تبلیغ شماره 1

هوش مالی  و میزان آن مهمترین تفاوت بین افراد ثروتمند و افرادی که در زندگی مالی خود به موفقیت نرسیده‌اند می باشد. خوشبختانه هوش مالی تنها یک استعداد ذاتی نیست و می‌توان آن را یاد گرفت و افزایش داد. آموزش و یادگیری مسائل و اطلاعات مالی در کنار رعایت برخی دیگر از نکات باعث تقویت و افزایش  هوش مالی خواهد شد.

 

قشر عظیم مردم جامعه برای افراد ثروتمند کار می کنند و با این روش مشکلات خود را حل می کنند. مثلا یک حسابدار استخدام شرکتی می شود تا پول های افراد ثروتمند را حساب و کتاب کند. یک فروشنده با هزار زحمت تلاش می کند تا محصولی را بفروشد و حساب بانکی ثروتمندان را پرتر کند. فردی که مدیرعامل یک کارخانه است، تمام توان و قوای ذهنی خود را به کار می گیرد تا روند شغلی یک شرکت را همان طور که رئیس شرکت می خواهد، پیش ببرد و به او سود برساند. یک منشی با کار درست و توضیحات کاملی که می دهد سعی دارد توجه و رضایت مشتریان را جلب کند تا علاوه بر افزایش حقوق خود بتواند چندین برابر به شرکت سود برساند. فردی که شغل وکالت دارد در ازای مبلغی ناچیز از میلیون ها و میلیاردها تومان سرمایه فرد ثروتمندان دفاع می کند.


منظور از تمام این مثال ها این است که افراد زیرک و باهوش سعی می کنند تا به افراد ثروتمند خدمت رسانی کنند تا به موفقیت فردی در زندگی خود دست یابند و همین برای آن ها کفایت می کند. اما در این بین چه کسی مشکلات خود آن ها را حل می کند؟! همه ی کارمندان و کارگران زمانی که با جسم و روحی خسته به منزل بر می گردند، تازه یاد مشکلات خودشان می افتند که پول یکی از آن موارد می باشد. به طور کلی اگر فردی نتواند هوش مالی خود را به کار گیرد تا مشکلات مالی خود را برطرف نماید، قطعا از حل کردن سایر مشکلات خود هم عاجز می باشد و قادر نیستند به موفقیت در زندگی برسند. بنابراین افراد فقیر و متوسط جامعه به خوبی یاد گرفته اند که تمام وقت و انرژی خود را وقف حل کردن مشکلات ثروتمندان کنند. آن ها به جای این که مشکلات مالی خود را به دید فرصتی ببینند تا تحت آموزش قرار بگیرند و هوش مالی خود را ارتقا دهند، از آن ها فرار می کنند یا به طور کل آن ها را نادیده می گیرند. افراد فقیر خود را به نشستن روی فرش وگلیم کهنه و قدیمی، خوردن غذاهای ساده و یک زندگی بخور و نمیر عادت داده اند و از وضعیت فعلی خود راضی هستند و تا ابد در این وضعیت باقی خواهند ماند و به هیچ گونه رشد و موفقیت در زندگی نخواهند رسید.


حال سوالی که مطرح است:


آیا می توان هوش مالی را یاد گرفت؟
سخت ترین سوالات دارای جواب های بسیار ساده و روان هستند. یکی از همین سوالات، چگونگی داشتن هوش مالی است. اینکه واقعا چگونه هوش مالی را یاد بگیریم؟
این سوال دارای پاسخی بسیار ساده است و سادگی آن افراد را از اجرای آن دور می کند.


برای داشتن هوش مالی شما می بایست بدانید که در زندگی شخصی و شغلی خود به دنبال چه اهدافی هستید. آنچه شما در زندگی خود به دنبال آن هستید انگیزه یادگیری شما را به وجود می آورد. اهداف باعث تحولات بزرگی در زندگی می شوند.


بعد از دانستن اهداف مالی خود در زندگی می توانید به دنبال یادگیری بیشتری از هوش مالی باشید. چگونگی یادگیری هوش مالی به خواسته های شما بستگی دارد.


نوشتن، شروع یادگیری
اما نکته ای که نباید فراموش نمایید این است که شروع یادگیری هوش مالی از یادداشت کردن شروع می شود. امام علی علیه السلام می فرمایند:علم را با نوشتن در بند بکشید.


نوشتن اهداف اولین قدم مهم به سمت دست پیدا کردن به آنهاست. اول به این دلیل که نوشتن آنها محبورتان می کند اهدافتان را تجسم کنید. و دوم به این دلیل که عمل نوشتن آنها، تعهدی نسبت به آنها در شما ایجاد میکند. فقط عده ی بسیار کمی  از جمعیت جهان واقعاً برای نوشتن اهداف و آرزوهایشان وقت می گذارند شاید به همین خاطر است که افراد کمی هستند که واقعاً در زندگیشان موفق باشند و همان زندگی را داشته باشد، که آرزوی داشتنش را داشتند.


بزرگی می گوید که کمرنگترین نوشته ها از قوی ترین حافظه ها ماندگار تر است. پس برای شروع یادگیری هوش مالی می توانید از نوشتن کمک بگیرید. اختصاص زمانی کوتاهی در طی شبانه روز برای یادداشت کردن و نوشتن به شما کمک بزرگی می کند تا بتوانید به افکار خود سر و سامان بدهید. بیشتر از گذشته یاد بگیرید و سریعتر یاد بگیرید.


چه بنویسم؟
اما چه مواردی را بنویسم؟ این سوالی است که به ذهن هر خواننده ای می رسد، مخصوصا اگر با نوشتن و  یادداشت کردن آشنایی نداشته باشد.
از مواردی که با شما کمک می کند تا هوش مالی داشته باشید، این موارد است:
1.    یادداشت کردن تمامی مبالغی که دریافت می کنید یا پرداخت می کنید.
2.    یاداشته کردن لیست اهداف مالی تان.
3.    یادداشت کردن اشتباهات روزانه و موفقیت های هر روزتان.
4.    صحبت کتبی با خودتان و خدای خودتان.

مورد بالا به شما کمک می کند تا مدت زمان کوتاهی بتوانید هوش مالی خود را افزایش دهید و به صورت اصولی به مدیریت امور مالی شخصی خود بپردازید.
اما شاید شما هم مثل خیلی از افراد جامعه این مورد را مطرح کنید که چندان پولی ندارم که به یادداشت کردن مبالغ دریافتی و پرداختی خودم اقدام نمایم. چرا باید وقت بگذارم و این اعداد را یادداشت کنم؟


پاسخ این سوال در این است که شما اگر بخواهید در آینده به مبالغ بالایی دست پیدا نمایید، باید از امروز این توانایی را در خود ایجاد نمایید که هر آنچه دارید بر روی دفتر ثبت شده داشته باشید.


چه کار دیگری می توانم برای افزایش هوش مالی انجام دهم؟
کاری که همین الان هم در حال انجام دادنش هستید. یعنی مطالعه کردن. چیزی که هیچگاه در زندگی کنار گذاشته نمی شود. مطالعه کردن در زمینه های مالی و در عین حال در زمینه تخصصی و شغلی تان است.


علم آموزی از مواردی که به بالا بردن هوش مالی شما کمک شایانی مینماید.


مطالعه کتاب های گوناگون در زمینه امور مالی و هوش مالی می تواند به شما در یادگیری هوش مالی کمک کند.


برای یادگیری هوش مالی لازم است که شما آموزش ببینید و اطلاعات خود را افزایش دهید. اما نکته مهمتر این است که این اموزش باید به صورت مداوم باشد و شما باید ممارست بالایی برای انجام این کار از خود نشان دهید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اموزش در کوتاه مدت باید هوش مالی آن‌ها را تقویت کند و ان‌ها را به ثروت برساند در نتیجه بعد از مدت کوتاهی خسته شده و آموزش را رها می‌کنند. همانطور که یک عضله برای تقویت احتیاج به تمرین، زمان و پشتکار دارد هوش مالی شما نیز دقیقا به همین شکل است. ممارست و پشتکار مداوم است که باعث خواهد شد یک فرد در تقویت هوش مالی موفق شود.

 

منبع:
جمع آوری شده توسط تیم متفکران نوین مالی

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
پریناز پارسی مهر |   1397/12/17 13:55:38   |
0     0
ویژگی‌های ذکر شده در این فهرست میان همه کسانی که ثروت فراوانی به‌دست آورده‌اند مشترک است.
طرح‌ریزی می‌کنند.
کسانی که هوش مالی دارند برنامه مالی منسجمی برای فعالیت‌های خود طراحی می‌کنند که آنها را مدیریت کرده و هرروز براساس آن برنامه عمل می‌کنند.
10درصد از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند.
کسانی که هوش مالی دارند به‌طور پیوسته حداقل 10درصد از درآمد خود را برای رسیدن به هدف سرمایه‌گذاری یا اهداف بلندمدت دیگر پس‌انداز می‌کنند.
بدهی‌های خود را به حداقل می‌رسانند.
کسانی که هوش مالی دارند باری را که بدهی بر دوش آنها می‌گذارد می‌فهمند
و می‌دانند بدهکاربودن می‌تواند بر کسب ثروت بلندمدت تأثیر بگذارد؛
از این رو بدهی‌های خود را به‌حداقل می‌رسانند؛
البته اگر می‌خواهند بدهی‌ای را پرداخت کنند، باید قبل از تصمیم‌گیری برای پرداخت، به‌دنبال بهترین و کمترین میزان موردتوافق باشند.
اغلب اوقات، بدهی‌ها به‌دلیل سود به‌دست‌آمده از سرمایه‌های زیاد پرداخت می‌شود.
برای پول خود هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین می‌کنند.
هدف‌گذاری بلندمدت برای پول، همگام با برنامه‌ریزی برای اهداف کوتاه‌مدت است.
اهداف این افراد هم بلندمدت هستند و هم کوتاه‌مدت که آنها را از تمرکز و تحریک‌شدن بازمی‌دارد.
پول را استراتژیکی خرج می‌کنند.
هر پرداخت آنها بادقت و حساب‌شده است.
مدیران مالی بزرگ پیامدهای بلندمدتی را که حتی یک پرداخت کم دارند می‌فهمند.
آنها می‌دانند پس‌اندازکردن همین هزینه‌های کم عموماً تأثیر بلندمدتی دارد که یا به بدهی آنها اضافه خواهد شد
یا باعث می‌شود به سود به‌دست‌آمده آنها افزوده شود.
آنها مهارتی عجیب دارند که می‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند
و با استفاده از پیش‌بینی می‌توانند پیامدهای احتمالی‌ای ناشی از تصمیم‌های روزمره آنها برای هزینه‌ها را شناسایی کنند.
آنها تصمیم می‌گیرند که آیا این پیامدها توجیهی دارند یا نه.
اگر سودهای بلندمدت نتیجه‌ای نداشته باشند، پس بادقت قبل از اینکه کار خاصی در آینده انجام دهند تصمیم‌گیری می‌کنند
به‌دنبال توصیه‌های ماهرانه مالی می‌روند.
آنها می‌فهمند چیزی نمی‌دانند؛
بنابراین از متخصصانی که سابقه موفقی زیادی در زمینه تصمیم‌گیری‌های مالی دارند، می‌خواهند به آنها مشاوره بدهند.
برقراری رابطه با مدیرهای مالی موفق.
اگر کسی بخواهد مدیرمالی بزرگی شود، باید مشخصه‌ها، عادت‌ها و مراسم روزانه کسانی را که موفق بوده‌اند بداند؛
به همین دلیل، مدیران مالی شایسته با مدیران مالی موفق رابطه برقرار می‌کنند.
آنها می‌دانند با این روابط می‌توانند بینش و درک عمیق‌تر و دانش بیشتری پیدا کنند تا بتوانند معیاری برای تصمیمات مالی و مهم آینده داشته باشند.
استراتژی‌های مالی جدید را یاد می‌گیرند.
کسانی که هوش مالی دارند به‌سادگی باید گفت هرگز از یادگیری درباره پول، هزینه‌ها، سرمایه‌ها، متعلقات، سهام‌ها و … دست نمی‌کشند.
پول برای آنها مثل هوایی که در آن نفس می‌کشیم ضروری است.
هر لحظه در روز یا به برنامه‌های صوتی درباره پول و ثروت گوش می‌دهند یا کتاب‌هایی در این زمینه می‌خوانند
و با دیگران درمورد آن حرف می‌زنند.
به سمینارهای مالی می‌روند، بخش‌های اقتصادی روزنامه‌ها را می‌خوانند و غیره.
پول راه زندگی آنهاست و به همین دلیل هم از نظر مالی موفق هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی