تبلیغ شماره 1

مهارت‌های تفکر خلاق برای موفقیت حیاتی است. یک مدیر معمولی 50 درصد یا مقدار بیشتری از زمان خود را صرف حل مسئله به تنهایی یا به کمک دیگران می‌کند. یک ایده یا بینش جدید می‌تواند برای تغییر مسیر کاری یا تحول کل شرکت کافی باشد. سودآوری، درآمد و مشتریان آینده شرکت‌ به میزان خلاقیت کارکنان آن بستگی دارند.

 

خلاقیت به معنی تبدیل ایده های نو و تخیلات به واقعیت است. معنا و مفهوم خلاقیت در واقع، درک جهان به شیوه های جدید، شناخت الگوهای پنهان، برقراری ارتباط بین پدیده‌های ظاهرا نامربوط و ایجاد و خلق راه حل‌هاست. خلاقیت شامل دو فرآیند است: تفکر و سپس خلق.


اگر شما ایده ای در ذهن دارید اما برای عملی کردن آنها کاری نمی کنید، شما تنها تخیل گرا هستید و نه خلاق!


خلاقیت فرآیند جان بخشیدن به چیز های جدید است و به علاقه و تعهد نیاز دارد.


خلاقیت مانند راندن دوچرخه یا کار با کامپیوتر یک مهارت است که می‌توان آن را با تمرین یاد گرفت و بهبود بخشید. به علاوه، به نظر می‌رسد ارتباط مستقیمی بین کمیت ایده‌های جدیدی که در کار مطرح می‌ شود  و میزان موفقیت‌ وجود دارد.

 

اما چگونه  خلاقیت در کسب و کار امکان پذیر است؟

خلاقیت داشتن چه در زندگی چه در کار مهم است. خلاقیت در کار یعنی ایجاد ایده های جدید یا ایجاد تکنیکهای جدید برای مدیریت مشاغل. خلاق بودن چندان سخت نیست فقط نیاز به دید وسیع نسبت به کار و تمرکز کافی دارد. تقاضا و میل برای داشتن خلاقیت در تمامی کارمندان وجود دارد بنابراین باید زمان و فضای کافی برای طرح ایده های خلاقانه در اختیار کارمندان وجود داشته باشد. ممکن است اغلب خلاقیت را ذاتی بدانیم اما خودمان هم میتوانیم با اندکی تلاش خلاقیت را در کار ایجاد کنیم.

 

تشویق کارمندان به خلاقیت بیشتر داشتن در کار نیاز به یکسری نکات کوچک اما مهمی دارد که با استفاده از آنها میتوانیم به کارمندان انگیزه ی بیشتری برای خلاقیت داشتن یا طرح ایده های خلاقانه در کار را بدهیم. به کارمندان خلاق جایزه بدهیدامتیاز دادن به کارمندان در غالب تشویق یا دادن جوایز و پاداش به آنها باعث ایجاد انگیزه در آنها میشود اما مهمتر از این توانایی خود کارمندان و استعداد آنها در ایجاد خلاقیت است معمولا وقتی علاقه به کار زیاد باشد کارمندان تمایل بیشتری برای تمرکز روی خلاقیت دارند. باید برای این خلاقیتها اهداف داشته باشید مثلا هر هفته از کارمندان بخواهید که تا انتهای هفته هر کدام روی یک ایده تمرکز و فکر کنند و در پایان هفته ایده های خود را مطرح کنند پس از آن به بهترین ایده پاداش دهید.

 

ما در عصر خلاقیت زندگی می کنیم. دنیل پینک در کتابش به نام " ذهن کاملا جدید: چرا راست مغزها دنیا را رهبری خواهند کرد؟" توسعه اقتصادی را اینگونه بیان می کند:
1.    عصر کشاورزی (کشاورزان)
2.    عصر صنعتی (کارگران کارخانه)
3.    عصر اطلاعات (دانشمندان)
4.    عصر ادراک (خالقین و مبتکران)


پینک معتقد است که تفکر کامپیوتری تحلیلی چپ مغزها در حال جایگزینی با همدلی، خلاقیت و درک درست مهارتهای مورد نیاز برای کسب کار راست مغزهاست. به تعبیر دیگر، خلاقیت با افزایش ارزش سرویس، محصول و یا کسب و کار، به شما امتیاز رقابت و متمایز کردن کسب و کارتان از دیگر بیزنس‌ها را می دهد به عبارتی خلاقیت واجب ترین فاکتور برای موفقیت های آینده است.


بدون خلاقیت، شما محکوم به رقابت بین کالاهای جهنمی هستید!
با افزایش پیچیدگی های کار، مدیران اجرایی و تیم هایشان تصمیم گرفتند تا با خلاقیت های جسورانه مدیریت و با مشتریان از راه های خلاقانه ارتباط برقرار کنند و سازمانهایشان را با بهبود سرعت و انعطاف پذیری برای موفقیت قرن بیست و یکم آماده کنند.

 

 محیط خلاق
خلاقیت نیروی حیاتی موفقیت یک شرکت در دنیای امروز است. در بسیاری از شرکت ها نوآوری و دست یابی به ایده های برتر یک عنصر کلیدی به حساب می آید. این عنصر در همه ی شرکت ها دیده نمیشود خلاقیت و نوآوری باعث موفقیت می شود در صورتی که این خلاقیت در آن مجموعه پیاده سازی بشود. در محیط های کاری افراد خلاق به بهتر شدن فضای کاری کمک می کنند. در ادامه چندین روش که موجب ایجاد محیط خلاق کاری می شود ارائه شده است

 

افزایش اعتماد به نفسافزایش اعتماد به نفس به کارمندان کمک کند تا خلاقیت داشته باشند گاهی اوقات کارمندان ایده های خوبی دارند اما به دلیل کاهش میزان اعتماد به نفسشان کمتر ایده های کاری خود را با دیگران مطرح میکنند پس شما میتوانید یک جعبه ای را تهیه کنید و آن را برای مطرح کردن ایده های خلاقانه کارمندان خود استفاده کنید در این صورت هر کارمندی میتواند ایده های خود را بنویسند و در این جعبه قرار دهد. کارمندان باید از اعتماد به نفس کافی برای بیان نظرات خود در محیط کاری برخوردار باشند و یک تیم کاری خوب هم باید از اعتماد به نفس کافی برای ایجاد این ایده های خلاقانه در کار برخوردار باشد.

 

ایجاد یک تیم خلاقیکی از راه هایی که میتواند به خلاقیت بیشتر در کار کمک کند این است که یک تیم خلاق ایجاد کنید. هر کدام از اعضای این تیم باید ایده های خوب و متنوع برای بهبود در کار داشته باشند پس از اینکه این تیم را ایجاد کردید دیگر کارمندان بیشتر به اهمیت خلاقیت در کارها توجه میکنند و البته باید پاداش و جوایزی هم برای اعضای این تیم در نظر بگیرد تا دیگر کارمندان تشویق شوند که در این گروه به عنوان کارمندان خلاق ایده های برتر خود را مطرح کنند.

 

از خلاقیت حمایت کنیدمعمولا کارمندان ریسک نمیکنند تا ایده های خلاقانه ی خود را مطرح کنند آنها احساس میکنند که ممکن است این ایده ها مورد استقبال و حمایت کارفرما قرار نگیرد بنابراین شما به عنوان یک کارفرما باید سعی کنید علاوه بر تشویق کارمندان نسبت به ایجاد ایده های خلاق از آنها حمایت کنید تا ایده های خود را مطرح کنند و مورد استقبال واقع شوند. به کارمندان نشان دهید که ایده های کاری آنها برای شرکت شما بسیار ارزشمند است.

 

تنوع در ایجاد خلاقیتخلاقیت خود یعنی ایجاد تنوع اما داشتن ایده های مختلف از کارمندان که با یکدیگر طرز تفکر متفاوتی دارند و تجربیات آنها با یکدیگر متفاوت است نیاز به یک سری هماهنگی و برنامه ریزی دارد تا این ایده ها را به سمت یک هدف مشترک سوق دهد. سعی کنید افرادی را با استعدادهای مختلف و دانش و تجربیات مختلف استخدام کنید تا تمام اینها در کنار یکدیگر بتوانند یک تیم خلاق و منحصر بفرد را ایجاد کنند.

 

داشتن یک محیط کاری مثبت هر چقدر محیط کاری مثبت تر باشد توانایی برای ایجاد خلاقیت بیشتر خواهد بود. ظرفیت محیط کاری برای ایجاد خلاقیت بسیار مهم است یک محیط کاری خوب باید با جدیت زیاد به کار و فعالیت ادامه دهد بنابراین خلاقیت داشتن نیاز به یک محیط کاری خوب دارد که ظرفیت کافی برای دریافت ایده های کاری کارمندان را داشته باشد.


پرورش خلاقیت در محیط کار: قانون های گاراژ
این قوانین ساده را دنبال کنید تا فرهنگ خلاقیت و نوآوری را تقویت کنید: این ها در گزارش سالانه 1999 توسط HP تعریف شده‌اند، که در حقیقت اولین بار در گاراژ شروع شد که به همین خاطر به آن‌ها قانون‌های گاراژ می‌گوییم:

باور کنید می توانید جهان را تغییر دهید
به سرعت کار کنید، ابزارها را در دسترس قرار دهید، هر زمان کار کنید.
بدانید چه زمانی به تنهایی کار کنید و  چه زمانی با هم دست به کار شوید.
ابزارها و ایده ها را با هم در میان بگذارید. به همکاران خود اعتماد کنید.
سیاست ممنوع. بوروکراسی ممنوع. (این ها در یک گاراژ مضحک هستند.)
مشتری تعیین می کند که کار به خوبی انجام شده است یا نه.
ایده های رادیکال ایده های بدی نیستند.
روشهای مختلفی برای کار خلق کنید.
هر روزدیگران را در کار خود سهیم کنید. بدون این کار، گاراژ را ترک نخواهد کرد.
باور کنید که هر کاری را باهم می توانیم انجام دهیم.
و در آخر: اختراع کنید.

 

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی