تبلیغ شماره 1

گردهم‌آیی‌ خانوادگی، به‌ویژه در زمان تعطیلات، رویدادی شیرین و خاطره‌انگیز است. در این جمع‌های دوستانه افراد به گفتگو و تبادل‌نظر درباره مسائل مالی می‌پردازند و روابط میان خود را بار دیگر تحکیم می‌کنند. به‌طور طبیعی یکی از موضوعات اصلی در این‌گونه مهمانی‌ها بحث در خصوص مسائل پولی و مالی است. البته این‌گونه بحث‌ها صرفاً به موضوعات کلان محدود نمی‌شود، بلکه ممکن است مسائل شخصی و موارد خاص را نیز شامل شود. به همین جهت، برخورداری از مهارت رویارویی با مباحث مالی و مدیریت گفتگوها در خانواده ویژگی بسیار مهمی است که برخورداری از آن به استحکام بیشتر روابط میان اعضای خانواده منتهی خواهد شد. توصیه‌های زیر شما را در این مسیر یاری خواهند کرد

 

۱- گفتگوهای مهم را در جمع انجام ندهید
پول از جمله حوزه‌هایی است که افراد تمایل چندانی به شفافیت در آن ندارند. این روحیه، چه آن را مثبت تلقی کنیم و چه منفی، در نهایت بر عملکرد اکثر ما حکم‌فرما است. از این‌رو اگر به دنبال گفتگویی مهم درباره پول هستید، سعی کنید بحث را در فضایی رودررو و به‌صورت خصوصی انجام دهید. به‌طور مثال اگر می‌خواهید از بستگان خود پول قرض کنید و یا درخواست قرض آنها را رد کنید، بهتر است فرد را به گوشه‌ای دعوت کرده و حرف‌های‌تان را به‌صورت خصوصی با او در میان بگذارید. اگر گفتگوها علنی و در فضای عمومی مهمانی انجام شود، مسیر تحقق خواسته شما پیچیده‌تر خواهد، شد؛ ضمن آن‌که ممکن است باعث دلخوری و رنجش خاطر اعضای خانواده نیز شود.

 

۲- مباحث مهم را در اولین فرصت انجام دهید
به تأخیر انداختن مشکلات مالی و طرح نکردن آنها با اعضای خانواده ممکن است مسأله را پیچیده‌تر کند. به‌طور مثال، اگر والدین مسن شما دارای بیمه درمانی مناسب نیستند، بهتر است پیش از آن‌که با مسأله‌ای در خصوص سلامتی مواجه شوند، آنها را درباره اهمیت مسأله آگاه سازید. یا اگر بدهی سنگینی دارید و نیازمند کمک هستید، پیش از آن‌که کار دشوار شود، از دوستان و پدر و مادرتان کمک بخواهید و مانع وقایع ناخوشایند بعدی شوید.
برای متقاعد ساختن طرف مقابل، سعی کنید از مثال‌های روشن و موارد مشابه در سایر خانواده‌ها استفاده کنید. با این کار مسأله برای فرد روشن‌تر شده و احتمال حل شدن مشکل بیشتر می‌شود. البته نباید این روش را در قالب گونه‌ای مقایسه و سرزنش استفاده کنید؛ چراکه با این کار احساسات فرد را تحریک کرده و مانع توافق بر سر موضوع بحث خواهید شد.

 

۳- فرزندان را از قبل برای تغییرات آماده کنید
اگر به‌دنبال ایجاد تغییر در رویه‌های مالی خانواده هستید و یا می‌خواهید برنامه‌های جدیدی را به اجرا درآورید، بهتر است با فرزندان بالغ خود درباره این مسأله گفتگو کنید. چراکه این دست تغییرات منجر به تغییر الگوی هزینه و صرف پول در خانواده می‌شوند و این مسأله کیفیت زندگی فرزندان (و دیگر اطرافیان) شما را تغییر خواهد داد. سعی کنید بدون نگران ساختن آنها مسأله را به نحوی شفاف مطرح کرده و ضمن ایجاد فضایی دوستانه، از نظرات آنها آگاه شوید. با این کار فرزندان شما احساس مشارکت در اهداف کلان خانواده خواهند کرد و در برابر سختی‌های احتمالی مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد.

 

۴- از واکنش تند در زمان مخالفت پرهیز کنید
هر گفتگو به‌طور طبیعی ممکن است به مخالفت یا موافقت میان طرفین بینجامد. این ماهیت گفتگو میان انسان‌ها است و به‌طور طبیعی، مسائل مالی را نیز در برمی‌گیرد. اگر با پیشنهاد نامناسبی مواجه شدید یا با حرف‌های طرف مقابل خود مخالف بودید، به هیچ عنوان واکنش تند و خشن نشان ندهید. گاهی اوقات صمیمیت میان اعضای خانواده باعث ابراز مستقیم احساسات شده و بحث به جدال و درگیری لفظی تبدیل می‌شود. این جدال‌ها نه تنها باعث دلخوری و رنجش می‌شوند، بلکه بحث درباره مسأله موردنظر را نیز از اساس منتفی می‌سازند.

 

 

منبع:

معیشت

 

  جهت پژوهش بیشتر کلیک کنید:                                                                                                                                                     

  •     اصول اولیه برنامه ریزی هوشمندانه مالی  
  •      مدیریت مالی و راهکارهای مدیریت                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی