تبلیغ شماره 1

علم بهتر است یا ثروت؟ این سؤالی قدیمی است که به عنوان موضوع انشا به نسل‌های متوالی از مردم ایران داده شده و رفته‌رفته به ضرب‌المثلی برای ارزیابی ارزش پول بدل شده است. در واقع، سؤال اصلی پنهان در اینجا آن است که آیا پول می‌تواند شما را خوشبخت کند؟ پرسش از اهمیت پول، نه تنها برای مردم عادی، بلکه برای محققان نیز بسیار جدی است. آنها از زوایای متفاوت می‌کوشند تا با تحلیل مسائل مرتبط با خوشبختی به صورت‌بندی دقیقی از این مسأله دست یافته و نسبت میان ثروت و زندگی سعادتمند را نشان دهند.

 

البته برای پژوهش نسبتِ مورد نظر، توجه دقیق و ظرافت بسیاری مورد نیاز است. به‌طور مثال، اگر از افراد پرسیده شود که میزان خوشبختی افرادی با درآمدهای متفاوت را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ در پاسخ با نوعی از پیش‌فرض مواجه هستیم که خوشحالی و آرامش افراد فقیر را کمتر از سطح واقعی ارزیابی می‌کنند. این امر از آنجا ناشی می‌شود که پژوهش نسبت میان پول و خوشبختی، تنها به دو متغیر بسنده شده است؛ در حالی که عوامل بسیار دیگری از جمله روابط عاطفی، سلامتی و غیره نیز روی احساس خوشبختی افراد تأثیرگذار هستند.

در یکی از بهترین پژوهش‌ها روی این مسأله، دو برنده جایزه نوبل دریافتند که خوشبختی روزانه افراد تا مرز درآمدی ۷۵ هزار دلار افزایش می‌یابد. اما از آن نقطه به بعد، روند خوشحالی تقریباً ثابت باقی می‌ماند. از دید آنها، افزایش درآمد باعث ارتقای کیفیت زندگی و همزمان افزایش استرس‌های روانی می‌شود. در هر جامعه‌ای به نسبت شرایط موجود، سطح بهینه‌ای وجود دارد که در آنجا میزان درآمد فرد با استرسی محدود همراه شده و بالاترین احساس خوشبختی را تولید می‌کند. این در حالی است که درآمدهای بالاتر همراه با افزایش ثروت، سطح استرس‌ها را نیز بالاتر برده و رضایت فرد را کاهش می‌دهد.

 

به علاوه درآمد بالاتر از سطح بهینه معیارهای احساس خوشبختی را نیز به صورت قابل توجهی بالاتر برده و ایجاد رضایت را دشوارتر می‌کند. ثروت بیشتر به طور معمول باعث تغییر ارتباطات فردی، خانوادگی و دوستانه شده و افراد را در طبقه‌ای جدید جای می‌دهد. به‌طور طبیعی برای موفقیت در این فضای جدید، به وجود شرایط و معیارهای تازه‌ای، از خانه محل سکونت گرفته تا پذیرایی از میهمانان، نیاز است که باعث افزایش استرس‌ها و نیاز بیشتر به پول خواهد شد. از این‌رو فرد برای حفظ موقعیت جدید خود و کنترل اضطراب، ناچار است بیشتر کار کند و درآمد بیشتری کسب نماید. این مسیر جدید به صورت یک بهمن زندگی او را درمی‌نوردد و در نهایت، هدف اصلی از کسب پول، یعنی خوشبختی را کاملاً در سایه قرار می‌دهد.

بر این اساس، اگر به دنبال خوشبختی و سعادت هستید، به‌طور یقین به میزان مناسب و کافی از پول نیاز خواهید داشت. اما به یاد داشته باشید که نقش پول به عنوان یک وسیله، تنها تا سطحی خاص مؤثر است و از آنجا به بعد صرفاً به ابزاری خنثی و یا حتی به مانعی برای خوشبختی تبدیل خواهد شد.

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۴، آبان ۹۴

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی