخته است) نام دارد، انجام داده‌اند. این شاخص برای رأی دادن به کیفیت ژن‌های یک فرد تعیین شده است و افراد با نمرات عالی، نسبت‌به افرادی که نمرات کمتری کسب می‌کنند، احتمال بیشتری برای ثروتمندتر شدن دارند. وجه اشتراک همۀ این کارآفرینانِ موفق این است که آن‌ها به‌جای تکیه‌کردن به امنیت کاذب یک شغل ترجیح می‌دهند کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند. براساس نتایج این مطالعه، راه‌اندازی تجارت شخصی به‌ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خاصی نیاز دارد. برای مثال داشتن انرژی فراوان و توانایی کار به میزان ۷۰ تا ۸۰ ساعت در هفته تنها دو نمونه از این خصوصیات تعیین‌کننده است. این افراد غالباً کمتر از دیگران می‌خوابند و به‌طور مرتب به تعطیلات می‌روند. داشتن چشم‌انداز روشن و اعتمادبه‌نفس بالا دو ویژگی دیگری است که برای کسب ثروت و پولدار شدن ضروری است.

نشانگرهای مشترکی را که برپایۀ نمرۀ پلی‌ژنیکی در بین افراد موفق ثروتمند یافته‌اند، براساس ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری آن‌ها درنظر گرفته‌اند. یکی دیگر از این نشانگرهای مشترک بین افراد موفق ثروتمند این است که به نوعی از توانایی بی‌نظیری برای پیش‌بینی احتمالات آینده برخوردارند و هر وقت که فرصت مناسبی پیدا کنند به‌خوبی می‌توانند انرژی و تلاش خود را روی آن متمرکز کنند. افرادی که ارزش دارایی‌هایشان زیاد است از توان تحمل ریسک نسبتاً بالایی برخوردارند و به‌خوبی درک می‌کنند که یکی از بخش‌های ضروری کسب سود، ریسک است؛ اما بااین‌حال هرگز عجله نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در ریسک دید بلندمدت داشته باشند.

این تحقیق تأییدی است بر تیپ‌های شخصیتی افراد که براساس نشانه‌های متفاوت شخصیتی ‌شناسایی پذیرند. نکتۀ ظریف و دقیق این بخش، شخصیت‌شناسی آن است که هر فردی براساس محتوای ژنتیکی که از والدین خود به‌ارث می‌برد، تیپ و شخصیت متفاوتی نسبت‌به دیگران دارد که مانند اثر انگشت او منحصر به فرد است و تکراری نیست. درواقع به‌طور مادرزادی کسب کرده است و در تمام طول عمر با اوست و روی زندگی و سرنوشتش تأثیر می‌گذارد.

انسان‌ها براساس ترجیحات روانی و رفتاری متنوعی که دارند شانزده تیپ جداگانه و منحصر به فرد مادرزادی می‌توانند داشته باشند. تشخیص این ترجیحات ژنتیکی ممکن است گاهی مشکل باشد؛ ولی با شناخت کامل همۀ ترجیحات روانی می‌توانیم به شناخت شخصیت و تیپ خود برسیم. در دو شمارۀ قبلی به معرفی و نحوۀ شناسایی تیپ‌های مختلف افراد پرداختیم. به‌طور خلاصه اگر بخواهیم آن را مرور کنیم:

براساس تست شخصیت‌شناسی MBTI(Myers& Brigs Type Indicator) یا شاخص تیپ‌شناسی مایرز- بریگز که هم‌اکنون مؤسسه CCA بریتانیا به افراد آموزش می‌دهد، هر فردی دارای تیپ شخصیتی منحصر به فرد خود است که با این تیپ متولد می‌شود و درواقع مهم‌ترین قسمت هویت ژنتیکی ما انسان‌هاست. امروزه براساس ترجیحات روانی و رفتارهای شاخص افراد در موقعیت‌های مختلف می‌توان تیپ‌های شخصیتی متنوع افراد را شناسایی کرد و درنهایت با داشتن چنین دانش ارزشمندی می‌توان پیش‌بینی کرد که افراد در چه بخش‌ها و حوزه‌هایی به‌ویژه مالی و اقتصادی، تحصیلی، ازدواج، انتخاب شغل و داشتن بهترین ارتباط با همکاران و مدیران، موفق‌تر عمل کنند.

شناخت انتخاب‌ها و ترجیحات ما در ۴ دسته اصلی قرار می‌گیرد: ۱٫ دریافت انرژی: افراد در این بخش براساس دریافت و پرداخت انرژی به دو دسته برون‌گرا و دورن‌گرا دسته‌بندی می‌شوند؛ ۲٫ دریافت اطلاعات: افراد براساس دریافت اطلاعات از منابع مختلف (رسانه، کتاب، مقاله، اینترنت، دانشگاه، مشاوران، روابط کاری و عاطفی و…) به دو دسته S (منطقی) و N (شمی- شهودی) تقسیم می‌شوند؛۳٫ نحوۀ تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری افراد دربارۀ مسائل گوناگون است. افراد برای تصمیم‌گیری‌های متفاوت یا ترجیح تفکری (Thinking) دارند یا ترجیح احساسی (Feeling)، به بیان دیگر یا براساس تفکرات و استدلال‌های منطقی خود تصمیم می‌گیرند یا یک‌سری ارزش‌های شخصی دارند که به‌شدت به آن‌ها پایبند بوده و براساس آن نتیجه‌گیری می‌کنند؛ ۴٫ آخرین بخش به سبک زندگی و محیط پیرامون آن‌ها نیز وابسته است که بخشی از آن ژنتیکی و بخشی دیگر اکتسابی است. بر این اساس افراد یا منظم (Judging) یا منعطف (Perceiving) هستند. حال با بررسی دقیق زوایای مختلف شخصیتی از دوران کودکی تا حال حاضر می‌توانیم به تیپ شخصیتی خودمان برسیم و البته باید توجه داشت که در به‌دست‌آوردن درست‌ترین و دقیق‌ترین تیپ خودمان باید با خودمان صادق باشیم و در هنگامی که به این تست‌ها مراجعه می‌کنیم، برای به‌دست‌آوردن روشن‌ترین نقشۀ ژنتیکی شخصیتی و رفتاری صحیح‌ترین ترجیحات و انتخاب‌های رفتاری‌مان را تیک بزنیم؛ نه آنچه دوست داریم باشیم و می‌خواهیم در آینده به آن نقطه برسیم.

 

 

 

معیشت اردیبهشت ماه ۱۳۹۶

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی