تبلیغ شماره 1

اولین و بزرگ‌ترین سایت حراج اینترنتی در سال 1995 و با طراحی پیر امیدیار، ایرانی مقیم امریکا شکل گرفت. ebay، اولین و معروف‌ترین سایت حراج و خرید و فروش آنلاین است که تا پایان سال ۱۹۹۸، ۱/۲ میلیون عضو، ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود داشت. پس از گذشت مدت اندکی، ebay شرکت بزرگی شد با بیش از ۶۰۰۰ کارمند و میلیون‌ها مشتری و در حال حاضر نیز بزرگ‌ترین و فعال‌ترین شرکت در این عرصه است.

یده طراحی این سایت در واقع از سوی همسر امیدیار مطرح شد؛ پیش از راه‌اندازی سایت، همسر وی بازاریاب یک کارخانه شکلات‌سازی بود. او از همسرش خواست تا برای فروش بهتر محصولات سایتی طراحی کند که به صورت آنلاین محصولات، این کارخانه  را به فروش برساند. در زمان طراحی سایت برای فروش اینترنتی، ایده دیگری نیز از سوی خود طراح سایت مطرح شد. امیدیار با این اندیشه که ممکن است بین خریداران رقابت به وجود آید، فروش اینترنتی را به حراج آنلاین تبدیل کرد.


این بازار اینترنتی به سرعت رشد می‌کرد و طراح جوان این سایت با دریافت حق مبادله کسب درآمد می‌کرد. وی در ابتدا با این کار به صورت یک کار پاره‌وقت برخورد می‌کرد اما زمانی که چک اول حقوقش به مبلغ 10 هزار دلار در ماه رسید، کار اصلیش را رها کرد و تمام وقتش را روی ebay گذاشت و در سال 2006 با حدود ده میلیارد دلار ثروت که تماما از این راه به دست آمده بود، سی و پنجمین میلیاردر در دنیا و نوزدهمین میلیاردر در امریکا شد.


رشد این بازار آنلاین به حدى بالاست که امروز دیگر هیچ فروشگاهى را چه در میان سایت‌هاى حراج اینترنتى و چه در میان لیست بزرگ‌ترین فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌هاى جهان نمى‌توان با آن مقایسه کرد. در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۱۲ میلیون عدد کالا در سایت ebay به فروش مى‌رود. تعداد مشتریان ثبت شده ebay هم به ۱۴۴ میلیون نفر رسیده است.سال1997، سالی بود که این فروشگاه اینترنتی بیشترین رشد خود را تجربه می‌کرد. در آن سال همچنین اولین مدیران شرکت منصوب شدند. امیدیار در تاسیس شرکت یک شریک زیرک هم داشت؛ جف اسکول. این دو مدیرى را به ریاست شرکت خویش برگزیدند که هنوز هم ریاست ebay را برعهده دارد.

وى که مگ ویتمن نام دارد اندکى پس از آغاز ریاست خود، توانست در سال ۱۹۹۸ ebay را با موفقیت وارد بورس کند. ویتمن ، مدرک فوق‌لیسانس MBA از هاروارد دارد و به عنوان رهبری در کسب و کار الکترونیکی غیرموازی شناخته می‌شود که با ایده‌های موثر و فراگیرش، زمینه‌های باروری فعالیت‌های ebay را در چند سال اخیر فراهم کرده است. وی در سال‌های 1989 تا 1992، به عنوان قائم‌مقام امور بازاریابی جهانی و فروش شرکت والت‌دیسنی فعالیت کرده است و به دلیل عمق رفتار سازمانی اثر بخشش در دنیای کسب و کار دیجیتالی، از سوی مجله فورچون 2005، به عنوان قدرتمندترین زن جهان در اقتصاد معرفی شده است.


امیدیار که در حال حاضر یکی از ثروتمندترین مردان ایرانی است، ثروت خود را از طریق سرمایه‌گذاری در سایت‌های اینترنتی افزایش می‌دهد. به عنوان نمونه، وی بخشى از ثروت خود را در سایت گوگل که بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوى دنیاست سرمایه‌گذارى کرد و ورود موفق گوگل به بورس باعث شد تا مبلغ کلان دیگرى نیز نصیبش شده و باز هم بر ثروتش افزوده شود.
هم اکنون در سال 2008، تعداد ثبت‌نام کنندگان در وب‌سایت این شرکت به بیش از 200 میلیون نفر رسیده و نیمی از این تعداد کاربر فعال این سایت به شمار می‌روند. البته با توجه به آمارهای موجود، کاربران این سایت در هر سال رشدی 30 درصدی خواهند داشت.

 

منابع:

کلینیک کسب و کار

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی