تبلیغ شماره 1

آخرین ترم دانشگاه هست تا یک ماه دیگر امتحانات می‌شود اگر اساتید لطف کنند دوره کارشناسی به پایان می رسد البته اگه دوره کارشناسی ارشد هم بود فرقی نداشت تازه به فکر  افتاده اند که حالا با این مدرک چه کار کند؟

 

 حرفه و مهارت خاصی که یاد نگرفته است به عبارت دیگر هیچ کاری بلد نیست هر روز صبح با صدای پدر یا مادر از خواب بیدار شده با چشمای خواب آلود راهی دانشگاه شده است خواب آلودگی ناشی از بیداری شبانه با خاطر دیدن فیلم ها و چت کردن های تلگرام و اینستاگرام و .. در کلاس هم به جای  گوش کردن به درس و استاد در عالم سرگردان خود به سر برده است.

واحدهای دانشگاهی را یا یکباره یا  چند دفعه گرفته و هر جوری شده پاس کرده است خدا را شکر پول بابا برای این کار کافی بوده است!

 

 البته بعضی کارها راخوب یاد گرفته است مثلا دست تایپ موبایلش خوب است و فیلم های سینمادوره خود را هم دیده است و با دوستان همه جای شهر را گشته است و تا حد امکان پول خرج کردن را یاد گرفته است  اما با این وجود حداقل مناسبات اجتماعی با فامیل را نمی‌تواند رعایت کند چه برسد به برقراری رابطه درست در محل کار، البته اگر کاری بتواند انجام دهد حتی نمی‌داند درسی که خوانده به چه درد می خورد!

 

 دیگر بزرگ شده و پول بیشتری هم از پدرش می‌خواهد دیگر این پول تو جیبی ها کافی نیستند! این فرزند بیکار خانواده ای هست که فکر می‌کند تمام تلاششان را کردند تا او را موفق کنند اما یک بیکاری که حتی در آمارهای بیکاری هم منظور نشده است را پرورش داده اند. بیکاری که نه تنها بلد نیست کاری بیافریند حتی کار کردن هم بلد نیست و در بدترین حالت اصلاً دوست ندارد کار کند و خانواده اش او را به این شکل بار آوردند!

 

والدین باید روش خود را در تربیت فرزندان عوض کنند به جای ساختن همه امکانات رفاهی برای آنها به فکر پرورش بچه هایی باشند که آینده خود را بسازند. برای ساختن آینده کودکان، باید از امروز به فکر فردایی روشن برای آنها باشیم.

 

 

از آنجایی که  وظیفه والدین حفاظت از فرزندان و فراهم آوردن مسیر رشد و پیشرفت آنها می باشد طبیعی هست که این مسئله موارد گوناگونی را شامل می‌شود که از مهمترین آنها آموزش پولی و مالی مناسب است.

 

 افرادی که در کودکی برای موفقیت مالی تربیت نشده اند در بزرگسالی زمان زیادی را برای آگاهی از این گونه مباحث از دست می‌دهند و ممکن است علاقه به یادگیری موارد را نداشته باشند همانند یک سربار بر دوش خانواده باقی بمانند  بنابراین والدین باید به فرزندان را به نحوی تربیت کنند تا این سوال:" که حالا چه کار کند؟" از سنین کم مطرح شود و در بزرگسالی به نتایج خوب ختم شود.

 

روانشناسان معتقدند موفقیت افراد در زمینه‌های اقتصادی تا حد زیادی به قابلیت‌ها و الگوهای اقتصادی خانوادگی  بستگی دارد. دکتر حسن اسد زاده روانشناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی اعتقاد دارد با تغییر الگوی خانوادگی می‌توان اقتصادی بودن را به کودکان آموخت و آینده اقتصادی آنها را تضمین کرد.

کودکان در سنین مختلف رفتار متفاوتی را در مقابل برخی مفاهیم همچون دانش، یادگیری و مسئولیت پذیری در مسائل مالی و پولی دارند؛ با این وجود مفاهیمی چون ارزش پول و خرج کردن و پس انداز کردن را باید از خردسالی به فرزندان آموزش داد زیرا  آموزش و یادگیری در سن کم باعث می شود که فرزندان در بزرگسالی  توانایی مدیریت بهتری برای پول و دارایی هایشان داشته باشد.

 

کودکانی که در خانه با مباحث پولی و مالی و نحوه کسب آن، مواجه نشده اند احتمالاً در آینده درک درستی از این مقوله نخواهند داشت و نمی توانند زندگی مالی خود را به درستی مدیریت کنند به گفته متخصصان عدم گفتگو درباره پول یکی از بزرگترین خطاهای والدین است که آینده فرزندان آنها را نابود خواهد کرد. حتی اگر صحبت کردن در این زمینه برای شما دشوار و مایه نگرانی هست باز هم وظیفه پدر مادر بودن ایجاب می‌کند تا مهارت های مادی را به کودکان خود آموخته و از آنها برای آینده آماده سازید.

 

 

بسیاری از والدین برای حفاظت از فرزندان خود درگیری ها و جدال های پولی را درون خانواده پنهان می کنند. این افراد سعی می کنند  بحث با مدیر و یا صاحب خانه را در محیطی دور از چشم کودکان انجام دهند و یا اختلافات مالی با همسر خود را تا حد امکان مخفی نگه دارند. این اقدام که از سر محبت انجام می شود ممکن است از جهاتی برای حفظ آرامش کودک مفید باشد اما به لحاظ مالی فاجعه‌بار است کودکی  در معرض این قبیل گفتگوها قرار نگرفته در زندگی آینده نیز  تا حدود زیادی بی توجه است و به ناچارخود بسیاری از امور ناخوشایند را تجربه خواهد کرد سعی کنید تا حدامکان فرزند خود را در این قبیل بخش‌ها مشارکت دهید و نکات مورد نظر به وی آموزش دهید.

 

ذخیره کردن یا پس انداز پول را به کودکان آموزش دهیم این بدان معنا نیست که به کودکان پول ندهیم یا اگر  پول در اختیار آنها قرار می دهیم از آنها بخواهیم تمام آن را پس انداز کنند. قانون اصلی این است که به آنها آموزش دهیم چگونه با نخریدن لوازم اضافه می توانند از ولخرجی خود جلوگیری کنند.

 

از قابلیت الگوپذیری بچه ها استفاده کنید از بی ثمرترین روش های آموزش آن است که به بچه ها بگویم "آن کاری که می گویم انجام بده نه آن کاری که می کنم" کودکان همواره دیدگاه‌ها و نگرش‌های والدینشان در مورد ارزش ها و ایده آل های زندگی از طریق مشاهده اعمال و رفتار آنان یاد میگیرند نه از طریق سخنرانی و نصیت کردن های مستمر.

دکتر کی کارشناس امور مالی در این زمینه می‌نویسد من مطمئنم دخترم در بزرگسالی فردی آینده نگر و مقتصد خواهد شد زیرا  وقتی او به مدرسه می‌رفت آنقدر با سختی کار می‌کردم و با تلاش فراوان مشکلات مالی خانواده را رفع می نمودم.

 

تفاوت میان نیاز و خواسته را به کودک آموزش دهید عدم درک که تفاوت بنیادین میان امیال آنی و نیازهای واقعی گریبانگیر بسیاری از بزرگسالان است اما ریشه های این رویکرد غلط را باید در سنین پایین‌تر جستجو کرد. کودکان به طور کلی بر اساس امیال خود زندگی می کنم به درک چندانی از چنین تمایزی ندارند. اگر والدین نسبت به اهمیت این مسئله آگاهی کافی نداشته باشند آنگاه کودکان در سنین بالاتر همچنان نسبت به این مسئله ناآگاه است و خود و شاید به خانواده آسیب بزند.

 

نهایت اینکه اگر برای تان ممکن است در کسب و کار خود از فرزندان استفاده کنید شاید امکانات کاری اجازه استخدام فرزندانتان را به شما بدهد این کسب و کارهای خانوادگی در کنار مزایای بسیار فرزند شما را نیز در معرض دنیای واقعی پول و اقتصاد قرار می‌دهد و برای کسب تجربه سودمند است. سعی کنید فرآیند کاری فرزندان خود را با وظایف کوچک آغاز نموده و کم کم  آنها را دشوارتر کنید. مطمئن باشید که فرزند نوجوان شما به خوبی از پس امور برخواهد آمد و برای آینده توشه ای  قابل اعتماد خواهد اندوخت.

 

منبع:

گردآوری توسط تیم متفکران نوین مالی

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی