تبلیغ شماره 1

آموزش مهارت‌های زندگی بخش مهمی از تربیت فرزندان است. والدین باید به دقت رشد فرزند خود را زیر نظر گرفته و رفتار او را در جهت درست هدایت کنند. بدون این توجه، فرزندان نامناسب رشد می‌کنند و پس از ورود به جامعه توانایی پیشرفت نخواهند داشت. از مهم‌ترین مواردی که آموختن آن‌ها به کودکان ضروری است، اهمیت استقلال و ثبات مالی است. فرزند شما باید با رویه‌های جاری در خصوص پول، کار و مدیریت مالی آشنا باشد و مهارت مورد نیاز را در این زمینه‌ها کسب کند. از این رو والدین باید در نقش مشاوری باتجربه ظاهر شده و فرزند خود را به‌خوبی آموزش دهند. موارد زیر از مهم‌ترین وظایف پدران و مادران در این زمینه است

 

۱- مشاوره کاری

کودک شما باید اهمیت کار و نقش محوری آن را در زندگی بشناسد. این آموزش از چند بخش متفاوت تشکیل می‌شود. پیش از هر چیز باید کودک خود را به نحوی آموزش دهید که کار کردن برایش به یک ارزش تبدیل شود. می‌توانید آموختن این مهارت‌ را با مشارکت فرزند خود در امور خانه آغاز کنید. در گام بعد، با افزایش سن کودک، می‌توانید او را برای ورود جدی‌تر به فضای کسب و کار آماده‌ کنید. آشنایی با شیوه‌های کاریابی، نحوه تعامل با دیگران و نظم از مهم‌ترین نکات در این زمینه است.

 

۲- معرفی قواعد اصلی

کودک شما باید قواعد بازی را در حوزه پولی و مالی بیاموزد. سعی کنید برای او مبلغ ماهانه‌ای تعیین کنید و تأمین برخی از نیازهای جزئی را به عهده‌اش بگذارید. از این راه کودک با فرایند درآمد و هزینه آشنا می‌شود و اصول ابتدایی بودجه‌بندی و کنترل هزینه‌ها را یاد می‌گیرد. سعی کنید در طی این گونه آموزش‌ها، قوانین اساسی را به‌تدریج به او معرفی کنید و هر موفقیت فرزند خود را با پاداش تلافی کنید. این فرایند شرطی‌سازی، روند پیشرفت کودک را سرعت بخشیده و آموزش را مؤثرتر می‌کند.

 

۳- حمایت مالی

نباید بیش از اندازه به کودک سخت‌ بگیرید. دوران کودکی مقطعی تکرارناپذیر است که به هیچ عنوان باز نمی‌گردد. سعی کنید به صورت معقول از کودک خود حمایت کنید و نیازهای او را برآورده سازید. در کنار حمایت، تلاش برای فهم محدودیت‌ها نیز باید به کودک آموخته شود. سعی کنید گاه و بی‌گاه برخی از خواسته‌های او را تأمین نکنید و آن را به مقطع بعدی موکول کنید. اگر سن کودک شما بیشتر است، می‌توانید به صورت مستقیم درباره محدودیت‌های مالی با او سخن بگویید. فرزند شما باید معنای محدودیت و برنامه‌ریزی را درک کند؛ زیرا در غیر این صورت در آینده به فردی بی‌برنامه تبدیل خواهد شد.

 

۴- آموزش هوشمندانه و مهربانانه

فشار زندگی بر دوش پدران و مادران است. از این رو گاه پیش می‌آید که در تربیت کودک ناخواسته سخت‌گیری می‌کنند. ممکن است اعصاب آن‌ها به سبب مشکلات کاری، تحت فشار باشد و ناگهان این فشار را بر سر کودک خالی کنند. اما این کار ممکن است آینده فرزندان شما را نابود کند. سعی کنید آموزش مسئولیت‌های پولی را در نهایت مهربانی انجام دهید تا کودک با آرامش این رویه‌های مهم را بیاموزد. البته در کنار مهربانی، باید هوشمندی را نیز به آموزش بیفزایید. برای آموختن هر نکته به کودک، برنامه داشته باشید و او را در موقعیت‌هایی قرار دهید که درک و تجربه مستقیم از زندگی را ارتقا می‌دهند. می‌توانید از نیروی جذاب بازی برای آموزش به کودک استفاده کنید. کودکان عاشق بازی‌اند. از این رو اگر بتوانید بازی‌های مناسب برای رویه‌های مالی طراحی کنید، کودکان با اشتیاق به کلاس شما خواهند پیوست. با اندکی جستجو می‌توانید نمونه‌های متعددی از این بازی‌ها را پیدا کنید.

 

۵- آموزش مسئولیت‌پذیری

اما مهم‌ترین نکته‌ای که تمام این آموزش‌ها را مؤثر می‌کند، افزایش سطح مسئولیت‌پذیری کودک است. انسان در سنین پایین‌تر به طور کامل وابسته به حمایت دیگران است؛ در حالی که رشد و بلوغ درجه بالایی از استقلال و مسئولیت‌پذیری را می‌طلبد. اگر فرزند شما نتواند با آموختن اهمیت این موضوع، از دوران کودکی به‌خوبی بگذرد، پس از بلوغ به فردی تبدیل خواهد شد که گرچه ظاهری بزرگ‌سال دارد، اما درون او کودکی بی‌مهارت نهفته است. سعی کنید با مهربانی و برنامه‌ریزی، مسئولیت‌پذیری کودک را افزایش دهید و او را مستقل بار بیاورید.

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۹۵

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی