تبلیغ شماره 1

والدین درس های بسیاری را به فرزندان خود می‌آموزند و ارزش‌های خود را به آنها منتقل می‌سازند. با این حال آموزش‌ امور مالی یکی از موضوعاتی است که اغلب مورد غفلت واقع می‌شود. به طور واضح، هزینه‌های این غفلت می‌تواند بسیار زیاد باشد و در طول زندگی فرد آثار نامطلوبی بر جای گذارد. گروهی از متخصصان و نویسندگان حوزه مالی درباره آنچه آرزو داشتند که از والدین خود می‌آموختند سخن گفته‌اند. این افراد به مواردی اشاره کرده‌اند که آگاهی یافتن از آنها در سنین پایین‌تر می‌تواند به موفقیت و آسایش بیشتری بینجامد. نمونه‌های زیر از جمله مهمترین نکات مورد اشاره آنها است:

 

۱- شفافیت مالی در خانواده

در بسیاری از خانواده‌ها، فرزندان در جریان چند و چون امور مالی قرار ندارند. والدین حتی با یکدیگر نیز به ندرت درباره مباحث اقتصادی و پولی گفتگو می‌کنند و این رویه به صورت عادتی در رفتار آتی فرزندان ظهور می‌یابد. این در حالی است که آگاهی کودکان از فرآیندهای مالی خانواده، آنها را آرام آرام برای حضور در صحنه جامعه و اقدامات عملی آماده می‌سازد. بدون چنین آموزش‌هایی، کودک پس از بلوغ و قرار گرفتن تحت فشار واقعی، قادر نیست اوضاع را به درستی کنترل کند و در مسیر موفقیت قرار گیرد.

 

۲- توجه به خود

در بسیاری از کارگاه‌های آشنایی با مدیریت مالیِ شخصی به افراد توصیه می‌شود که پیش از تمام هزینه‌ها، نیازهای فردی خود را در نظر داشته باشند. این امر به افراد کمک خواهد کرد که با روحیه بهتری به کار مشغول شوند و درآمد بیشتری را به دست آورند. با این حال، این روش چیزی نیست که فرزندان از والدین خود آموخته باشند. آنها اغلب می‌بینند که توجه به اموری که در درجات پایین‌تری از اهمیت قرار دارد، سرمشق اصلی پدرو مادر است و همین رویه را در زندگی خود به کار می‌گیرند.

 

۳- مبانی امور مالی

بسیاری از متخصصان مالی آرزو می‌کنند که در دوران کودکی بیشتر درباره فرآیندها مالی و دستکم مسائل اصلی اطلاعات مورد نیاز را به دست می‌آورند. به طور مثال، با ساز و کار چک آشنا می‌شدند، سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌شناختند و با بدهی و بازگرداندن آن آشنا می‌شدند. اما متاسفانه این نکات و آموختن آنها به کودکان مورد بی‌توجهی والدین قرار می‌گیرد.

 

۴- آشنایی با نوسانات بازار

بسیاری از باورهای نادرست درباره ماهیت و نحوه عملکرد بازار در دوران کودکی ریشه دارد. اغلب ما تصور می‌کنیم که بازار صعودی همواره صعودی است و نزول بازار پایان‌ناپذیر است. اما واقعیت این است که ماهیت نوسانی بازار جزئی جدایی‌ناپذیر از آن است. امری که آموختن آن در سنین پایین، می‌تواند تاثیر شگفت آوری در موفقیت ایفا کند و مانع از بروز بسیاری از خطاها در تصمیم‌گیری شود.

 

۵- درک تفاوت میان قیمت و ارزش کالاها و خدمات

اگر افراد فرق میان ارزش یک محصول و قیمتی که برای آن پرداخت می‌شود را به درستی و با دقت دریابند، به طور یقین زندگی مالی آسان‌تری خواهند داشت. به طور مثال بسیاری از افراد سعی می‌کنند کالاهایی با قیمت پایین را خریداری نمایند، در حالی که به سبب ارزش پایین محصول دائما برای تعمیر و نگهداری آن هزینه می‌کنند. طبیعی است که آگاهی از این تمایز در زندگی آتی فرد نقش مهمی بر عهده دارد. اگر به کودکان تفاوت ارزش و قیمت به خوبی آموخته شود، در بزرگسالی از بسیاری خطاها و تصمیمات جلوگیری خواهد شد.

 

۶- صبر و حوصله

بسیاری از کودکان بر اساس طبیعت خود تمایل به لذت آنی دارند. آنها اغلب حاضر نیستند برای به دست آوردن منافع بزرگ‌تر از مصرف فوری کالاها و لذت ناشی از آن خودداری کنند. این در حالی است که صبر و حوصله بخش مهمی از موفقیت مالی است. اگر کودکان از سنین پایین با مهارت صبر آشنا نشده باشند و نتوانند امیال آنی خود را کنترل نمایند، بدون شک در زندگی با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.

 

۷- پس‌انداز منظم

اگر ما در سنین کودکی اهمیت پس‌انداز را دریافته بودیم، بدون شک در حال حاضر زندگی موفق‌تری داشتیم. آموختن این مساله به کودکان از طریق کلامی و غیر کلامی صورت می‌پذیرد. در آموزش کلامی والدین سعی می‌کنند اهمیت پس‌انداز و نقش آن در موفقیت را برای فرزندان خود توصیف کنند. اما این روش بدون استفاده از ابزارهای غیرکلامی کاملا غیر موثر است. در این گونه روش‌ها والدین از طریق بازی و یا روش‌های عملی دیگر اهمیت پس‌انداز را به کودک خود می‌آموزند. در کنار این دو مورد، اگر کودک پس از آموختن این روش‌ها هیچ نمونه‌ای از پس‌انداز را در زندگی واقعی پدر و مادر خود مشاهده نکند، بدون شک آموزش‌ها بی‌اهمیت خواهند بود. چراکه کودکان بیش از همه از رفتار واقعی والدین خود می‌آموزند.

 

۸- مدیریت امور شخصی

بسیاری از پدر و مادرها بر این باور هستند که فرزند آنها در اداره امور مالی خود ناتوان است. به همین دلیل خرج و دخل کودک را در تمام موارد به طور مستقیم برعهده می‌گیرند. آنها از این نکته غافل هستند که کودک باید رفته‌رفته این گونه مسائل را بیاموزد و هیچ فردی از روز اول توان مدیریت بهینه مسائل را ندارد. والدین باید به کودکان اجازه دهند دخل و خرج شخصی خود را به طور مستقیم بر عهده داشته باشند و مسئولیت اقدامات را بر عهده بگیرند.

 

۹- لذت بردن از زندگی

اما در کنار تمامی این مسائل، آموختن اهمیت زندگی و لذت بردن از آن اغلب نایده گرفته می‌شود. تلاش برای کسب درآمد، مدیریت مالی، کاهش بدهی‌ها، افزایش ثروت و دیگر زمینه‌های پولی و اقتصادی همگی به هدف بهتر ساختن زندگی افراد هستند. از این رو اگر فردی مهارت لذت بردن از زندگی را نداشته باشد، تمام تلاش‌های او در نهایت بیهوده از کار درخواهد آمد و هیچ بهره‌ای از زندگی نخواهد برد. این شاید مهمترین مهارتی است که بسیاری از ما آرزو داریم ای کاش زودتر از والدین خود آموخته بودیم.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۳، مهر ۹۴


 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث فرزند کارآفرین، جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام 

کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر

کلیک کنید...

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی